Identifikation af motor

Hej

Jeg villle høre om der er nogen herinde som kan hjælpe mig med at finde ud af hvilken motor dette er......

På motor står der +01 LKS11 og der er et H med en cirkel om....

Har fundet ud af at gearet er Hurth HBW5, men kan ikke finde motoren nogen steder.

Evt. nogle som kan hjælpe mig...

Mvh

Jan
Hej Jeg villle høre om der er nogen herinde som... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra tor l

hei
kan dette være en faryman?
se bildet
hilsen tor l rolleyes


Ja det kunne godt se sådanne ud, det ligner meget godt... Er det en du har noget mere info om ??? Evt service manual ??
Den er luftkølet og jeg tror den er tysk men ang lyden ved jeg ikke rigtigt fordi der er et eller andet galt med dieselpumpen så den får ikke nok diesel...
Hej
har fulgt med i denne tråd fra starten og har hele tiden haft tyske HATZ i tankerne

På deres hjemmeside www.hatz.com skrives om motorene fra første halvdel af sidste århundrede med det berømte "H-mærke" har dog ikke kunne finde et billede af deres gamle logo - nu bruger de hele navnet til logo

Håber det er til mere hjælp end forvirring - der er snart mange mærker i spil

Er allerede blevet klogere

Efter at have gransket Tor l´s billeder nøje må jeg give ham ret, tror også det er en Farymann

Særligt detaljerne omkring oliepumpe/rør og de koniske "stødstangsbeskyttere" overbeviste mig

Hvad H´et så står for aner jeg ikke

Med venlig hilsen

Fladder
Hej alle.

Har brugt lidt tid på at studere et par gamle motorbøger jeg har arvet efter min fader. Har dog ikke været så heldig at finde lige den eftersøgte motor da billederne af de fleste fabrikanter, er vist med er deres 2-3 og 4 cylindrede modeller.

Den motor du har Jan, er lidt speciel, som jeg ser den, ved at have en 1:2 reduktion der hvor startkransen/starteren er eftermonteret (det mest normale er uden reduktion). Grunden til at jeg er rimligt sikker på dette er måden hvorpå ventilarrangemanget (stødstængerne) sidder. Husk på at knastakslen kun skal løbe halvt så hurtigt som krumtappen. Normalt vil knastakslen ligge ved siden af krumtappen og stødstængerne være på den ene side af motoren. Her ligger de "bag" på motoren og er samtidig knastaksel.

Mærket med cirklen og H'et har ikke noget med Boch at gøre da Bosch'es logo har sider i H'et afrundet så siderne kan afsluttes som en cirkel.

Jan, jeg tror på nuværende tidspunkt ikke at diselpumpen er defekt. Har du luftet føderøret til dyssen ud så det kun er disel der kommer og ikke luft og diselolie ? Det er ikke så meget disel der skal komme ud af røret. At du kan få lidt liv i "kalorius" som du har beskrevet lyder faktisk lovende da den type pumpe motoren er monteret med er meget sejlivet !

Vil lige studere de henvisninger der er kommet fra de andre flinke LDS'er.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Jeg vil prøve at lufte den ud igen, men jeg tror ikke det hjælper.

Jeg har prøvet at skrue det rør som går fra pumpen og op til dyssen af, for at se hvor meget den pumper til hovede røret, den give faktisk slet ingen ting når man tørner motoren. Holder man så op med at tørner den løber det ud af pumper stille og roligt..

Jeg vil roder lidt mere med den, inden den bliver aflivet.... Jeg har fundet en magen til oppe ved Grenå Motorophug så den vil jeg lige ringe på imorgen evt høre om han kan give mig nogle oplysninger på pumpen...

Mvh
Jan
Hej igen igen Jan.

Ok med at diselolien løber lige gennem pumpen. Umiddelbart lyder det ikke lovende, menn det undre mig temmeligt meget at du kunne få lidt liv i motoren som du beskrev.

Den helt rigtige måde, at afprøve pumpen og dyssen på er at afmontere dyssen fra topstykket og lade den hænge og sprøjte ud i fri luft. Husk at du skal have røret mellem pumpen og dyssen udluftet. Hvis pumpe/dyssen er OK skal du kunne se en diselsky stå ud af enden på dyssen når du roterer motoren.

Når du engang skal montere dyssen skal du enten forny den kobberskive der sidder som tætningsring mellem topstykket og dyssen. Alternativet er at varme den op med en lille gasbrænder så den antager en rød/blålig farve. Det gør at kobberet igen bliver blødt. Når man enten trækker eller klemmer på kobber bliver det hårdt og skørt.

Hvis du skal udskifte diselpumpen, skal du sikre dig at de data der står på din pumpe også står på den du får. Selv om de ser ens ud kan der være meget stor forskel på deres data. Tykkelsen af den/de kobberpakninger der ligger bag pumpen er bestemmende for indsprøjtningstidspunktet. Lad være med at smide en eller flere væk. Nu er du advaret her.

!!!!!!! DER ER EN ADVARSEL NÅR DU GØR SOM JEG BESKRIVER HER. DU MÅ ALDRIG SÆTTE EN FINGER FOR ENDEN AF DYSSEN ELLER LADE DEN SPRØJTE OP I DIT ANSIGT ELLER PÅ KROPPEN. Grunden er, at hvis pumpen og dyssen virker er der så stort et tryk på at diselolien kan trykkes ind under huden og det skulle efter sigende være meget smertefuldt og ligeledes kunne give en blodforgiftning, nu er du advaret så du ikke kommer galt afsted.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Redflash

Ja det kunne godt se sådanne ud, det ligner meget godt... Er det en du har noget mere info om ??? Evt service manual ??


hei
jeg har betjeningsforskrift med alledata og delekatalog til faryman
alt på "pdf filer" så har du en E post adresse kan jeg sende alt det er for stort til å legge inn her
hilsen tor l biggrin

tor l
Citat fra tor l

hei
jeg har betjeningsforskrift med alledata og delekatalog til faryman
alt på "pdf filer" så har du en E post adresse kan jeg sende alt det er for stort til å legge inn her
hilsen tor l biggrin


Jeg har sendt dig en priv besked med min mail i biggrin

Mvh

Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis