Fræsejern til overfræser?

Jeg skal i gang med at fræse en del i bøg.

Er der nogen, der har et godt tip til køb af fræsejern til overfræser? ”GørDetSelv-bladet” anbefaler, at man køber de billige jern, blot skæret er af hårdmetal. Bladet påstår, at det ikke kan betale sig at købe de dyre mærkevarer.

Et mærkevarejern kan jo koste mange hundrede kroner, og hvis det så tilsyneladende ikke kan betale sig, tøver jeg naturligvis.

Problemet er bare, at de billige jern - så vidt jeg kan se - udelukkende sælges i sæt. Er der nogen, der kender en leverandør af gode jern til rimelige priser, og hvor de kan købes enkeltvis? Det gør slet ikke noget, hvis det er en netbutik. Altså en god fræsejerns-pusher.

Eller er der måske nogen, der har erfaring med de dyre jern i forhold til de billige, og har en kommentar til anbefalingen i ”GDS-bladet”?

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kender godt til din problematik. Har selv fræset en del da jeg lavede fodpaneler til huset. Jeg valgte at investerer i kvalitetsjern da jeg kun skulle bruge 2 forskellige til opgaven. Jeg har dog også en samling billige jern, der er glimerende til små opgaver. Tror det handler meget om hvor meget du reelt skal bruge jernet, for kvalitet koster penge. Åbenbart rigtig mange penge når man køber fræserjern. :p :p
Et sæt med 35 jern i koster nogen gange 198 kr i dem ude h'et.

Det er vist hvad eet kvalitets jer koster.

Jeg har aldrig brugt andet. Også til eg, her knak jernet efter ca. 100 meter. De kører nu bedst i MDF og andet blødt træ..

Min freser er en AEG til 1100 kr.

De billige fresere har en rigtig dårlig fod der glider dårligt på træet, så dem ville jeg holde mig fra.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR,

Er sådan en AEG-fræser god? evt. hvilken model er din?
Jeg savler stadig over Festool, men da det ikke bliver til mange meter fræsning om året, kan jeg snildt leve med en "lidt ríngere kvalitet", så længe det ikke går ud over præcisionen (er en af dem, der skyder skylden på værktøjet - og hvis det er i orden, er der jo kun en anden, der kan være årsagen wink )
Er der et godt parallel-anslag på den?

Mvh.

Jan R.
Det er Harald skralds tidligere topmodel, den har virkelig fræset mange km. Men skulle jeg vælge ville jeg vælge en der kan fræse i skabelon, kender ikke lige fagudtrykket, men foden på sådan een skal vist være rund, her er min oval.

Parallel anslaget, er ikke 100 %, da det er alu der skal glide op af eks. en anden alu skinne, men man kunne jo klistre et eller andet på.

Gør det selv har sagt at den Bosch har med ergo. greb er et godt køb. De anmeldte den vist nok sidste år.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg synes det bedste ved denne tråd er begrebet "fræsejern". Så ved man da hvad for noget skrammel man får rolleyes rolleyes
Mit skærende værktøj er normalt af stål........ helst HSS.
Er jeg helt galt på den når maskinen hedder en overfræser eller overfræsemaskine, mens de skærende roterende dele bare hedder fræsere?
Bevares, en søgning på "fræsejern" giver hits hos de fleste værktøjshandlere, men alligevel.........

MvH,

Bent.
Annonce
Citat fra Bent Andersen

Jeg synes det bedste ved denne tråd er begrebet "fræsejern". Så ved man da hvad for noget skrammel man får rolleyes rolleyes
Mit skærende værktøj er normalt af stål........ helst HSS.
Er jeg helt galt på den når maskinen hedder en overfræser eller overfræsemaskine, mens de skærende roterende dele bare hedder fræsere?
Bevares, en søgning på "fræsejern" giver hits hos de fleste værktøjshandlere, men alligevel.........

MvH,

Bent.


Tror faktisk at den fagligt korrekte betegnelse er "fræsejern"

Iøvrigt er det så ikke lidt at skyde gråspurve med kanoner, at bruge HSS til træværktøj ?

Men er her mon ikke en maskinsnedker eller lign. der kan opklare detteconfused

Med venlig hilsen

Fladder
OK - Bent - og hvad er dine stemmejern så lavet af?

Mvh
Lars K

Lars K
Hej,

Har haft samme problem, men der er et par netbutikker i udlandet der sælger individuelle jern.

Axminster.co.uk sælger de gode jern fra CMT, og routerbits.com har også et stort udvalg (her skal man dog påregne told/moms).

Vær dog opmærksom på at størrelsen ofte er 1/4" eller 1/2", og den går ikke i de fleste danske overfræsere, så jeg måtte også skaffe en 1/4" bøsning.

HSS (high speed steel) er ikke nødvendigvis et godt stempel på et fræsejern.. de dyre er er ofte mærket HM (hårdmetal). Det er ofte kun selve skæret der er lavet i HM, og selve kroppen i en blødere stål-legering.

mvh
Søren
Tihi, Carl Ras kalder det også et jern.

Men dog for nogle Priser.

Jeg kan sagtens nøjes med "hobby"stål kan jeg se og så skifte lidt oftere.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis