HVOR SKAL DEN LIGGE ? ? ?

Jeg er kommet lidt i tvivl her.

Jeg er ved at gøre materialer klar til at bygge carport. Den ene rem kommer på gavlen af kreditforeningens hus, den anden på 5 stk. 4x4 stolper.
Den yderste rem er delt i 2 stykker da det er en lang carport jeg laver. Og nu kommer det: De 2 stykker er skåret således at de kan samles rigtigt. Halvt op og dobbelt ind på langs. Men hvor på denne samling skal jeg understøtte med min stolpe ????? confused
Taget bliver ret tungt med tagpap og da begge remme jo er halve i samlingen bliver jeg i tvivl om hvor belastningen kommer mest.

Hjælp, please.

mvh.
MUFI. wink

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skal helst ikke understøtte selve samlingen, men midt samling skal være ca. 1/7 af afstanden mellem stolperne fra midt understøtning.
Dette er p.g.a. at får en såkaldt vippeeffekt på denne måde og undgår at remmen kommer til at svaje.

Husk at i en sådan bladet samling skal det blad der er længst væk fra en understøtning "hænge" under det andet, med et par varmtgalvaniserede bolte igennem.

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 05-03-2003).]
Ok, så skal jeg videre med min carport.

Der er støbt stolpesko fast, monteret stolper og en rem på 45 x 200 mm.
Stolperne er 100 x 100 og der er 5 af slagsen. ( lidt vildt, ikk´) ~* rolleyes *~

Nu skal jeg have købt spær. Det bliver nok noget i stil med 45 x 170 mm. Det skulle være nok til taget, der skal have tagpap på, Vægten af sne samt den enorme vind jeg har på den side af huset hver efterår.

Disse spær skal monteres på remmen på væggen og den "frie" rem.
Spørgsmålet er så : Hvilke beslag bør jeg bruge ved væggen og den ydre rem ??? - confused -

Jeg har været inde på denne side: http://www.bmf.dk/FMPro?-db=bmfgrupper.fp3&-lay=find&-format=produkter.htm&-error=fejl.htm&sopgrpr=dansk03006&-find

Her finder jeg "blælkeanker". Er det det bedste beslag jeg kan bruge, eller er der andre der er bedre ???^^ confused^^

Please svar snart, jeg skal garanteret bestille dem i trælasten. frown

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej.
Jeg har en lille folder fra TUN (Trælasthandlerunionen) fra 1990 der hedder "Samling af træ". I den står alt om samlinger, beslag, søm og skrue typer. Prøv hos trælasthandeleren eller direkte hos TUN.
Bjørn
Annonce
Ja, så har jeg igen et lille problem. frown

SPÆR.

Jeg har købt nogle spær. De blev 200 mm høje da de andre på 170 mm ikke var på lager da jeg var hos træpusheren.

Nu ved jeg bare ikke med samlingerne af tagpladerne.........
Jeg agter at bruge 15 mm tagfinér med fér og not.
En sådan plade er ca 122 x 244 cm, vist nok når den er skudt sammen. confused

Nogen mener at mine spær skal ligge under alle samlingerne af pladerne, andre siger at det ikke har den store betydning, bare den ene plade er under 10 cm. fra spæret.
Jeg er klar over at pladerne skal ligge forbandt på den lange led.

Hvem redder mig lige denne gang ????

Er 188 kr. en ok pris for en plade ???

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej

Dine spær skal ligge pr 81,33 cm så endesamlingerne kommer til at være lige over et spær.

Vejledende pris på en 16 mm tagplade på min tømmerhandel er ca 250,- kr. incl. moms (husk den skal være MK godkendt til tag).

Hvis dine spær er 50 x 200 er spændvidden max 3,72 m ved en spærafstand på 0,8 m og ved 75 x 200 er den max 4,19 m.

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 09-04-2003).]
citat:
(husk den skal være MK godkendt til tag).

Hvis dine spær er 50 x 200 er spændvidden max 3,72 m ved en spærafstand på 0,8 m og ved 75 x 200 er den max 4,19 m.




Jeg siger igen mange tak.

Nu har jeg lavet en tegning der passer på de opgivne mål.
Du nævner "spænvidden". Kan den så tåle vægten fra sne og tagpap ??? Mit spænd er 3,6 meter.

Hvad dækker en MK-godkendelse over ?.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej

Jeg har taget spændvidden på dine spær i SBI 189 side 66 tabel 9 så det skulle være ok.

Jeg kan ikke definere hvad en MK-godkendelse er, men det er en godkendelsesordning som mange byggematerialer skal opfylde (såsom gipsplader m.m.).

------------------
www.orla-nautrup.dk
Orla, Jeg er vild med dig ! wink wink

Bor du på Sjælland kommer jeg forbi med en go´ flaske rødvin en dag.

Kunne du ikke lige tage den foreløbigt sidste bagatel med....

Hvilken type skruer finder du vil være de bedste til at skrue mine plader fast, og bør jeg bore for ?

Skal jeg sætte 2 skruer i ved samling ? ( du ved, én fra hver side ).

~Hvor stor afstand bør jeg holde på skruerne ?

Hmmm, det var vist det sidste for nu...

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis