Gulvvarme: Under eller midt i betonen?

Hej,

Jeg har lige siddet og læst 10 indlæg om gulvvarme - men mangler klarhed på et punkt:

Vi har tænkt os at støbe et 10 cm betonlag ovenpå isoleringen, og et eller andet sted i denne beton skal gulvvarmeslangerne placeres.

Men gulvvarmeslangerne: Er det bedst at placere dem direkte ovenpå isoleringen (fastbundet til rionet), eller er det bedre at hæve nettet en smule (2-4 cm), så slangerne kommer lidt længere op mod gulvet (altså ca. 6-8 cm under det betonens overkant)?

Skal lige tilføje, at isoleringen kun er 100 mm tyk (da det var hvad vi kunne grave ud i kælderen uden at komme under fundament) - det kan måske også have en betydning for placeringen af varmeslangerne. Men da der støbes i en kælder ca. 90 cm under alm. jordniveau, er jorden altid godt lun (7-8 gradet) året rundt.

Der skal klinker ovenpå betonen (badeværelse).
Hej, Jeg har lige siddet og læst 10 indlæg om... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Fladder

Her kommer lidt mere "sludder"

Årsagen til at fugt kan ødelægge en beton med fritlagt armering, er at jern vokser når det ruster og dermed kommer der store indre spændinger i betonen

Og nej Beton suger ikke vand......

Husk er at der tale om et nystøbt gulv på en nyafgravet sandbund, betonen vil derfor arbejde noget de første år - så jo......en uarmeret og for tynd "plade" kan sagtens knække


Jeg må lige komme med en tilståelse her: Bunden er IKKE et fint afrettet sandlag, men derimod et hårdt lerlag nogle steder, og en svagt stampet (med fødderne) bund af ærtegrus - der var simpelthen ikke plads til et stampet sandlag. Derfor er jeg så endnu mere interesseret i at betonlaget skal være MEGET stærkt. Så påtænker faktisk at indstøbe endnu et lag rionet OVER varmeslangerne.

Men.......... Hvad er den optimale dybde for mine varmeslanger med lige præcis min opsætning? Ville eks. 5 cm. under guld være bedst?

Tag min dårlige bund og isoleringstykkelse med i betragtning...

Ps. Kan efterhånden godt se at der her er et ægte GDS-projekt!
Hvis du lægger endnu et rionet i betonen over slangerne for du en god varmefordeling, og kan dermed lægge rørene forholdsvis højt uden at varme kommer igennem gulvet i "striber" (stålet i nettet vil lede varmen væk fra rørene

Men husk dog at rionettet stadig skal have et ordentlig dæklag - jvf. tidligere indlæg om korrosion - minimum 3 cm dæklag

Med venlig hilsen

Fladder
Det vil sige at hvis toppen af det øverste rionet ligger ca. 5 cm under betonen, så skulle det være optimalt?
Hej

Det vil være meget fint, og det er korrekt hvad der er skrevet om korrision, men da det er et badeværelse vil der ikke komme fugt ovenfra p.g.a. vådrumssikringen.
Kære Orla

Jeg ville sætte pris på at få at vide hvilke af mine påstande der er "usorteret vrøvl".....

Man støber da ikke - under terræn - uden kapillarbrydende lag nok (100mm)-og med armering stikkende ud af betonen ???

Og ja beton kan opfugtes - men ikke til en grad hvor det har betydning for armeringsjernene- med mindre at betonen ikke er vibreret nok, og der derfor er stenreder, porehuller og lignende der vil tillade vandet at få adgang til stålet
Densiteten i ordenligt vibreret beton er høj og derfor er der simpelthen ikke plads til ret meget vand

Grunden til at jeg foreslog pex rør til opklodsning er at de sikkert i forvejen findes på stedet - og er i et materiale der er velegnet til opgaven

Svindrevner har iøvrigt intet med armering at gøre men er udelukkende et spørgsmål om for hurtig afbinding/udtørring og kan modvirkes ved afdækning med plastic, vanding eller med en påsprøjtet coating

Med venlig hilsen

Fladder
Annonce
Citat fra malkekoen

Det vil sige at hvis toppen af det øverste rionet ligger ca. 5 cm under betonen, så skulle det være optimalt?


3cm er rigeligt

Og Orla

Beklager hvis det var mig du "skød" efter wink

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Fladder

Det faktisk ikke dig jeg mente i første omgang, men nu begynder du med noget "usorteret vrøvl " smile med din påstand om at rionet og svindrevner ikke har noget med hinanden at gøre for det har det i allerhøjeste grad.

Al beton revner, men man fordeler disse ved at armere med rionet og selvfølgelig kan/skal dette tilligemed modvirkes, ved at holde betonen fugtig under afhærdningen.
Citat fra Orla Nautrup

Hej Fladder

Det faktisk ikke dig jeg mente i første omgang, men nu begynder du med noget "usorteret vrøvl " smile med din påstand om at rionet og svindrevner ikke har noget med hinanden at gøre for det har det i allerhøjeste grad.

Al beton revner, men man fordeler disse ved at armere med rionet og selvfølgelig kan/skal dette tilligemed modvirkes, ved at holde betonen fugtig under afhærdningen.


Ked af at du opfatter det sådan.....

Svindrevner og trækarmering hænger altså ikke sammen

Trækarmering lægges i beton fordi trækstyrken i beton er forbløffende lille i modsætning til trykstyrken som er stor og styrkebetegnelsen for beton (MpA)

Svindrevner opstår når vandet fordamper med en hast der gør at betonen ikke når at "sætte" sig. Derfor efterlades der hulrum/revner der hvor vandet tidligere var

I en ordentlig støbning er der ingen revner:p

Med venlig hilsen

Fladder
Nu hedder det tentor stål hvis vi snakker fundamenter, og der er det en god ide at lægge et par stykker i bunden og et par stykker i top. men det er vist en anden diskution vi kan tage en anden dag.

Når vi snakker klaplag, så mener jeg ikke at et 4 mm rionet har nogen større betydning, hvis man derimod går op i tykkelse, ja så er det rigtigt at det holder bedre. Der er vel en grund til at man har opfundet "armeret beton"

Er stålvalseværket ved at lukke? jeg har ellers hørt at det gik ufatteligt godt.

At rionettet ikke har anden funktion end til at binde slangerne fast i, er selvfølgelig ikke rigtigt, det jeg mente med det er at hvis man benytter et 4 mm rionet, så mener jeg ikke at det har den større betydning, hvis du derimod går op i godstykkelse, ja så er det en god ide!

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis