Vesuv drejebænk.... kender nogen?

Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i dette forum færdes indtil flere personer, der har et indgående kendskab til metalbearbejdningsmaskiner.

Jeg har just erhvervet mig en sådan, nærmere præciseret, en metaldrejebænk af mærket Vesuv, som ifølge sælger skulle være fra 1938.
Sælger har ejet maskinen i en længere årrække, men har så godt som ikke benyttet den, og kan ikke fortælle meget om den.
Jeg går ud fra, at den er af dansk fabrikat, siden jeg ikke finder den omtalt på den fremragende side www.lathes.co.uk
Jeg ville sætte pris på, hvis nogen kan fortælle mig mere om maskinen, dens oprindelse, og brug af den.
En manual lader sig jo nok ikke fremskaffe. (?)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, Bent jeg ser grunder og flere lag lak, som åbenbart er påført i løbet af maskinens 68-årige tilværelse. Det hele misfarvet af årtiers olie og skidt.

Strynø,
Jeg har kigget i mit billedarkiv.
Fandt et billede af en Jakobsen.
Der er vel heller ikke mere nogen, der gider have sådan noget gammelt l... med fladremstræk!
(Jeg har en. Samme type som vedlagte billede, Dog ikke med den snedige udbalancering af spindelens vægt med en "dummy"-spindel.
Denne står forøvrigt på Johanna-museet hinsidan.)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
min jakobsen er mafen til den grå boremaskine på billederne,min er dog grøn
min har gaspedal med indbygget vandpumpe,melbranen er dog rådnet væk
har den oprindeligt haft 2 hastigsmotor????,der er anvist omd for 700 og 1400
omd.motoren er dog en anlm trigemotor på 1400.jeg skal tjekke motorskiltet på min slibemaskine snarrest,mener at driftspænningen var 300-400 v.der skal vel en meget stor ensretter til 2 hk
hilsen strynboen
Ja, en gengivelse af, hvad der står på typeskiltet vil være en hjælp, hvis man skal forsøge at give et kvalificeret svar.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej alle drejebænks brugere
De fine gl. drej.. som i har der har/ er standart bænke på flere af forsvarets 3 ECH. hvor de stadig findes (dog ikke i så stort et antal som før hend) hvis i prøver at kontakte HMAK (hærens materielkomando ) i Hjøring. Vil i sikkert kunde erhverve jer en kopi af samtlige manualer (ellers kan de sikkert oplyse jer om hvor i dk. de står. De selger også ud af div. bænke og stumper 1 ril 2 gange om året. (auktion)

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Mange tak for den oplysning!
Det skal da forsøges.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
så er strynboen tilbage!!!
på slibemaskinen står
sjuntmotor
slj
440,v
4,3,a
1000 omd
2 hk
int-drift
igs-start
hvis der er en der kan tyde det,kan den køre som universals motor evt.eller skal der en ensretter strømforsyning foran
hilsen lars larsen
jeg har en del stålholdere(platte,holdere) der er for store til min vesuv
er der nogen der vil bytte til nogle små
hilsen lars larsen
Jeg mangler dele til en Vesuv Royal drejebænk, evt en hel drejebænk
Er der nogen der kan hjælpe mig med dette
Er der noged er har hørt yderligere fra ham stef der med sit vesuv museum.
Jeg har nemlig selv fået en drejebænk hjem, som jeg har fået identificeret til at skulle være en vesuv drejebænk, men jeg kan intet finde om disse drejebænke online nogensteder overhovedet...
Jeg har vedlagt et billede så i kan se hvad det er for en tingest jeg har.
jeg har været ansat 2 steder i mine unge dage begge steder stod en Vesuv , som var i original farve og det var mørk grå, de var dog nyere modeller. Noget a la den prince der er vist på siden, men større. Mange stod hos mekanikeren eller smeden og blev ikke slidt, så de kan stadig bruges.
At der i vore dage er skærme på skyldes for en del at moderne maskiner går op i flere omdr. end de gamle, som brugte hjemmeslebne toolbits stål, ikke hårdmetalsplatter, som de nok ikke er stive nok til at køre med.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også