Din bund består af: Bundmaling, grundbehandling/primer (f.eks epoxy, lightprimer, gelshield - alt afhængig af værft og alder - nogle både er ikke primet), gelcoat og glsfibermåtter med polyester.
Du skriver at din båd kun har osmose mellem primer og gelcoat.
Det mest korrekte vil være at slibe al bundmaling og primer af bunden, så du har ren gelcoat, lade det tørre vinteren over - dette fordi din primer har vist sig at være "utæt" og med stor sandsynlighed er den det andre steder også - hvilket kan betyde at din gelcoat er udsat. Breder det sig først ind i gelcoaten har du et seriøst problem - ikke fordi det svækker som sådan, men mere fordi det kan være svært at få bugt med og dermed har du en båd der er svær at sælge.
Til foråret giver du det en gang primer. Ingen primer er 100% vandtæt, men f.eks Epoxy eller GelShield fra International (som jeg sværger til) indeholder små aluminiumsflager - og det har åbenbart vist sig at være en effektiv vand/osmosebarriere. 8-10 lag skal du give det. GelShield findes i grå og grøn, og mellem hvert lag skifter du farve, så du kan se om der skulle være helligdage
Til slut skal bunden have bundmaling.
Håndværkeren foreslår at du sliber den fri for gelcoat 5 cm omkring de angrebne områder, hvilket jeg mener er helt vanvittigt, da du siger at gelcoaten ikke fejler noget.
Så hellere kradse/skrabe/slibe primeren af, der hvor der er osmose, og fylde med f.eks Araldit i stedet. Grunden til at jeg foreslår Araldit er, at det er epoxy, fås i små mængder og er rimeligt i pris i forhold til bådudstyrsforretningerns "bådepoxy".
Under alle omstændigheder skal du forberede dig på at primeren skal helt væk, og genbehandles før du er sikker på at bunden er vand/osmosetæt. Efter min mening kan du lige så godt gøre det nu - så skal du ikke gå og bekymre dig - og lur mig om du ikke synes båden sejler bedre efter sådan en behandling
At slibe primeren af er et hyggearbejde i forhold til at slibe gelcoaten af, hvis den bliver angrebet af osmose i gelcoaten.
På min IF'er (langkølet) tog det 3-4 dage at skrabe/slibe maling og primer af.
Og ja, osmose kan sagtens bare ligge i de yderste lag - primeren, og din gelcoat vil have væsentlig forhøjet risiko for at få osmose også.
Mvh ThomasB