tømmerflåde

Hej. Har en plan om at skal på tømmerflåde ferie til sommer, jeg vil bygge en praktisk flåde selv og tage med til Sverige.

Problemet er bare at jeg ikke aner hvor jeg finder de tønder jeg skal bruge. Nogen der har en ide om hvor? pris? eller andre gode forslag..
Hej. Har en plan om at skal på tømmerflåde ferie... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge en noget lavere belastning idet man kunne forestille sig at hvis man gik lidt rundt på flåden ville man hurtigt kunne komme til at placere 100 kg i et hjørne. Du skal også tænke på at der kan være bølger. Så mit bud er at du skal have så meget fribord som muligt.

allan
Hej DangMan..

Når du beregner opdriften fra dine tønder, skal du huske at fraregne tøndens egenvægt.. En hurtig søgning på google siger at en metaltønde vejer i omegnen af 20kg..

Du kan så udregne din opdrift ved at beregne hvor meget vand du fortrænger og derefter fratrække tønden og luften i tøndens egentvægt (denne sidste er dog negligibel)..

Formlen er:
MFv*V-MFl*V-20[kg]=Opdrift
MFv=Massefylde vand (1000[kg/m3] for fersk, ca 1200[kg/m3] for salt (så vidt jeg husker))
V=Volume (200[L]=0.2[m3])
MFl=Massefylde luft (et sted mellem 1[kg/m3] og 1.3[kg/m3])

Så altså for en metaltønde i ferskvand hvor luften har en massefylde på 1[kg/m3]:
1000[kg/m3]*0.2[m3]-1[kg/m3]*0.2[m3]-20[kg]=179.8[kg]

(MFl*V kan som nævt udelades, da det kun giver 0.2[kg])

Håber det kan bruges..

Mvh

Mark Herskind

Det kan da godt være at jerntønder er billigere at få fat i, men jeg ville nu anbefale dig at bruge de blå plast tønder. Du skal bare huske at fylde noget sekomastic i vulsten på låget, så holder den 100 % tæt og den ruster ikke som jerntønderne har for vane.
I forhold til den ideelle belastning som du nævner, så kan du belaste den enkelte tønde med præcis 100% af dens opdrift, uden at flåden synker. Pointen er nok bare at jo mindre tønderne er belastet, jo mere inerti vil flåden også ha' mod kæntring. 50% lyder som et meget godt bud, men jo dybere flåden stikker, jo mere modstand er der også i vandet.

En forenklet regnemetode for opdriften er bare at sige volumen x vandets massefylde. Man skal selvfølgelig trække tøndens vægt fra som der rigtigt nok skrives.

En 200l tromle som indeholder 208l :-) kan i saltvand bære ca. (208x1,25) - 20 = 193kg.
hej er en dreng på 13 år som her i min sommerferie kom til af kede mig så gik igang med at bygge en tømmerflåde ud af dunke som jeg fandt på den havn vi har og jeg fik bygget den og den blev ferdig og jeg ville have den ned i en sø på et tids pungt men vil først have bygget en form for moter eller et eller andet form for fram drift ville dlive glad for nogne svar tak på forhånd
Hej Martin.
Nu er du ny her på LDS, men det er altså ikke særlig smart at stille dit spørgsmål i en andens tråd. Start din egen tråd i eks. lav båd !
Med hensyn til en motor, så er det nemmeste at finde en lille brugt påhængs motor, det er alt for omstændigt selv at skulle lave en motor til det brug.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis