Brug af gammel computer

Jeg kunne godt tænke mig at bruge min gamle computer til at styre mine el- installationer i mit hus så som cirkulationspumpe, fjernsyn, udvendig lys med videre. er der nogen der kender en måde at komme igang?

ma
Jeg kunne godt tænke mig at bruge min gamle... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Brug ikke et konsument pc styresystem til denne type opgaver, så er der ikke garanteret varm kaffe hver morgen.
smile

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg ville bare lide jer vide, at det system vi monterede for nu mere end 3 år siden fortsat fungerer perfekt, og fortsat uden nye batterier. Ret imponerende.

Mvh. JørgenE

PS: Har fået at vide, at Bilka ikke har dem mere, men så kan de vel findes på nettet?

Mvh. JørgenE
jeg har hørt at der findes noget lignende ihc er der andre der har det..for ihc er da skide smart men dyrt...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og nu skriver vi 2005 og vores anlæg til vel kr. 1.200 fungerer hver dag - uden nye batterier -det er da imponerende.

Mvh. JørgenE
Annonce
IHC og lignende systemer fungerer fint, men de fleste har den store mangel at de i praksis kun egner sig til nyinstallation eller komplet fornyelse af installation.

Desuden skal man regne med at det fordyrer installationen med ca. 20.000 kr, det synes jeg er meget for at kunne slukke alt lys centralt og tidsstyre sin kaffemaskine
(jeg ved godt at systemerne har mange andre faciliteter, men hvor mange brugere omprogrammerer kontakter så de får andre funktioner)

Hilsen Aksel
Hej

Løsningen må være at sammenbygge sendermodulet fra en trådløs fjernbetjæning og dimsen til paralel porten på en PC.

Ingen problemer med stærkstrømsregelemanget.

Mvh. Thomas

Mvh Thomas

Til Thomas FH: Du mener vel Seriel Porten.
Det kan også sagtens lade sig gøre, jeg har set et firma der en sådan ting.

Men hvordan vil du få signalet ud fra computeren igen?
Ikke noget problem med stærkstrømsrelementet, nej, ikke hvis den dims du sætter på computeren for at få signalet ud igen, er godkendt til brug i danmark.
Ideen med at bruge en computer, kan ikke betale sig. Selvom man har en gammel computer ståene, så er der alligevel mange ting man skal købe.

Søren
En mulighed ville være at købe en PLC styring, feks: Siemens LOGO eller Mueller EASY, begge kan programmeres via PC'en og styres derfra. Jeg mener Siemens LOGO kan anskaffes til lige under 1.000,-.
En PLC er en god ide, og Easy og LOGO er fine nok, hvis det kun er til leg. MEN hvis det er noget der skal være permanent vil det være en god ide at vælge en rigtig PLC. Hverken Easy eller LOGO, er rigtige PLC'ere, det er det der hedder Multifunktions Relæ, gode til feks. en Stoker styring, eller andre mindre styringer.
Jeg er selv ved at lave PLC til mit Hus, Jeg bruger Siemens S7-200
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis