Bauhaus...!!!

Det hænder, at jeg handler hos Bauhaus, men jeg vil gerne give et par eksempler på oplevelser, jeg har haft som kunde. Oplevelser der efterhånden gør mit forhold til dette byggemarked noget anstrengt:

Jeg ser en opstilling med Velux ovenlysvinduer i Drive-In i Viby. Sådan et vil jeg gerne have, og jeg henvender mig til en medarbejder. Det er en hverdag først på eftermiddagen, men desværre – der er simpelthen ingen, der har forstand på at bestille et sådant vindue til mig lige den dag. Den pågældende medarbejder er dog meget imødekommende, og vil også gerne lære at bestille disse vinduer, men han kan altså ikke endnu, og der er heller ikke andre, der kan.

Nå, jeg tager af sted uden at have fået bestilt et vindue, og vender tilbage et par dage senere – men desværre: Der er heller ikke denne dag nogen, der kan denne kunst at bestille et ovenlysvindue. Det stiller jeg mig lidt undrende over for, men sådan er det altså.

Efter yderligere et par dage lægger jeg igen vejen forbi varehuset – nu forsynet med tre navne, som jeg telefonisk har fået oplyst mestrer dette stykke avanceret sagsbehandling, som en ordreafgivelse til Velux åbenbart er. Ingen af de pågældende medarbejdere er dog til at træffe, og jeg står nu igen med en Bauhaus-medarbejder, der indrømmer ikke at vide, hvordan han skal gribe opgaven an. Da jeg fortæller ham min lille historie, kan han vist godt se, at det er helt galt. Lidt tøvende går han derfor i gang, og det lykkes faktisk med lidt hiv og sving at få afgivet ordren. Det tager ca. en halv time ved tasterne, men så er den også klaret.

Nogle uger senere finder jeg ud af, at jeg nok hellere må bestille et lysningspanel til vinduet. Jeg havde overvejet af lave det selv, men beslutter at bestille et byggesæt fra Velux. Denne gang havde jeg min kone med. ”Nu skal det blive spændende at se, om der er nogen, der tør påtage sig opgaven, og hvor lang tid, det så eventuelt vil tage at få den ekspederet”, siger jeg til hende, da vi går ind. Jeg ved ikke, om hun mente, jeg overdrev min forrige vindueshistorie lidt.

Der var faktisk én, der lidt småsvedende gik i gang. Han havde tydeligvis ikke prøvet det før - ikke ret mange gange i hvert fald - og ringede flere gang på telefonen for at få hjælp, men det lykkedes til sidst. Det tog kun ca. 45 minutter, så var der bestilt et lysningspanel hos Velux.

Ikke et ondt ord om den pågældende medarbejder. Han gjorde virkelig sit bedste, og jeg tror han undskyldte ca. 10 gange undervejs, at det tog så lang tid – og min kone fik på den hårde måde at se, hvad det var, jeg havde talt om.

Senere skulle jeg bruge et stykke værktøj fra Wolfcraft (en skabelon til sinkefræsning med overfræser). Det havde jeg engang set på hylderne i Tilst, men i Viby var det ikke at finde. Da jeg spørger til det, får jeg at vide, at det kan bestilles hjem – blot ikke denne dag, da klokken har passeret 16. Vi kan tales ved næste dag i telefonen.

Da jeg ringer op, får jeg at vide, at det vil blive undersøgt, om dette stykke værktøj er en vare, der normalt lagerføres. Ellers kommer der gebyr på ved hjemtagning.

Beskeden er, at det skal tages hjem kun til mig, og at prisen derfor er 811,00 kr. Et svar der i øvrigt var over 5 timer undervejs, og jeg måtte rykke for svar kl. 15.45. Det skulle jo være inden kl. 16, hvis varen skulle bestilles hjem. Prisen på over 800 kr. undrede mig lidt, da jeg ved, at Tilst har solgt værktøjet til ca. 450,00 kr. for ikke så længe siden. Det er så gebyret, der er synderen - flere hundrede kroner. Hvis jeg så i øvrigt ønsker at bestille, kan det ikke foregå via telefonen. Jeg bliver nødt til at komme ud og betale. Let skal det ikke være…! Og hvorfor skulle vi så i øvrigt ringe sammen om sagen som aftalt?

Jeg kontakter nu importøren af Wolfcraft for at få anviste en anden forhandler. Beskeden herfra er, at Bauhaus i såvel Tilst som Viby har varen som lagervare under ”egne mærker” benævnt Craftomat, samt at prisen er 499,00 kr. Det er det samme produkt. Hvorfor ved en værktøjsmand i Bauhaus ikke det? Hvorfor kan personer uden for Bauhaus så let som ingenting rådgive om de varer, Bauhaus har på programmet, mens Bauhaus’ egne medarbejdere dårligt nok ved, hvad man taler om?

Jeg ringer så til Bauhaus med de oplysninger, jeg har fra importøren. Bl.a. at det burde være en lagervare, eller at værktøjet i hvert fald skulle kunne skaffes uden videre - og at jeg faktisk gerne vil købe dette stykke værktøj. Den pågældende kigger lidt på hylderne med telefonen i hånden, og prøver at sælge mig et stykke dyvelværktøj til 499,00 kr. i stedet for.

Nej tak, nu er det altså en sinkning, jeg skal udføre, og jeg har som sagt fået oplyst, at Craftomat har dette stykke værktøj på programmet. Kan jeg ikke få det taget hjem? ”Hvordan vil du have, jeg skal gøre det?” - er svaret fra den kære medarbejder… Var det virkelig noget, jeg som kunde i butikken skulle kunne svare på, eller var det et svar i afmagt fra en medarbejder i værktøjsafdelingen i Bauhaus. Det er jo det sidste - men hvordan kan det dog gå til, at en værktøjsmedarbejder næsten ”går i spåner” over at skulle hjemtage et stykke værktøj?

Problemet var tilsyneladende, at varenumrene ikke var de samme som på værktøjet fra Wolfcraft, og som jeg havde fundet frem til og forsynet ham med. Nu skulle han selv finde dem på Craftomat, og det var åbenbart for meget.

Det lykkes mig dog at overtale vedkommende til i det mindste at undersøge spørgsmålet. Efter 2 dage var beskeden den, at det kunne de ikke klare. De vidste ikke helt, var det var for et stykke værktøj, og de havde det i hvert fald ikke på programmet - så desværre. De kunne ikke hjælpe mig.

Jeg ringede nu til Stark, og deres værktøjsmand sagde: ”Nej - det har vi ikke, men jeg vil gerne undersøge, om vi kan skaffe det og ringe tilbage”. Nøjagtig 3 - tre - minutter efter ringede han tilbage: ”Den kan jeg godt skaffe fra dag til dag. Prisen er 455 kr. + moms. Det er 568,75 kr. inkl. moms”.

Det kan godt være, at værktøjet koster lidt mere hos Stark. I dette tilfælde i hvert fald, men til gengæld er der super-effektiv og sagkyndig rådgivning. Kontrasten til den famlende, usikre og inkompetente rådgivning ved Bauhaus er slående.

Jeg har det efterhånden sådan, at jeg ikke tør spørge om noget som helst i Bauhaus. Går man f.eks. ud på trælasten og spørger efter et toplægte-beslag – som sidder på næsten ethvert hus med saddeltag i Danmark, og som er en ganske almindelig vare i alle øvrige byggemarkeder – så mødes men med et undrende blik over denne mærkværdige forespørgsel.

Jeg forstår ikke, at man som medarbejder i Bauhaus ved så lidt, om de ting og sager, man burde vide næsten alt om. Det må være dybt utilfredsstilende og frustrerende for den enkelte medarbejder. Det er det i hvert fald for kunden, kan jeg hilse og sige - og det burde det også være for organisationen bag Bauhaus. Ledelsen især naturligvis.

Jeg er i øvrigt hverken tømrer eller snedker, men en ganske almindelig gør-det-selv’er. Jeg burde være i ”kernekundegruppen” for Bauhaus - men det er godt nok svært at føle sig som en kunde, der bliver taget seriøst.

- Eller er det mon bare mig, der altid er ”uheldig” med Bauhaus?

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Det hænder, at jeg handler hos Bauhaus, men jeg... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor er det sjovt at folk beklager sig som de velvidende "selvbyggere" som de så fint udråber sig selv til. Der er tale om kongen af konstruktion som går ind i et byggemarked som ikke har eksisteret mere end 3år, og hvor man efter et så nyåbnet varehus normalt har en stor medarbejder sortering som gør at man sandsynligvis mister mange medarbejdere som er utroligt kvalificerede, hvor efter denne selvbygger forventer at han kan udvælge 1 tilfældig medarbejder som sandsynligvis er en deltids ansat som højst har været der i 1 år og derefter forventer at han kan bestille et produkt hjem han sandsynligvis ikke ved synderligt meget om på han skal kunne gøre det i samme tempo som MC donalds kan fremstille en "kvalitets" cheeseburger. Glem det dog! XL-byg har haft disse problemer i deres nye butikker, Silvan har været igennem det, Jem og fix gennemgår det stadigvæk selv i deres ældre butikker. Har du indsigt og empati burde du vide at ingen butikker kan sælge Ifö cera toiletter til 1000kr (indkøbspris er 1300kr) og stadigvæk have råd til at have 65 Uddanede medarbejdere gående. Så må der spares nogen steder og oftests bliver det gjort ved at man har 2 uddannede i hver afdeling, og brænder du så inderligt efter at få god service omhandlende et mere eller mindre besværligt produkt må du kontakte byggemarkedet for at forhøre om der befinder sig en ansat der har styr på det omtalte område på det tidspunkt du vil komme forbi. Jeg er sikker på at en del af skylden ligger på byggemarkedet men prøv dog at få dig noget indsigt og empati.

Venlig hilsen
Mathias Lundquist

Jeg beklager for eventuelle stave og slå fejl.
Citat fra Mathiasdk

Hvor er det sjovt at folk beklager sig som de velvidende "selvbyggere" som de så fint udråber sig selv til. Der er tale om kongen af konstruktion som går ind i et byggemarked som ikke har eksisteret mere end 3år, og hvor man efter et så nyåbnet varehus normalt har en stor medarbejder sortering som gør at man sandsynligvis mister mange..... osv osv


hmmm rimeligt underligt indlæg (og tone) at starte med på det her forummet.... men glem nu det... men må jeg ikke lige sige som helt standard internet forum regel, så lad være med at svare på flere år gamle indlæg med mindre du virkeligt har noget vigtigt at tilføje...
Citat fra Mathiasdk

Hvor er det sjovt at folk beklager sig som de velvidende "selvbyggere" som de så fint udråber sig selv til. Der er tale om kongen af konstruktion som går ind i et byggemarked som ikke har eksisteret mere end 3år, og hvor man efter et så nyåbnet varehus normalt har en stor medarbejder sortering som gør at man sandsynligvis mister mange medarbejdere som er utroligt kvalificerede, hvor efter denne selvbygger forventer at han kan udvælge 1 tilfældig medarbejder som sandsynligvis er en deltids ansat som højst har været der i 1 år og derefter forventer at han kan bestille et produkt hjem han sandsynligvis ikke ved synderligt meget om på han skal kunne gøre det i samme tempo som MC donalds kan fremstille en "kvalitets" cheeseburger. Glem det dog! XL-byg har haft disse problemer i deres nye butikker, Silvan har været igennem det, Jem og fix gennemgår det stadigvæk selv i deres ældre butikker. Har du indsigt og empati burde du vide at ingen butikker kan sælge Ifö cera toiletter til 1000kr (indkøbspris er 1300kr) og stadigvæk have råd til at have 65 Uddanede medarbejdere gående. Så må der spares nogen steder og oftests bliver det gjort ved at man har 2 uddannede i hver afdeling, og brænder du så inderligt efter at få god service omhandlende et mere eller mindre besværligt produkt må du kontakte byggemarkedet for at forhøre om der befinder sig en ansat der har styr på det omtalte område på det tidspunkt du vil komme forbi. Jeg er sikker på at en del af skylden ligger på byggemarkedet men prøv dog at få dig noget indsigt og empati.

Venlig hilsen
Mathias Lundquist

Jeg beklager for eventuelle stave og slå fejl.


Må jeg gætte, du er ansat i et byggemarked?

Dvs, det du siger er at bauhaus, silvan, XL m.m har en vildledende markedsføring når de går frem og siger "PROFFESIONEL HJÆLP" "VI GØR DET SELV-SELV" Men alligevel er dem som der er på arbejde ikke klædt på til dette?

Ovennævnte er selvfølgelig ment lidt i ironi.

Og det kan da godt være de kan sælge et Ifø cera til 1000kr og tabe penge på det, men så tjener de det ind x2 på tilbehøret, så det går nok lige op smile

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Flere år er den nu ikke helt, og en tråd kan aldrig blive hevet frem ofte nok hvis den stadigvæk er rellevant? eller hvad? Tonen er nu som man selv sætter den, vil ikke kalde den negativtladet men bestemt. Dette er for at give noget til eftertanke. Min pointe var blot at istedet for at gå efter manden så gå efter bolden, og istedet for at give kritik så giv konstruktiv kritik, derved forbedre man istedet for at forværre. Hvis en sådan besked var blevet givet f.eks. til en afdelingschef i det gældne varehus, ville der blive taget hånd om problemet.

I de fleste afsætningsfag har man en tommelfinger regel der heder:
Der skal 10 gode oplevelser til for at dække over 1 dårlig, hvorfor ikke ændre dette ved at give konstruktiv kritik? Så får alle en bedre oplevelse, og måske få ændret ordsproget til.
Der skal 1 dårlig oplevelse til at forhindre 10?

Og jo tak jeg er også glad for at have fundet dette forum "by luck"

Lad mig give en deffination til pma:

Ordet forum er hentet fra det gamle rom og er bl.a.

Forum er den latinske betegnelse for et torv, en plads. Det kendteste er Forum Romanum. Forum var den romerske bys centrum, hvor man mødtes i politiske sager, for at handle, for afgøre retsager, eller bare for at høre almindelig sladder. Ordet Forum bruges ofte i overført betydning om et mødested for et eller andet.

Til vvs-shoppen:

Ifö cera med skjult lås skal der ikke andet tilbehør til end et sæde og noget sanitets silikone. Og lad os tage pris eksempler fra Bauhaus nu når vi er der:
sæde fra 150 til 450kr og silikone 70kr for et patron. I tager vist en smule mere smile bare lige en smule.
Mvh
Mathias
Mathias - jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde over det, du skriver.

Én ting er i hvert fald sikkert: Du får mig ikke til at mobiliserede nogen empati med en international byggemarkedskæde.

Mvh
Lars

Lars K
Annonce
Nej det er muligt at jeg ikke får det, men du har helt sikkert min. Det er helt ok hvis du føler for at grine og græde men kan du så ikke påbegynde det show med dig selv efter du har fanget pointen i at det er medarbejderen jeg sætter i fokus her? ikke nødvendigvis kæden? Pointen var blot at hvis man er utilfreds med noget burde man prøve at forbedre det istedet for blot at gemme sig bag ved sin computer og indoktrinere folk efter ens egne meninger.

Men som vvs-shoppen sagde, de store kæder investere ingen uddannelse i deres medarbejdere som de burde gøre, det ved jeg af bitter erfarring, dog ved man hvad man får af service hvis man ikke vil betale ret meget for varen.

"Bare for at gøre det helt klart, jeg prøver ikke at starte en muderkastning, blot en sund aktuel debat som til trods for dens mere eller mindre bitre tone, ses personligt som meget kontruktiv for mit vedkommende."

Mvh
Mathias
Nu handler jeg en del i Bauhaus og XL, hvis jeg ved hvad jeg skal have og selv kan finde det kører jeg i Bauhaus, ellers er det XL, de har en langt højere service. Sådan tror jeg der er mange GDS folk som handler.

Det er synd for de unge menesker der står i Bauhaus, som ikke har fået en ordenlig oplæring, og dermed ikke kan give en ordenlig rådgivning, hvilket vi GDS'er nogen gange har brug for, resultatet er jo frustration på begge sider.

Og selvom det er Bauhauses skyld og ikke den unge ekspedient, så ændre det ikke ret meget på min oplevelse af den service jeg havde håbet på at få.
Nå, men så vil jeg da afsløre endnu en ting for dig Mathias:

Du få mig heller ikke til at bruge energi på at forbedre kundeservice og viden om egne produkter og procedurer i forhold til en international byggemarkedskæde.

Tænk, jeg havde den - åbenbart urealistiske? - forventning, at det skulle den internationale byggemarkedskæde nok selv kunne håndtere, uden kundernes indblanding.

Helt overordnet går du nu også helt ved siden af min pointe. Jeg går slet ikke efter manden. Jeg er altid venlig og forstående over for personalet o.s.v.

Men at det er helt galt med visse ting, kan du sikkert godt se af mit gamle indlæg øverst i denne streng.

Mvh
Lars

Lars K
"Jeg forstår ikke, at man som medarbejder i Bauhaus ved så lidt, om de ting og sager, man burde vide næsten alt om"

"Guffi sagde efterfølgende: Jeg er helt enig med dig i at bauhuas ikke har de dygtigste medarbejder ansat."

Jeg syntes da umiddelbart det er at gå efter medarbejderen, og der kommer flere eksempler videre i tråden.

Dette blev skrevet på første side, og sjovt nok viser du endnu en gang i din tråd at det er en ny du har snakket med eftersom personen ikke viste hvor toplægte beslag er (de er i isenkram) i stortset alle byggemarkeder. Men hvorfor brokke sig over nogen som ingen indflydelse har på dette, og hvorfor brokke sig over noget man ikke ønsker ændret? Som nævnt alt for mange gange indtil videre, vil du lære noget af at gå i byggemarkeder jamen så betal dog lidt ekstra for varen.
Tiden er nu at i 2007, hvor vi teknologisk virkelig er langt fremme bliver stort set alle varer/produkter og en hel del serviceydelser dårligere da kun få forbrugere vil betale. Glem ideologiske tanker om at få NETTO, Bauhaus til at yde service. Køb eller smut.

Hvad byggeri og GDS angår, så glæd dig/jer over at så mange her på siden virkelig hjælper hinanden indenfor rekordtid.

For 20-30 år siden fik man vistnok i Irma nogle stof lignende klistermærker med SDS - Smil Det Smitter. De skal måske findes frem igen.

Positiv hilsen herfra.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også