Elektricitet - hvordan beregnes en sikring

Hivs jeg har 4 lanterner a 15 watt har jeg et forbrug på 60 watt

60 watt
------- = 5 ampere
12 volt

Dvs. montere jeg en sikring på 5 ampere så er det fint. :-)

Nu tager jeg spændingen fra batteriet og spændingen falder til 11 volt. Strømen bliver nu højre

60 watt
------- = 5,45 ampere
11 volt

og så springer min 5 ampere sikring.

Jeg kunne godt have sat en sikring i på 10 ampere, men er der en mere realistisk måde at beregne en sikring på.

>>Hilsen Lars cool
Hivs jeg har 4 lanterner a 15 watt har jeg et... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rart at høre at jeg ikke er den eneste der roder rundt gamle ledninger.
Watt / 12 + 50% lyder ok. Det er måske nok lidt overkill med 4 laterner (båden er kun 16 fod), og jeg syntes godt nok at der er langt til agterlanternen (i forhold til lednings-regnestykket), men nu er de der og endda i god stand.
Tak for indlæggende.
Lars

>>Hilsen Lars cool
Citat fra Lars Jensen

Rart at høre at jeg ikke er den eneste der roder rundt gamle ledninger.
Watt / 12 + 50% lyder ok. Det er måske nok lidt overkill med 4 laterner (båden er kun 16 fod), og jeg syntes godt nok at der er langt til agterlanternen (i forhold til lednings-regnestykket), men nu er de der og endda i god stand.
Tak for indlæggende.
Lars



Hej,
Hvad er "lednings-regnestykke"? Jeg skal selv i gang med at udskifte gammelt el i båden. Der er brugt stift enkelt leder installationskabel og en gammel sikringsholder ala dem der sidder i gamle huse (gammel installation)
og alt dette skal selvfølgelig skiftes ud.

mvh

HolbækLiv
Hej.
Jeg vil ikke komme ind på Hr. Ohm's lov, den er jo tæsket igennem til hudløshed, men bare lige kommentere valg af sikringer.
Porcelænssikringer bliver stukket ned mellem 2 terminaler med et hul i hvert. Hvor stor er berøringsfladen til sikringen her ???. "varme"
Fladsikringen stikkes ned i 2 spadestik, som dog har en lidt større berøringsflade, men efter min mening ikke nok til vores brug.
Det er grunden til jeg har valgt autosikringer, og loddet kablerne på.
tildels pga. varme, som jo nok vil udvikles når forbindelsen med tiden bliver dårlig, men mere pga. klimaet som vi byder vores install.
Og de er jo ikke så kostbare at de ikke er til at komme til, og de fåes jo i alle strømstyrker.
Mvh autoole
Hej,

det ledningsregnestykke jeg talte om er det der udledes efter nomogrammet, altså ledningslængde i forold til ledningstværsnit til effekt. Iøvrigt jf. "El om bord" side 172.

NB med heblik på sikringer, så har jeg valgt en kombination af automatsikringer og nogle "mini hovedsikringer" som jeg fandt på dansea.dk, se evt. vedlagt billed.
NB plastbeskyttelsen er meget svær at få af hvis skringerne monteres ved siden af hinanden (sådan som de er beregnet til)

Da jeg ikke har tilladelse til at bringe billedet fjerner jeg dette hvis det støder nogen.

>>Hilsen Lars cool
HolbækLiv: Gør dig selv den tjeneste, at låne "El om bord", eller bestil den hjem - koster ca. 125 kr.
Afgør så om du vil lodde - eller klemme fladstik til dine samlinger - du vil finde mange argumenter for begge dele - hvis du vil klemme - så få dig en ordentlig klemtang, og i Biltema kan du få hele sortimentet af muffer med krympflex i enden, så dine samlinger bliver tætte. Få en ordentlig dimension på ledningerne, og sørg for at dine samlinger ligger over "værste" højeste vandstand i båden. Hvis du vil have både forbrugs- og start-batteri, så anskaf et "Tystor" skillerelæ, og skal dine batterier holde optimalt så anskaf en ordentlig lader. Mange af disse ting sprang jeg elegant over første gang jeg lavede el, med det resultat, at jeg aldrig var sikker på, om jeg havde startstrøm. Til gengæld har jeg faktisk aldrig haft fejl fordi en ledning knækkede, selvom jeg første gang brugte "stiv" ledning - til gengæld sad klemmufferne aldrig ordentligt fast. Og en orange A/B switch - dyppet i saltvand fik dårlige forbindelser inden i, så min ladestrøm i lange perioden aldrig nåede batterierne. Endelig kostede et defekt skillerelæ en ny generator, fordi jeg først fandt den rigtige fejl, da jeg havde købt den nye, og først ved inst. af denne fandt ud af, at der ikke var "start"strøm til generatoren pga. skillerelæet.
Gerhard.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
En ting, der ikke rigtig har været oppe i denne tråd:

Spændingstab i ledninger - én ting er, om en ledning kan holde til strømstyrken uden at smelte, en anden ting er, hvor mget af éns kostbare strøm, der går til opvarmning af ledningsnettet istedet for til f.eks. lanternen.

Hvis vi tager ankerlanternen i toppen af masten som eksempel - og man har trukket en tynd 0,25 kvadrat ledning op til den - så kan man godt risikere, at ledningsnettet æder halvdelen af effekten. Så har man pludselig kun 6 volt over pæren i lanternen, og det giver sgisme ikke meget lys.

Effekten fordeler sig jo i den modstand, Ampérene møder undervejs, og hvis ledningsnettet har 10 Ohms modstand og pæren det samme, kræver det ikke den store, udvidede ledvogtereksamen for at se, at der spildes energi på at varme masten op indefra istedet for at lave lys.

Så selvom sikringerne ikke springer og der ikke går ild i ledningsnettet, skal man alligevel være obs på at bruge en fornuftig ledningstykkelse, hvis man vil bruge sin sparsomme båd-strøm bedst muligt

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

----> Albino

Sådan kan du ikke regne på det....

Hvis du har et spændingsfald over ledningen så bliver den varm, og der afsættes effekt i den... Men så er ledningen for tynd / for lang...

Effekt afsættelsen i ledninger skal være nede i mW. Har ikke regnet på det og har heller ikke andet en den sunde fornuft og erfaring til at under støtte dette.
Zink:

Det er jo lige præcis det, jeg siger rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Tak Gerhard. -Og alle jer andre. Jeg vil anskaffe mig bogen. Den luder til at være et godt værktøj.
Mvh HolbækLiv
Hvis man går ud fra at bilfabrikanter ved hvad de laver,vil et forbrug på 60w i et 12 volt anlæg skulle bruge en 10 amp sikring, det er normalt ikke forbrugerne der bestemmer sikringens størrelse, men dimensioneringen af ledningerne, men man sikrer nedad i forhold til et forbrug hvis ledningerne er overdimensioneret, og i og med at spændingen er variabel hhv, startet motor eller hvilespænding, regner man altid med 10% oversikring i forhold til faktisk forbrug, Dvs. at man må ikke sætte større forbrugere på sit ledningsnet end det er beregnet til. Der bliver nævnt 2,5 kvadrat ledninger og disse kan nemt trække 20 ampere uden at blive overophedet. Det kan i øvrigt nævnes at en båd eller bil betragtes at have gode køleevner til ledningsføring hvorfor disse ledninger kan tåle en større belastning end anlæg i lukkede rum. se evt http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php hvor beskrivelse og udregning af ledningskvadrater kan findes..
Længden på ledningen er iøvrigt underordnet.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis