Generel info om daycruiser, 20-26 fod

Hej alle

Jeg er nu kommet et stykke af vejen i at overtale den bedre halvdel til at vi skal have en båd at sejle rundt i hernede sydpå. Da vi har rigeligt at gøre i huset bliver det ikke et stort gør-det-selv-projekt mht båden - her regner jeg med at betale mig fra at få en fornuftigt stand fra start af - dog stadig en brugt båd/demo for ikke at gå helt fallit. Budgettet ligger på max 200 kkr - og selvfølgelig gerne under rolleyes

Jeg ville egentlig bare høre om nogen af jer har erfaringer med motorbåde i størrelsen 20-26 fod (sådan ca).

Den skal bruges til:
Fiskeri (både fra båden og med båden, dvs trolling)
Den skal kunne trække et par vandski (og diverse andre ting man nu kan more sig med om sommeren)
Små sommerture til fx fyn, langeland, lillebælt etc (dette taler vel for en diesel pga brændstof økonomi)
Fortil skal den være overdækket med min et par sengepladser (evt gerne et lille pantry)

Jeg har kigget på en bunke annoncer og fundet lidt af det der passer ind i ovenstående. Er der nogen der kender til disse både - eller har et bud på en anden fabrikant/model der var værd at kigge efter ??

Hvordan med indebords motor kontra eksterne ?

Flere forskellige Bayliner modeller, fx 2755
Searay 190
maxum 2100
Yamarin 6110
Fjord 24
???
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Niels.
Jeg kender kun Fjorden, som adskiller sig fra de andre i hele sin kunstruktion, ikke så let bygget, og i mere robuste materialer. Hvis du har læst mange annoncer, har du måske bemærket om nogle typer tit averteres, som nyrestaureret eller med ny aptering uden at være særligt gamle, det er jo ikke så gode tegn. Indenbordsmotorer anses almindeligvis for at være mere driftsikre, efter min mening uden grund, og de er dyrere, men ph.m. er sjældne på både i den størrelse, du efterspørger. Der er heller ikke mange med diesel.
det var, det jeg kunne bidrage med i denne sag.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
[Indlæg slettet]

ErikChristensen 
Hej Niels.

Bayliner'ne har et lidt kedeligt ry for at være for nærige med gelcoaten, så de hurtigere end andre får problemer med frostsprængninger og osmose.

Om det stadig er tilfældet, ved jeg ikke, men vær obs, hvis du køber en ældre model.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Lynæs og Albino..

Tak for info - jeg var lige ved at være bange for at dette forum var annekteret helt af sejlskibs-folket..

Det er godt med alt det input jeg kan få - specielt af den slags man ikke får i salgstalerne hos forhandlerne..

Mvh
Niels
Citat fra Niels Kau

Hej Lynæs og Albino..

Tak for info - jeg var lige ved at være bange for at dette forum var annekteret helt af sejlskibs-folket..

Det er godt med alt det input jeg kan få - specielt af den slags man ikke får i salgstalerne hos forhandlerne..

Mvh
Niels
.
Hej igen Niels. nej jeg tror ikke, det er et sejlskibsforum, men dit spørgsmål er ikke let at besvare, hvem har prøvet alle de både ? og derfor er svarmulighederne begrænsede, og man ønsker jo heller ikke at fornærme de mennesker, som har en af disse både, ved at kritisere dem. Mange køber jo netop dem. og på nettet kan man se at der også er mange, der vil af med dem igen.rolleyes . Du må selv ud og se, om bådene ser rimeligt ud i forhold til alder mm. I øvrigt er det leg med vandski mm. der virkelig koster benzin, alt efter type 50-100l / time, lange ture i moderat fart er mere økonomisk.

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs..

God pointe du kommer med.. Jeg kan godt se mit oprindelige indlæg er temmelig bredt formuleret. Men det kunne jo være jeg var heldig at ramme en eler flere der havde erfaring med en specifik type båd..

En af de ting jeg finder svært at teste ved en alm "prøvekørsel" er hvordan båden opfører sig når den bare skal ligge og drive for strømmen ifm fiskeri (fx pirke torsk). Jo mere 'ren' en racer båden er jo mere ubehageligt føles den når man bare ligger og skvulper rundt :-) Sådan føles det i hvert fald ofte..

Jeg er klar over faren ved vandski - har selv været med til at bruge rigtig mange penge på sådan noget i løbet af en weekend. En løsning på dette (hvis jeg vælger indenbordsmotor) kunne nok være at undgå V8'erne (selv om de er lækre) og gå lidt ned i antal cylindre

/Niels
OK Niels, så starter vi forfra.
bliv klar på dine ønsker, hvad skal båden bruges til ? 1. prioritet : er det fuld fart i bølger, er det komfort når du ligger stille, eller andet.
er det farten skal du vælge en dyb v bund, men prøv lige om øllerne vælter, hvis dig og konen står i samme side, det er i det hele taget pisseirriterende hvis man hele tiden skal sætte sig efter at holde båden i "water" .
Er det en stabil båd også når den ligger stille, så er det Fjordtypen, du skal gå efter, bunden flader ud agter, så må du drosle ned i store bølger. Det er sådan set det sværeste ved at købe båd, hvad skal prioriteres højest. Derfor ligger der nok så mange både i havn konstant, man prioriterede forkert.

ErikChristensen 
Når du er færdig med at "forstørre potensen" med så meget motor og så høj fart som muligt, så prøv lige at tage konen med ud og prøv en model. Hvis ikke hun er begejstret så lad vær, eller væn dig til at sejle selv - (kan enten give kedelige - eller fredelige weekender). Kunne også være, at hun havde lidt ønsker om køkkenfaciliteter - toilet mmm. Endvidere bliver man meget klogere, når man har prøvet båden - så brug næste sommer på at leje, og hold enten en weekend - eller ferie. Har du iøvrigt en bådplads til "uhyret". Min erfaring: Vi er nu på 3. båd inden for 5 år - og bruger fortrinsvis motoren på sejlbåden (for at "hun" også synes det er sjovt - har ikke vænnet sig til at "ligge" ned).
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Gerhard + Lynæs...

Prioriteringen er hen imod komfort ifm både udflugter og fiskeri - det skal være så man kan stå to mand i samme side af båden (mand med fisk + mand med ketcher) uden der skal etableres kontravægt.. Alternativt skal kæresten kunne slænge sig i solen uden at føle hun er på vej overbords.

Jeg havde så håbet på at man stadig kunne få en båd man kunne have lidt sjov i en gang i mellem - hvilket er gunden til jeg nævner de (forholdsvis) store motorer.
Man kan så kalde det potens eller ej - jeg vælger mere at se det som at den indre dreng(erøv) i mig ikke er helt død rolleyes

Bådplads er ikke det helt store problem hernede i Nakskov- både plads pg prismæssigt er det meget overskueligt..

Jeg kan også selv lide sejlbåde - specielt de små lette katamaraner. Man opnår lidt samme fornemmelse af fart med dem som på mit gode gamle surfbræt.. Men der har kæresten slået bremserne i - hun kan slet ikke forholde sig til ikke at sidde vandret . Så på det punkt har jeg tænkt mig at få styret mine lyster ved at leje gæstegast hos diverse bekendte..

/Niels
Jeg kan også selv lide sejlbåde - specielt de små lette katamaraner. Man opnår lidt samme fornemmelse af fart med dem som på mit gode gamle surfbræt.. Men der har kæresten slået bremserne i - hun kan slet ikke forholde sig til ikke at sidde vandret .
Hvad angår flerskrogsbåde, så findes der jo også familietrimaraner, som stort set ikke smider til, har selv haft en hurtig cat, det gik rigtigt stærkt, men det var en sær fornemmelse at sidde med en rorpind, der virkede som en død sild, båden sejlede, som på skinner.

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis