Isolering i tag - afstande...

I forbindelse med nybyggeri har jeg fået tilbud på spær. Jeg havde bedt om tilbud på 45x270mm HQL (ifølge tabelopslag), men udbyderen har tilbudt 45x295mm - sikkert fordi det er en standard dimension...

Forinden tilbuddet planlagde jeg at anvende 265mm (120+145) isolering således der ikke var luft tilbage... Alternativt 1x245mm isolering. Det har jeg ladet mig fortælle at er ok - sålænge jeg anvender en hygrodiode som dampspærre (går udfra at fugten så kun skal kunne trænge ind i bygningen således isoleringen holdes tør)...

Min spærafstand er 795mm - dvs. 750mm til isolering. Jeg har fundet standard isoleringsruller i bredde 760mm fra isover - så det er jo helt perfekt...

Men hvis jeg nu køber spær 45x295mm og anvender isolering 1x245mm så får jeg jo 50mm luft mellem isolering og tag (krydsfiner + tagpap)... Er det nok til at jeg ikke skal anvende hygrodiode?

Ellers nogen gode fif til sådan en tagkonstruktion/isolering (krav: 15gr. tagpap m. listedækning).?...rolleyes

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

Du skal tage højde for at du får nok af udluftning i sådan en konstruktion. Hvis du laver lukkede spærfag skal du ha en udluftningshætte i hver fag i tagpappet. Hvis du har cirkulation i den konstruktion her tror jeg såmænd ikke du behøver en hygrodiode men blåt en pvc-folie. Hygroen er jo pokkes dyr.
:-)

Har du selv planer om at lave Listetækningen?????

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Øhhh... Mener du at jeg skal købe spær 45x295mm og lade de sidste 50mm over isolering være til udluftning?

Tagkonstruktionen er ensidig taghældning - dvs. jeg kan vel principielt lave en ventilationsrist de øverste 50mm mellem hvert spær både i top og bund således der vil være en naturlig ventilation af taget...

Men er der krav til hvor stor afstanden mellem tag og isolering skal være?

Jeg laver 600mm udhæng...

Nej - tror jeg skal ha' en til at svejse selve taget på - en der kan det der (måske "tagdækkerclaus"??)

Men har jeg forstået dig rigtig? Skal der ventilationshætter i selvom jeg benytter en hygrodiode?

Jeg vil IKKE ha' ventilationshætter i - så må jeg lave konstruktioinen om!

 

Ja alt efter hvor meget iso du skal have på, så skal du have ca 50mm luft hele vejen igennem fra udhænet i den ene side til den anden side af udhænget. hvis du laver det sådan det kan udlufte så behøver du ikke nogen hætter i taget.

Ja tagdækkerclaus kan sagtens montere det tag for dig.

Mener ikke du skal bruge en hygrodiode hvis du har cikulation i din konstruktion.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

se privat besked...

 

Men hvad er lovkravet til afstanden...?

 

Har lige fundet det selv...

50mm luft ved diffusionstætte undertage (som tagpap må svare til). Dog skal der være 70mm når der bruges baneprodukter (eks. ruller) til isolering og altså kun 50mm når der anvendes pladeprodukter...

Nogen der kan give en fornuftig forklaring på forskellen (mht. ventilation) mellem at anvende plade eller baneprodukter til isolering???

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis