Manglende højde

Hej, skal bruge nogle gode råd ang. sænkning af gulv.
Overvejer at købe et gammelt hus fra 1870, der er bare det typiske problem med manglende højde i alle rum. Så vil høre om det er muligt eller tilladt at sænke gulvet så det er til at være der inde uden at skulle dukke sig.
Der er kampesten og beton som sokkel ved den ene ydre mur, de andre mure står ikke beskrevet, så går ud fra at det er beton.
Et andet alternativ ville være at hæve loftet, med der er bare det store problem at der er spær gennem hele huset på tværs, så tænkte at det muligvis nok vil være en lidt for stor mundfuld, da det vil kræve at taget bliver pillet ned, og hvert spær hævet.
Håber på nogle gode råd fra nogle der ude der har erfaring med den slags projekter.
På forhånd tak Morten
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har været igennem projektet med at løfte taget, ca. 12cm, på den ene fløj af huset, som tidligere var stald.
Kap alle spærenes fastgørelser til væggene, evt. en side ad gangen.
Få fat i så mange donkrafte som muligt, der kan løfte mere end 1 ton, hver.
Få fat i rigeligt med stolper og kiler til understøttelse til gradvis understøttelse.
Fjern el-installationer m.m., der går over i taget.
Løft, understøt gradvist, 1-2 cm ad gangen.
Til sidst er taget hævet, hvis man pukler længe nok! :-)
Mur op omkring spærene og fastgør dem omhyggeligt igen.

Som du måske aner, er det ikke bare lige, men hvor der er en vilje, er der en vej frem!

Jeg gjorde dette, for at få ens lofthøjde, og siden tålte huset orkanen i 1999 uden problemer, selv om vi ligger frit.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for tippet, værd at tænke over.
Men har nemlig planlagt at installere gulvvarme, så gulvet skal under alle omstændigheder op. så kunne det jo være meget smart lige at grave 20 cm længere ned. Nu man var igangsmile. Det skal jo bare være lovligt, og muligt.
Et kæmpe projekt du er på vej ind i......

Med et så gammelt hus kan du ikke være sikker på der overhovedet er nogen egentlig sokkel!

Hvis der ikke er en ordentlig sokkel så må du først støbe under alle ydervægene, regne med en meter af gangen. Derefter graves de ud inde i huset. der fyldes op med et kapilærbrydende lag. der isoleres efter de nye normer ( som minimum ).
Så kommer gulv varmen med slanger ronet osv samt selve støbningen af gulvet. Alle dine indvendige mure skal du nok forvente er lettest at fjerne, der er givet vis ingen sokkel under disse.... Fordelen er friheden til at indrette efter eget hoved.....

Det er noget der koster en rigtig masse muskel arbejde og vil tage lang lang tid. eller koste en masse kroner.. regn det med når du byder på huset.....

Og vær ærlig over for dig selv.. kan du og familien klare at arbejde i det næste år i alt jeres fritid, alle ferier og weekends uden at kune flytte ind i det nye hus????

Regn på det hele... jeg kan forestille mig at det reelt vil være ligeså billigt ( eller dyrt ) at bygge et nyt hus i samme størrelse..... Du skal huske på at yder muren eikke har den isolering der fordres idag. Så det vil enten koste energi ( og kroner ) eller arbejde med ombygning osv....

Jeg siger ikke det er et dumt valg... men vær opmærksom på hvad du går id til.....

Jeg kender ikke dit erfarings niveau for LDS arbejde...

MVH Njord
Ja der er en ordentlig omgang.
Har også regnet med at alt indvændigt skal ned. Skal da lige have undersøgt om der er sokkel på huset, for hvis der skal støbes bliver det helt sikkert for stort et projekt. Er heldigvis alene, så har ikke en familie at tage hensyn til under byggearbejdet.
Har nogen erfaring inden for lds, men har heldigvis en del kollegaer og familie der er håndværkere.
Men er der nogen regler om at niveauet ude for skal ned i det samme som inde?
vi har i 3 år nu ligget i ombygning af vores hus, total renovering med nye vinduer i anderledes størrelse, døre på andre placeringer og rumopdeling totalt ændret.

Da vi købte huset smed vi en seng ved brændeovnen, mens vi lavede soveværelset brugsklart - derefter boede vi et år reelt set i det værelse, mens stue og køkken blev lavet (gulvet blev lagt ugen før vores datter blev født)

siden har vi arbejdet med ny tilbygning og ny garage, snart kan vi færdiggøre den gamle entre, badeværelse og fyrrum.

... 3 år senere, kan jeg godt se det havde været både hurtigere og i hvert fald ikke dyrere, hvis vi havde revet huset ned fra starten og bygget nyt helt efter vores hoved. Opmuring i f.eks. Leca koster ikke mange knaster og skal huset pudses, er det jo lige flot

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Annonce
Meget afhængig af hvilke dicipliner man behersker, vil jeg tro de fleste af os LDS'ere kan bygge et træhus. Eller rettere en større del af denne type hus end et muret..

Med et undament er det at lægge en bundrem og rejse en tilstrækkelig mængde stolper. Lægge er toprem på og der kan rejses spær.

Læg taget og der er mulighed for at få huset lukket. Det er relativt enkelt med enten 1 på 2 eller en klinkebeklædning.

Det nemmeste er måske at sætte indervægen først for at kunne lave elarbejdet uforstyret bagved, og så slutte af med isolering og en yderbeklædning.

Indvendigt venter der meget mere end du vil kunne forestille dig, selv om huset er lukket. Men det er noget der vil kunne trækkes over rimelig lang tid...

En mulighed er også at lave et hus i 1½ plan og kun udnytte under etagen i første omgang, så kan overetagen komme sammen med behovet senere. Det er også rigtig dejligt at få afslutte noget undervejs...

Den første fase kan klares mens du bor i en campingvogn eller pavilion..

Men mest af alt husk at være realistisk, dels med hensyn til egne evner g venernes yde evne ( pludselig får de børn, og en anden dagsorden ) Husk at det er ofte det rigtige at vælge prof hjælp til del opgaver, g at leje det rigtige grej.. ellers vil du næsten garanteret gå sur i projektet...

Og så lige det økonomiske.. et total renoveret hus fra 1900 ( eller der omkring ) vil ikke være det samme værd som et nyt hus af samme størrelse i samme område.... Det vil fortsat være 100 år ældre, men blot nyrenoveret... å selv om det måtte koste lidt mere at bygge nyt, vil det måske stadig være mere fornuftigt at stå med et nyt hus og en gæld på et par hundrede tusinde mere.....

Bare nogle strøtanker.....

Af samme grund valgte jeg at bygge nyt... Stueplanet lavet færdigt, en støbt bund til garagen. 1. sal er siden klaret primært ved eget arbejde i fritiden. Garagen blev bygget som eget arbejde nogenlunde samtidigt med husbyggeriet. Siden anlæg af haven med jordforbedring og der er lagt 200 kvm fliser rundt om huset osv... Der er lagt mange timer... Til gengæld kan jeg se kreditforeningen i øjnene og har en friværdi der er ret rimelig...

MVH Njord
Har fundet ud af at der ingen sokkel er på det hus jeg har kigget på, og det burde jo egentlig skræmme mig langt væk, og det gør det da også lidt, men så aligevel er det lidt det eneste jeg har råd til. Har kigget lidt på priser i det område jeg skal bo i, og der er ikke rigtig andre muligheder for mig. Ejerlejligheder er faktisk dyreresad

Har siddet og kigget lidt omkring og set at der sidder en del i samme problem, med at de har et gammelt hus uden sokkel. nogen havde problemer med fugt bag møbler, samme problem er i det hus her, men det skyldes tilsyneladende problemer med fugt i selve huset, og ikke at fugt blev suget op fra jorden. er det nok så med en god isolering i gulvet, og loftet, og så få instaleret gulvvarme, så der er en god og konstant varme. Eller skal vægene også isoleres.Hvis det så evt. siver op i muren, kunne det så afhjælpe problemt var at dræne udenfor muren? Og med hensyn til isolering af gulv, var der en der skrev og spurgte om der ikke var fare for at huset kunne sætte sig når man gravede ud for at isolere ned i jorden, i så fald, hvad kan man ellers gøre?
I et af de første svar på mit inlæg blev det også forslået at hæve spærene på huset, lyder egentlig som en god ide, men er det nu så "simpelt" som det lyder, er det "bare" at hæve til den højde man ønsker, og så mure op til
Det er ikke bare lige at hæve spærene, men det kan lade sig gøre. Det er et stort arbejde, og jeg valgte altså den løsning.
Jeg ville ikke vige tilbage for at gøre det igen, en dag jeg skal finde et mindre hus.
Problemet er nok lidt større, hvis det er et bindingsværkhus, der er tale om.
Det har da også været inde i mine overvejelser, om vi skulle have revet hele lortet ned da vi købte dette hus.
Det vi har er fra 1904, men dog med lidt sokkel. Der havde boet nogle gamle mennesker i det i 60 år uden at have gjort noget ved det. Det originale køkken stod der stadig, uden at det var noget positivt! :-) Lokum var over et hul ned i ajlebeholderen!!
På en måde synes jeg det er hyggeligere at have et stort, gammelt, men renoveret hus. Vi ville helt sikkert ikke have bygget så stort og komfortabelt, som vi nu har fået det i de gamle rammer.
Vi fik relativt hurtigt ombygget nogle få rum, hvori vi kunne bo og så har vi taget det stille og roligt, som pengene nu rakte. Vi ville ikke gældsætte os og måtte sætte tæring efter næring. Endvidere er ejd. i kommunens bøger jo stadig det gamle, selv om de ved, der er sket et og andet. :-)
Jeg er helt sikkert klar til at gentage en sådan renovering, og kigger rent faktisk efter et billigt emne, et eller andet sted i kongeriget, selv om spærene skulle hæves.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvilken type donkraft brugte du????
Du kan hæve spærene med et lang række "soldater" det er nogle stilladsrør med et gevind der bruges til at forlænge med. Du skal have stabiliseret hele tag konstruktionen så den ikke "sejler" når du frigør den fra huset. Taget vil jo komme til at svæve.. Alle forbindelser incl El vand og varme der måtte komme op over loftet skal du have afbrudt under rejsningen.

Når jeg kigger på din profil, så står der 6000 det m være Kolding. Men har du overvejet en af de lidt mindre byer i omegnen? Selve Kolding er dyr, men bare 10 km udenfor får man meget mere for pengene?

Bare en tanke...

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis