Osmose?

Har nogen et godt råd?

Jeg har på under vandlinien ved stævnen et lettere angreb af hvad jeg vurderer til at være osmoseblærer på min glasfibersejlbåd. Båden er fra 1978 og har en skrogtykkelse på cirka 3 centimeter.

Blærerne (ca.10-15 stk.) sidder som en bule i det yderste bundmalingslag. Når jeg kradser dem væk, lugter det surt af eddike, men blærerne sidder ikke inde i selve glasfiberlaminatet. Under den fjernede blære er det hvide gelcoatlag ligeså fint og glat. Jeg har kigget på en anden båd på havnen, som har osmose. Her sidder blærerne inde i laminatet og har medført en masse dybe huller på ca. en centimeters dybde.

Mit spørgsmål: Hvordan behandler jeg et lettere angreb, som sidder i det yderste lag? Og er der overhovedet tale om et egentligt osmoseangreb?

Hilsen Jeppe
Har nogen et godt råd? Jeg har på under... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]
Hejsa,
Tak for svarene - det er da til at forstå !
Mvh
Vangsoe

Vangsoe
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Osmose er havvand der trænger ind under gelcoaten hvor det så ser ud som det var en jordslået plet i gelcoaten eller endnu værre i glasfiberen.
Teoretisk sker der det at salten lægger sig i bunden af en sådan blære og vandet er blevet til destileret vand. Destileret vand er en af de få ting der kan skade glasfiber meget.
Men det vil nok ikke være et problem på din båd, for dengang havde man tid til at lade gelcoat og glasfiberen hærde langsomt i starten hvilket er meget vigtigt for holdbarheden af begge produkter.
I dag har man travlt på værfterne, det gælder om at støbe kvantitivt ikke kvalitivt, så tilsættes der lidt mere hærder hvorved hærdningen nærmest halveres.
Osmoseecblank.gifPolyester og gelcoat er gennemtrængelig for vand, men ikke for andre opløste stoffer. Nu optræder polyesteren og gelcoatlaget som en halvgennemtrængelig (semipermeabel) membran, der adskiller den vandige opløsning i laminatsmaterialets hulrum fra det vand, båden sejler i.

Dette er som bekendt en vandig opløsning først og fremmest af kogesalt (natriumklorid), men også af andre salte.

Et sådant system opfører sig som en osmotisk celle hvilket vil sige, at der vil ske transport af materiale gennem den halvgennemtrængelige membran, indtil der er indtrådt koncentrationsligevægt, d.v.s. indtil koncentrationen af opløst stof i de vandige opløsninger på hver sin side af polyesteren/gelcoatlaget er blevet ens.

Da de opløste stoffer ikke kan trænge igennem polyesteren/gelcoaten, vil koncentrationen i hulrummet på et tidspunkt overstige koncentrationen i sejlvandet. Vand vil trænge ind i hulrummet for at fortynde den vandige opløsning til samme eller lavere koncentration som udenfor. Dette kaldes osmose.

Osmoseblærer
I vort tilfælde er membranen gelcoaten på glasfiberbåden, og væsken er vand. Vand vil altid trænge ind i gelcoat og polyester, hvor det samler sig i hulrum. Her vil vandet opløse de vandopløselige bestanddele, der altid forekommer i glasfiberlaminater.
Disse er udpræget i dårligt udhærdet gelcoat og polyester. Derved dannes en vandig syreholdig opløsning, hvis koncentration hurtigt overstiger koncentrationen af det vand båden sejler i. Den koncentrerede vandige opløsning i laminatet vil ikke kunne trænge ud gennem polyesteren og gelcoaten, men vandet udefra vil trænge ind for at "fortynde" den koncentrerede væske. Derved opstår et overtryk, "det osmotiske tryk", som vil stige indtil koncentrationsforskellen er udlignet. Trykket kan blive op til 3-5 atmosfære, hvilket fremkalder blæredannelse i laminatet. Det er kun de dele af båden, som har direkte kontakt med vandet, der har risiko for osmose, f.eks. bunden.

Mvh Thomas

Hej Thomas.
Jeg kan godt se at jeg er trådt bagud af dansen, mine oplysninger om Osmose er 30 år gamle, og det var hvad vi dengang troede der skete inde i de hulrum der kunne opstå hvis ikke gelcoat havde en ordentlig tykkelse og polyesteren var rullet fuldstændig fri af luft i måtterne.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Jeppe_K

Har nogen et godt råd?

Jeg har på under vandlinien ved stævnen et lettere angreb af hvad jeg vurderer til at være osmoseblærer på min glasfibersejlbåd. Båden er fra 1978 og har en skrogtykkelse på cirka 3 centimeter.

Blærerne (ca.10-15 stk.) sidder som en bule i det yderste bundmalingslag. Når jeg kradser dem væk, lugter det surt af eddike, men blærerne sidder ikke inde i selve glasfiberlaminatet. Under den fjernede blære er det hvide gelcoatlag ligeså fint og glat. Jeg har kigget på en anden båd på havnen, som har osmose. Her sidder blærerne inde i laminatet og har medført en masse dybe huller på ca. en centimeters dybde.

Mit spørgsmål: Hvordan behandler jeg et lettere angreb, som sidder i det yderste lag? Og er der overhovedet tale om et egentligt osmoseangreb?

Hilsen Jeppe
.
hej alle. jeg har lige skimmet alle svar igennem, været tilbage til spørgsmålet, og jeg må sige, her bliver der skudt nogle gråspurve med nogle ret store kanoner, det virker, som om at det var nok at fjerne lidt bundfarve evt. primer , og så er det OK.rolleyes Osmosen hvis der er tale om det, sidder jo i et påført lag, som bare kan fjernes.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej alle det er længe siden disse indlæg er skrevet men fordi der stadig er læsere på forum vil jeg rette en misforståelse som er gennemgående ved alle de indlæg jeg har læst. Saltvand og ferskvand: det er altid ferskvandet, som bevæger sig gennem glasfiberen imod saltvandet, denne bevægelse er ligegyldig om saltvandet er indvendigt i båden eller befinder sig udenpå når blærene er under gelcoaten er det fordi de kommer indefra. Måden at undgå dette er at holde sin båd knastør indvendigt.
ferskvandet har de mindste molekyler og kan derfor gå gennem glasfiberen.
Prøv at følge dette link til vandetsvej.dk
 http://www.vandetsvej.dk/Havvand-so...d-201.aspx
Den giver en udførlig letforståelig forklaring på osmose og omvendt osmose.
Med venlig hilsen Erik
Hej ErikAmdi

Når du tager en gammel tråd op for at fortælle om noget teknisk, så bør du ikke skrive noget som ikke er absolut korrekt.

Den rigtige forklaring blev skrevet allerede i 2006 af Thomas FH :
>>>>>>>>>>>>>>>>
Osmoseblærer
I vort tilfælde er membranen gelcoaten på glasfiberbåden, og væsken er vand. Vand vil altid trænge ind i gelcoat og polyester, hvor det samler sig i hulrum. Her vil vandet opløse de vandopløselige bestanddele, der altid forekommer i glasfiberlaminater.
Disse er udpræget i dårligt udhærdet gelcoat og polyester. Derved dannes en vandig syreholdig opløsning, hvis koncentration hurtigt overstiger koncentrationen af det vand båden sejler i. Den koncentrerede vandige opløsning i laminatet vil ikke kunne trænge ud gennem polyesteren og gelcoaten, men vandet udefra vil trænge ind for at "fortynde" den koncentrerede væske. Derved opstår et overtryk, "det osmotiske tryk", som vil stige indtil koncentrationsforskellen er udlignet. Trykket kan blive op til 3-5 atmosfære, hvilket fremkalder blæredannelse i laminatet. Det er kun de dele af båden, som har direkte kontakt med vandet, der har risiko for osmose, f.eks. bunden.

>>>>>

Det du skriver med at båden skal være tør indvendigt er ikke korrekt - en båd med bundvand får ikke glasfiberpest - alle glasfiberbåde og joller står med bundvand - kun de færreste har glasfiberpest og det er jo kun hvis de er støbt "forkert" - altså ikke ordentligt afhærdet.
Det med størrelsen af molekyler i havvand / ferskvand, og din forklaring på osmose og vand inde i glasfiberen er misvisende, og ikke noget der gør folk klogere på glasfiberpest. Tværtimod, så skaber du bare ekstra forvirring.

Jeg skriver ikke for at "korrekse dig" - dit indlæg er jo velment - men det giver bare ikke nogen nyttige oplysninger - og det vil jeg lige gøre opmærksom på.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Alle herinde må jo selv afgøre hvad der er rigtigt jeg har bare henvist til den videnskabelige forklaring og hvad jeg selv mener er den rigtige forklaring.
Saltvands molekyle størrelse gør at den ikke kan penetrere  glasfiber derimod er rent vand et meget lille molekyle og kan gennemtrænge hvad som helst salt kan ikke finde vej ind i bare en nogenlunde pænt støbt glasfiber. Jeg lader denne diskussion hvile  jeg har ikke yderligere tilføjelse rmen håber i læser linket jeg har lagt ind til vandetsvej.dk søg osmose mvh Erik
Med al respekt for de tidligere indlæg vil jeg gerne give min version om osmose, som jeg har hørt eller læst mig til: Osmose er fugt i laminatet, som samler i blærer uden at kunne slippe ud gennem det vandtætte gelcoatlag yderst på glasfiberen. Jeg tror ikke, at sagkundskaben er helt enige om, hvorfor de opstår, fordi det er meget forskelligt, hvilke både der får "sygdommen" og i hvilken alder. Der er ældgamle både, der ikke har en plet og yngre både, som er inficeret med en sand "byldpest". En teori er, at der har været for meget fugt i luften, da glasfiberen blev lagt op, en anden er et ikke-vandtæt primerlag, men jeg har ikke set det videnskabeligt bekræftet nogen steder.

Jeg bokser selv med 5-10 blærer hvert år i bunden af min båd. Jeg fixer dem med at kradse ud slibe og fylde ud med epoxy-primer og derefter et par lag light primer fra Hempel. De fleste gange får det blærerne til at forsvinde for altid, men eneklte gange, kommer de igen på samme sted (samtidig med, at der kommer et par nye andre steder). Det er rent kosmetisk og jeg har derfor ikke kastet mig over den store renovation, som heder sandblæsning, tørring og opbyggelse af nyt gelcoatlag. Jeg forhørte mig hos et bådværft, som nævnte en pris på kr. 2200-2500 pr. kvadratmeter, så en totalrenovering er en udskrivning på størrelse med med en mindre herreggård. Derfor lever jeg med lappeløsningen. Gruer dog for situationen, hvis jeg bliver tvunget til at sælge båden med denne skavank. Det tør jeg ikke tænke på...

Summa summarum er, at man nu ved, at båden ikke delaminerer og falder fra hinanden, selv om der kommer et par bylder hvert år, og at et behersket osmoseangreb derfor kun har kosmetisk betydning - men derfor kan det godt være et dødsygt irritationsmoment alligevel...

Hej

Sejlerhilsen A
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også