Brug af gammel computer

Jeg kunne godt tænke mig at bruge min gamle computer til at styre mine el- installationer i mit hus så som cirkulationspumpe, fjernsyn, udvendig lys med videre. er der nogen der kender en måde at komme igang?

ma
Jeg kunne godt tænke mig at bruge min gamle... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren

I starten af denne tråd har Claus_CH har et link til en konstruktion, som tilsluttes paralel porten. Jeg har lige set efter, da jeg kom i tvivl ang seriel/Paralel.

Jeg er sikker på at en hjemmefusker konstruktion ikke kan CE mærkes.
Men en konstruktion hvor det er 12V, små strømme og det kan lukkes inde i en plastikkasse er meget mindre farlig end PC tilsluttet (auto)relæer og stærkstrøms instalationen.

Det rent juridiske er jeg ikke sikker på, når det er til eget brug.

Timelønen er nok lille, men hvis det er en hobby så må folk selv bestemme hvad de skal bruge deres tid på.

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Til Thonmas FH: Angående Seriel/Paralel, jeg havde ikke set det link. Grunden til jeg skrev Seriel er at fra mit arbejde ved jeg at det er lettere at lave/finde software til Seriel. Ligeledes er der mere færdig Hardware der køre Seriel end Parelel.

Selv om det kun er 12 V, skal det stadig overholde stærkstrømbekendtgøresen, med mindre man kun bruge det til leg og ikke tilslutter det til sin El-installation.

Selvfølgelig må folk selv bestemme hvad de bruger deres penge til, jeg kunne godt selv finde på at lege lidt med det. Min kommentar med hensyn til økonomien var mere myntet på dem der seriøst overvejede at lave det til hele huset.

Jeg skrev ikke mine argumenter for at genere nogen, det var mere for at der ikke sidder en og tænker: Jeg har en gammel computer, så har jeg næsten det hele. Jeg har tit prøvet at skulle lave styringer, med blandt andet PLC, og min erfaring er at når man har PLC'en, så kan man godt lægge 50-75% oven i prisen før man har komponenterne til tavlen.

Søren
"Rigtigt PLC"???? En PLC er en PLC, men ja LOGOen og EASY'en er mindre PLC-styringer, men de har det som skal til og kan udvides for små penge, og med mindre man, som jeg falder over et billigt Siemens S7 i den blå avis, er der ingen grund til at investere i de dyre anlæg.
Til Samsø: Siemens beskriver selv LOGO på deres hjemmeside som et logikmodul, den står ikke ikke engang under PLC'ere. Synes du S7 er dyr. LOGO starter fra 700 + moms S7 starter fra 1250 + moms, ja der er da forskel i prisen, men så meget er det da heller ikke.

Søren
Hej igen

Til Søren: Den trådløse styring er tilsluttet el nettet med godkendte modtager enheder. Modtagerenheden er ikke i direkte kontakt med PCen.
Den trådløse styring (sender og modtagere) købes færdige og godkent hos eks. Bilka.

Til Alle:
Hvis en PC (uden skærm) bruger 200W er udgiften til strøm ca 2800 Kr om året. Det er også penge.

Det smarte ville være at sammenbygge en PLC,modem og sendermodulet fra en trådløs styring.

Mvh. Thomas

Mvh Thomas

Annonce
Til soerenf!! Skal vi ikke bare sige du får ret og jeg får fred, OK!! :lol:
Hejsa.
Et interessant emne,meget store perspektiver.................
Men, helt ærligt er det en kategori der hører til under Lav Hus?
Ikke misforstå mig men jeg mener det hører til under Hobby,
eller hur. smile
mvh Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Til Leo: Jo, det er jo nok hobby for de fleste. Jeg ser det nu ikke som Hobby, jeg er ved at installere en PLC i mit hus, inklusiv små Touch skærme der er tilsluttet PLC'en.
Jeg har i flere år været med til at se folk der får sat i stand for mange penge, men spare på elinstallationen. Elinstallation er ikke bare stikkontakter.

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis