Elektricitet - hvordan beregnes en sikring

Hivs jeg har 4 lanterner a 15 watt har jeg et forbrug på 60 watt

60 watt
------- = 5 ampere
12 volt

Dvs. montere jeg en sikring på 5 ampere så er det fint. :-)

Nu tager jeg spændingen fra batteriet og spændingen falder til 11 volt. Strømen bliver nu højre

60 watt
------- = 5,45 ampere
11 volt

og så springer min 5 ampere sikring.

Jeg kunne godt have sat en sikring i på 10 ampere, men er der en mere realistisk måde at beregne en sikring på.

>>Hilsen Lars cool
Hivs jeg har 4 lanterner a 15 watt har jeg et... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
til DMS: ledningslængden er ABSOLUT IKKE UNDERORDNET,ved et stort strømforbrug vil spændingsfaldet i en lang ledning også blive stort,prøv at se den anden tråd om emnet,der er en tabel til udregning af ledningstykkelse,så kan du regne lidt på det

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det er rigtigt at ved for stort forbrug opstaar der problemer men med et spaendingsfald paa 0,005 volt pr meter er det ikke et problem i 2,5 kvadrat ledninger over 10 meter med et forbrug paa 20 amp, det er rigtigt at det er maalbart men absolut ikke et problem og det vil kun blive 0,0015volt bedre i et 35 kvadrat det er bland andet derfor at hoejspaending bruges til at transportere stroem over lange afstande for at kompensere for tab, men stroem maengden vil vaere den samme og dimensioneringen ligesaa, afhaengigt af hvad der skal bruges.
Citat fra DMS

Det er rigtigt at ved for stort forbrug opstaar der problemer men med et spaendingsfald paa 0,005 volt pr meter er det ikke et problem i 2,5 kvadrat ledninger over 10 meter med et forbrug paa 20 amp, det er rigtigt at det er maalbart men absolut ikke et problem og det vil kun blive 0,0015volt bedre i et 35 kvadrat det er bland andet derfor at hoejspaending bruges til at transportere stroem over lange afstande for at kompensere for tab, men stroem maengden vil vaere den samme og dimensioneringen ligesaa, afhaengigt af hvad der skal bruges.


Hej DMS
Du skal enten have skiftet batterierne i din lommeregner, eller finde de formler vi andre bruger for beregning af spændingsfald.wink

Nu da du bruger udtrykket spændingsfald per meter, skal jeg gerne fortsætte i samme terminologi.

Vi bruger de 20 ampere i dit eksempel:

Spændingsfald/meter ved 2,5 mm2 ledning: 20 x 0,0175 x 1 / 2,5 = 0,14 Volt

Spændingsfald/meter ved 35 mm2 ledning: 20 x 0,0175 x 1 / 35 = 0,01 Volt

Altså en forskel 0,13Volt/meter og ikke 0,0015 volt, som du påstår.

Hvis vi så regner med de 10 meter ledning, så bliver spændingdfaldet...
- ved 2,5 mm2 = 1,4 Volt - altså mere end 10% ved 12 Volt.
- ved 35 mm2 = 0,1 Volt - altså 14 gange mindre spændingsfald end ved 2,5mm2 (prøv at dividere 35/2,5)

Større strømstyrke og ledningslængde øger proportionalt spændingsfaldet - større ledertværsnit nedsætter proportionalt spændingsfaldet.
De er alle tre lige vigtige.

Jeg forstår ikke hvad det er du mener mht. højspænding eller hvordan det kan begrunde dine tal.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej igen , ja det er rigtigt nok at det korrekte er som du/i skriver vedrørende udregning med modstand, Er det jeg hører fra dig så: at Lars ( oprindeligt spørgsmål ) skal bruge 35 kvadrater i sin båd til lanterner fordi båden har en længde på mere end 5 meter for at undgå spændingsfald???
Citat fra DMS

Hej igen , ja det er rigtigt nok at det korrekte er som du/i skriver vedrørende udregning med modstand, Er det jeg hører fra dig så: at Lars ( oprindeligt spørgsmål ) skal bruge 35 kvadrater i sin båd til lanterner fordi båden har en længde på mere end 5 meter for at undgå spændingsfald???


Nej - det er ikke det du hører.
Eksemplet var udelukkende beregnet på at forklare dig din vildfarelse og har intet at gøre med et konkret tilfælde.

Prøv at se denne tråd - jeg vil tro, at der er noget du kan bruge. smile

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Citat fra Buch

Nej - det er ikke det du hører.
Eksemplet var udelukkende beregnet på at forklare dig din vildfarelse og har intet at gøre med et konkret tilfælde.

Prøv at se denne tråd - jeg vil tro, at der er noget du kan bruge. smile


Ok jeg giver mig :-)
Citat fra DMS

Ok jeg giver mig :-)


Det er ikke så meget et spørgsmål om at "give sig" - eller hvem der nu engang "har ret".
Det er i højere grad et spørgsmål om at glæde sig over, at man er blevet lidt klogere end man var i forvejen - og derfor er det jo kun positivt at erkende, at man havde misforstået noget i første omgang.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

ja du har ret i at jeg blev klogere, tak..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis