Osmose?

Har nogen et godt råd?

Jeg har på under vandlinien ved stævnen et lettere angreb af hvad jeg vurderer til at være osmoseblærer på min glasfibersejlbåd. Båden er fra 1978 og har en skrogtykkelse på cirka 3 centimeter.

Blærerne (ca.10-15 stk.) sidder som en bule i det yderste bundmalingslag. Når jeg kradser dem væk, lugter det surt af eddike, men blærerne sidder ikke inde i selve glasfiberlaminatet. Under den fjernede blære er det hvide gelcoatlag ligeså fint og glat. Jeg har kigget på en anden båd på havnen, som har osmose. Her sidder blærerne inde i laminatet og har medført en masse dybe huller på ca. en centimeters dybde.

Mit spørgsmål: Hvordan behandler jeg et lettere angreb, som sidder i det yderste lag? Og er der overhovedet tale om et egentligt osmoseangreb?

Hilsen Jeppe
Har nogen et godt råd? Jeg har på under... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Næh sådan følte jeg det ikke Autoole, jeg regnede med at du ikke havde læst fra begyndelsen.

V.h. Håndværkeren
Nu er jeg altså lidt forvirret!

Jeg regner ikke med at genneføre en fuld behandling af hele skroget i år, men derimod foretage en lappeløsning.

Men først blev jeg rådet til afslibning, afvaskning med acetone, spartling og så maling. Nu tales der om "udkradsning" og Araldit?

I givet fald - hvad menes der med udkradsning?

Blærerne ligger jo stadig kun i det yderste malingslag. Hvis jeg kradser blæren af, er underlaget indenunder helt jævnt og fint, så der er ikke tale om deciderede huller. Kan osmosen ligge helt overfladisk?

Ser frem til flere gode svar - det lader til, at der er flere opfattelser af
Ja sådan kan det gå når der er for mange kokke i køkkenet, så må du jo tage det råd du syntes er det bedste !

V.h. Håndværkeren
Din bund består af: Bundmaling, grundbehandling/primer (f.eks epoxy, lightprimer, gelshield - alt afhængig af værft og alder - nogle både er ikke primet), gelcoat og glsfibermåtter med polyester.

Du skriver at din båd kun har osmose mellem primer og gelcoat.

Det mest korrekte vil være at slibe al bundmaling og primer af bunden, så du har ren gelcoat, lade det tørre vinteren over - dette fordi din primer har vist sig at være "utæt" og med stor sandsynlighed er den det andre steder også - hvilket kan betyde at din gelcoat er udsat. Breder det sig først ind i gelcoaten har du et seriøst problem - ikke fordi det svækker som sådan, men mere fordi det kan være svært at få bugt med og dermed har du en båd der er svær at sælge.

Til foråret giver du det en gang primer. Ingen primer er 100% vandtæt, men f.eks Epoxy eller GelShield fra International (som jeg sværger til) indeholder små aluminiumsflager - og det har åbenbart vist sig at være en effektiv vand/osmosebarriere. 8-10 lag skal du give det. GelShield findes i grå og grøn, og mellem hvert lag skifter du farve, så du kan se om der skulle være helligdage smile

Til slut skal bunden have bundmaling.

Håndværkeren foreslår at du sliber den fri for gelcoat 5 cm omkring de angrebne områder, hvilket jeg mener er helt vanvittigt, da du siger at gelcoaten ikke fejler noget.

Så hellere kradse/skrabe/slibe primeren af, der hvor der er osmose, og fylde med f.eks Araldit i stedet. Grunden til at jeg foreslår Araldit er, at det er epoxy, fås i små mængder og er rimeligt i pris i forhold til bådudstyrsforretningerns "bådepoxy".

Under alle omstændigheder skal du forberede dig på at primeren skal helt væk, og genbehandles før du er sikker på at bunden er vand/osmosetæt. Efter min mening kan du lige så godt gøre det nu - så skal du ikke gå og bekymre dig - og lur mig om du ikke synes båden sejler bedre efter sådan en behandling wink

At slibe primeren af er et hyggearbejde i forhold til at slibe gelcoaten af, hvis den bliver angrebet af osmose i gelcoaten.

På min IF'er (langkølet) tog det 3-4 dage at skrabe/slibe maling og primer af.

Og ja, osmose kan sagtens bare ligge i de yderste lag - primeren, og din gelcoat vil have væsentlig forhøjet risiko for at få osmose også.

Mvh ThomasB
Jeg er klogere end i er!
Jeg har været inde på Hempel.dk og læse om osmose.wink

Der er forskeld på hvor tæt epoxy er for vandgennemtrængning.
Har selv brugt Hempels high protect da jeg repererede osmose i min jolle.
Det var kun spartelmasse laget mellem laminat og primmer/bundmaling der var angrebet.

Mvh Thomas

Annonce
Hej Thomas FH.

Fedt at der nu er én der har lidt forstand på osmose og epoxy smile

Jeg tror i øvrigt at Hempels High Protect svarer til Internationals GelShield.

"Spartelmasselaget" må være gelcoaten du mener ik?

Men under alle omstændighedder er det vanvittigt, i dette tilfælde, at slibe gelcoaten væk, når den ikke har osmose.

Mvh Thomas
Jeg takker for de mange gode råd!

Jeg vil forsøge med en komplet afrensning af bundmaling og primerlag. Spule grundigt mange gange, lade bunden tørre vinteren over, bygge op med en masse nye primerlag og afslutte med bundmaling.
Hej igen.

Køb et par gode skrabere, en excentersliber (tjek lige om havne ikke har en skibemaskine med opsamler - det har de hvis der er blåt flag. Ellers læg en pressening ud til opsamling, så moder natur ikke tager skade), masser af sandpapir, maske og en dåse knofedt.

Hvis primeren sidder godt fast, så behøver du ikke slibe den helt af - men det gælder kun hvis du vurderer at den sidder rigtigt godt fast. (jeg ville slibe det helt af, men det kan være hårdt arbejde)

Når du sliber kan du også se om der er (meget) små blærer i gelcoaten - de popper ud som små bumser og væsker pga. at du har slebet toppen væk. Det kan være osmose, men behøver ikke være det. Det er meget omdiskuteret om man behøver at slibe gelcoaten væk, hvis det er småblærer. De kan vaskes som alt det andet og overmales med GelShield - og så har du højest sandsynligt fået stoppet udviklingen.

Når du kommer til primerdelen, så husk at læse brugsanvisningen - 8-10 lag er ikke ualmindeligt. Light Primer fra Hempel er ikke godt nok, og i øvrigt svær at påføre. Som sagt kan jeg anbefale GelShield.

God fordøjelse .. øøhh fornøjelse smile

Mvh Thomas
Hej,
Spændende læsning når man selv har en 30 år gammel glasfiberbåd.

Undskyld min uvidenhed - men hvad er egentlig osmose ? Og hvordan
opstår det ?. Har hørt mange skræk historier i min lokale sejlklub ( Skanderborg ) - men aldrig fundet ud af hvad det drejer sig om.

Kunne selvfølgelig godt søge på nettet - men nu så jeg denne tråd, og
der kunne jo være andre "dummernikker" end mig her på forummet.

Tak !

Mvh
Vangsoe

Vangsoe
Hej

http://da.wikipedia.org/wiki/Osmose
"Osmose er "diffusion af vand gennem en semipermeabel membran som følge af forskellig partikelkoncentration på dennes to sider"."

Eller lidt mere simpelt, så er det vand der trænger ind gennem gelcoaten - det lag der er udenpå glasfiberen (eller primeren udenpå gelcoateni dette tilfælde). Når båden ligger i vandet og der er trængt vand ind, så vil der være det samme tryk på ydersiden som på indersiden af gelcoaten. Man når båden tages på land, så forsvinder trykket fra havvandet på ydersiden og gelcoaten vil boble op. Den proces der sker når vandet trænger igennem gelcoaten under tryk, skaber eddikesyre og derfor vil de lugte og smage af eddike når man prikker hul på en bobel.

I starten da osmose kom frem, var der panik - "glasfiberpesten" - men i dag tager man det mere afslappet, da det som regel ikke har nogen konstruktionsmæssig betydning. Ved meget slemme tilfælde kan glasfiberen "delaminere" og så bliver konstruktionen blød. Forestil dig en krydsfinerplade, hvor limen opløses - det er delaminering.

Netop fordi der var så meget snak om glasfiberpest i starten, sidder det dybt i folk at en osmoseramt båd "næsten er værdiløs" - derfor kan det være svært at få solgt en osmosebåd og derfor er det smart at få repareret det i tide. I øvrigt har jeg det sådan, at ALT på en båd skal virke. Sidder man en dag i stormvejr i kattegat, så vil man nok spekulere en del på om skivet nu holder, hvorfor fik jeg ikke lavet det, er der nu delaminering, falder kølen af osv - det bliver man idiot af og mister koncentrationen.

Jeg har prøvet det engang i en tordenbyge udfor Bogense med 35 ms i stødene - jeg sad og ventede på at masten røg, fordi jeg var et fjols og havde udskudt udskiftning at en vantskrue... Istedet kunne jeg have nydt det rasende vejr..

En båd skal være tip top i stand.

Mvh Thomas
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også