Fræsejern til overfræser?

Jeg skal i gang med at fræse en del i bøg.

Er der nogen, der har et godt tip til køb af fræsejern til overfræser? ”GørDetSelv-bladet” anbefaler, at man køber de billige jern, blot skæret er af hårdmetal. Bladet påstår, at det ikke kan betale sig at købe de dyre mærkevarer.

Et mærkevarejern kan jo koste mange hundrede kroner, og hvis det så tilsyneladende ikke kan betale sig, tøver jeg naturligvis.

Problemet er bare, at de billige jern - så vidt jeg kan se - udelukkende sælges i sæt. Er der nogen, der kender en leverandør af gode jern til rimelige priser, og hvor de kan købes enkeltvis? Det gør slet ikke noget, hvis det er en netbutik. Altså en god fræsejerns-pusher.

Eller er der måske nogen, der har erfaring med de dyre jern i forhold til de billige, og har en kommentar til anbefalingen i ”GDS-bladet”?

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Jeg skal i gang med at fræse en del i bøg. Er... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja for pokker da! 26 stk. koster 5500,00 kr. Det er vist rundt regnet det 30-dobbelte af et hobbysæt.

Jeg har nu studeret emnet lidt. Det bedste er vist at købe et hobbysæt med skær af hårdmetal samt en fin diamantslibesten eller -fil. Den skulle kunne friske skæret op også på hårdmetal (som vistnok er tungsten-carbid, og det bider en fil ikke i).

Jeg er så på jagt efter denne diamantfil, og det er åbenbart ikke hyldevare de gængse steder. Jeg synes i øvrigt tit jeg er på jagt efter et eller andet, ingen har...!

Mvh
Lars

Lars K
Hej Lars K

Har du prøvet at skærpe dine jern med en alm. karborondum-sten - den burde kunne få fat i stålet

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Lars K

Ja for pokker da! 26 stk. koster 5500,00 kr. Det er vist rundt regnet det 30-dobbelte af et hobbysæt.

Jeg har nu studeret emnet lidt. Det bedste er vist at købe et hobbysæt med skær af hårdmetal samt en fin diamantslibesten eller -fil. Den skulle kunne friske skæret op også på hårdmetal (som vistnok er tungsten-carbid, og det bider en fil ikke i).

Jeg er så på jagt efter denne diamantfil, og det er åbenbart ikke hyldevare de gængse steder. Jeg synes i øvrigt tit jeg er på jagt efter et eller andet, ingen har...!

Mvh
Lars


Hej Lars.
Er diamant slibesæt, jo da det kende jeg da godt, men det er jo hunde dyrt.
Du kan faktisk få et lille sæt hos Spejdersport, og så kan jeg huske et eller andet om at jeg har set det på side 47 i Julas post ordre katalog. Der hedder det : Diamantbrynstål er 20mm. bredt og 31 cm. langt incl skæfte. Prisen er 129,00 SVKr. og varenummeret 122-112.

Var der andet jeg kunne hjælpe med ??

V.h Håndværkeren smile
Citat fra PeterR

Tihi, Carl Ras kalder det også et jern.

Men dog for nogle Priser.

Jeg kan sagtens nøjes med "hobby"stål kan jeg se og så skifte lidt oftere.

MVH

Hej PeterR.
Jeg har nu et par år klaret mig med et sæt fra H.N. med 35 Jern, og den billige fræser, som samme fima forhandler. Jeg har godt nok lavet den om til en stationær maskine da det er her mit største behov ligger.

V.h Håndværkeren smile
Annonce
Tak for mange fine råd og anbefalinger.

Det er muligt, at de kan slibes med karborundum. Jeg har ikke prøvet endnu. Læste et sted, at diamantfilen er uovertruffen til opgaven. Et par gode strøg skulle være nok. Jo, de koster vist nogle hundrede kroner, men en enkelt i "fin" skulle være nok.

Jeg skal lave lidt møbler i bøg, og som det ser ud nu, vil det medføre en del fræsearbejde. Det er jo lidt hårdt at arbejde i. Hvis jeg så er i gang med en opgave, der kræver et bestemt fræsejern, skal det jo gerne kunne lave hele opgaven. Ellers kan jeg se for mig, at jeg skal købe 2 - 3 sæt for at have tre ens jern...!

Jeg er god til at "bekymre" mig på forhånd, men det er nu ofte bedre end at ærgre sig bagefter.

Mvh
Lars

Lars K
Tak for det Håndværker - Jula har jo indtil flere udgaver af diamantslibesten, og de er også til at betale.

Mvh
Lars

Lars K
Citat fra Lars K

Tak for mange fine råd og anbefalinger.

Det er muligt, at de kan slibes med karborundum. Jeg har ikke prøvet endnu. Læste et sted, at diamantfilen er uovertruffen til opgaven. Et par gode strøg skulle være nok. Jo, de koster vist nogle hundrede kroner, men en enkelt i "fin" skulle være nok.

Jeg skal lave lidt møbler i bøg, og som det ser ud nu, vil det medføre en del fræsearbejde. Det er jo lidt hårdt at arbejde i. Hvis jeg så er i gang med en opgave, der kræver et bestemt fræsejern, skal det jo gerne kunne lave hele opgaven. Ellers kan jeg se for mig, at jeg skal købe 2 - 3 sæt for at have tre ens jern...!

Jeg er god til at "bekymre" mig på forhånd, men det er nu ofte bedre end at ærgre sig bagefter.

Mvh
Lars

Hej Lars.
Her har du mig tilbage !!
Lad være med at presse jernene, og en ting mere som mange desværre glemmer. Grunde til at de fleste Håndoverfræsere har hastigheds indstilling er at ikke alle jern skal køre med høj hastighed, det er også et spørgsmål om træsort. Se i fyrretræ kan du bare fyre løs, men i bøg og Eg skal du ned i hastighed for ikke at brænde jernet af, er det først brændt sort, kan du smide det op på den blå hylde.

V.h Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis