Fræsning af have

Jeg skal til at anlægge en ny græsplæne, da den eksisterende er meget ujævn og fyldt med ukrudt. Jeg har fået at vide at jeg skal sprøjte med glyphosat for at slå græsset ihjel, og derefter fræse hele plænen igennem. Hvor svært er det at fræse plænen og få et godt resultat??

Kristian
Jeg skal til at anlægge en ny græsplæne, da den... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sq da sjovt, hvad der kan læses ud af mit indlæg:

@hamselv - jeg opfordrer aldeles ikke til bare at slå sig løs. Hvis du ikke kan læse dansk, så bland dig udenom

@Thye - jeg ser ikke, hvor mit indlæg er sort/hvidt. Jeg prøver netop at balancere tingene. Og er ret forundret over, at jeg åbenbart repræsenterer samme holdning som Skadedyrslaboratoriet - tror nok lige, det er en overtolkning at de par sætninger, jeg skriver.

At intet retfærdiggør gifte - muligvis rigtigt. Men jeg "sprøjter" f.x. flere gange dagligt min mund med gift for at beholde mine tænder. Og det synes jeg et eller andet sted er ok.

Mvh.

Jan R.
Kvikgræs og skvallerkål lever da ikke i en græsplæne der bliver klippet regelmæssigt. De kan ikke tåle at få klippet toppen af hele tiden.

Mælkebøtter, bellis, og alt det andet ukrudt i plænen, nytter det ikke noget at sprøjte med Round-up, da de overlever som frø i jorden

Green

Til Jan R.

Det sort/hvide ligger i den linie, hvor du tilsyneladende gerne vil se det som enten/eller, alt/intet (jævnfør sort/hvid). Jamen… Ja, der er områder hvor vi mennesker med beklagelse må acceptere brugen af visse giftstoffer. Nej, det betyder ikke at vi skal undlade at begrænse brugen af gifte mest muligt!!! Og da slet ikke steder hvor Lav-Det-Selv folk kan lave det selv! Jeg er generelt skuffet over hvor mange råd, der kommer i dette forum, hvor der henvises til ”den lette løsning”! Hvorfor skal folk for eksempel rådes til at hælde gift på deres træstub, når den kan graves op med en spade, hugges og skæres op eller trækkes op med et spil – eller bare stå og forgå!? Men ok; jeg fornemmer, at jeg er underrepræsenteret med dette synspunkt. Og ja; jeg har da selv en masse maskiner. Blandt andet et par stærke fræsere. Når det er muligt skifter jeg gerne til brint eller andet forureningsbegrænsende, men som det er nu, må jeg nøjes med at sørge for en god forbrænding, bruge nedbrydelige bio-olier og omtanke.

Referencen til Skadedyrslaboratoriet ligger i at du siger, at du ikke er vild med gift (kæmpegedehamsen er ifølge Skadedyrslaboratoriet ikke et skadedyr), men at du alligevel argumenterer for brugen af gift (Skadedyrslaboratoriets skadedyrsvejledning vejleder til udryddelse af kæmpegedehamsen).

Til Kristian

Det er ikke svært at fræse plænen og få et godt resultat (for nu at svare på spørgsmålet), men sandelig kun hvis arbejdet gøres færdigt med haveriven og en havetromlen! Faktisk er det pærelet. Men det er nu engang også et møjsommeligt arbejde.

Til Lars ON

Kristian skriver at det er en eksisterende, men ujævn og ukrudtsfyldt plæne, der skal fornyes. Ok. Slå græsset helt tæt. Gerne med en kratrydder med snøre, der kan nå helt til jordskorpen. Riv alt væk. Kør det hele godt igennem med fræser. (Nogle har ikke opdaget, at hjulene er til transport og skal klappes op under fræsning). Juster spyddet bagpå i rigtig højde, så maskinen graver sig godt i jorden. Står spyddet rigtigt, skal man næsten ikke bruge energi på fræsningen, men blot løfte let på håndtagene, når maskinen vil grave sig ned. Brug også bakgearet i hjørnerne. Hav et godt redskab (som for eksempel sådan en krog, man bruger til at håndtere træstammer med) til let at fjerne de rødder og stængler, der uværgeligt vil filtre sig ind, fra fræserbladende. (Du kan jo grave med en spade, for at se om du er tilstrækkeligt langt nede til at nå bunden for de længste rødder). Riv rødder og stængler sammen med din foretrukne haverive. (Jeg synes det er lettest at starte med en 8-10tands rive og slutte med en 14-16tands rive). Riv og fræs skiftevis indtil du er tilfreds med resultatet. Herefter rives med henblik på jævning. Riv og troml skiftevis indtil du er tilfreds med en ren, jævn jord uden sten, rødder og stængler. (Hav gode handsker på, for en god jævning forudsætter at du holder riven i niveau - og riven altså ikke får lov at ”bide” i jorden - når du skubber og trækker). Og så så græsset rimelig tæt, med en god kvalitet græsfrø. Skulle der være rester af vegetation i jorden, som med tiden kan gro, er det næppe nævneværdigt i forhold til, hvad der kommer med luften eller fra dyr. I øvrigt kan man i havebøger læse om, hvordan man passer sin plæne og (helt uden brug af gift) kan holde sin græsplæne i flot stand.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis