Nyt tag/1. sal

Hej med jer

Nu har jeg fulgt med her på siden i et stykke tid, så nu vil jeg selv forsøge at blive aktiv.

Vi skal have nyt tag, og i den forbindelse vil vi lave høj rejsning/hanebåndsspær, så vi får mulighed for at indrette 1. sal enten nu eller senere.

Jeg havde forestillet mig selv at pille det gamle ned og så få håndværkere til at lave "grundkonstruktionen". Altså at lægge H-bjælke som forstærkning i den del af huset hvor der ikke er bærende midtervæg, at lave nødvendige forstærkninger i tilbygningen, som er af træ og rejse spær og bjælkelag. Det har jeg ganske enkelt ikke en dyt forstand på.

Til gengæld havde jeg tænkt mig at lave resten selv. Jeg vil lave undertaget som pap på brædder, da det er det jeg har det bedst med selv at lave, og selve taget bliver formentlig sorte (ikke glaserede) lertegl.

Nu er mit spørgsmål, er det et realistisk projekt at gå igang med? Er der nogen der har et eller andet gæt på hvor lang tid det vil tage, huset er 124 kvm i grundplan med en lille vinkeltilbygning (mandetimer er vel det mest reelle i den sammenhæng)?

Når jeg skriver at jeg selv vil lave det, er det ikke alene men med gode venners hjælp, så vi er 2 eller 3 mand det meste af tiden. Jeg har iøvrigt skruet hænderne nogenlunde fornuftigt på, på trods af at jeg er kontornusser til daglig.

Med venlig hilsen
Kim
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej med jer Nu har jeg fulgt med her på siden i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Igen

Thomas skriver:

@njord
Det er altså ikke altid man skal vælge det tag, man selv synes er pænt. Man skal nok tale med en arkitekt om det. Jeg ville have haft sort glasseret tegl på taget, men min arkitekt-svigerfar, sagde at huset så ville komme til at ligne en wannabe-herskabs-villa. At vælge samme tag på alle ens bygninger (hus, garage, brændeskur) er en dårlig ide. Det kan hurtigt komme til at se "pusse-nusse" ud.

Og noget vil jeggive han ret i, men min pointe var og er at man skal vælge efter udseende fremfor læggemetode !! Det var måske ikke helt klart.

Hvad angår tagmateriale er mit tag netop samme tag da det er et murstens hus og en trægarage hvorpå brændeskuret er hæftet som en sidebygning. Stue huset er i en rød/gul sten, garage og skur er mørk skiffer. Den samlende faktor for mit projekt er så det røde tegl.

Og selvfølgeligt er ungernes legehus med rød tegl !! Træværket er dog her en 2 på 1 i en lysere farve end garagens klinkebeklædning.

Hvad angår det med de glaserede tage har din svigerfar ganske ret !! Det passer kun tiul ganske få typer huse.. og fx ikke mit omend mange ville have lagt det.

Hvad angår ELU er det vist forgængeren for DeWalt !!

Hvad angår skruemaskiner så bruger håndværkere ret sjældent batterimaskiner !!
De har en snor efter sig !! Og så anvender de en skruemaskine hvor det ikke er et moment der stopper skruen men et dybdestop.. Skruen trækkes simpelthen ud af Torxen, med et indstilleligt dybde stop, og skruemaskinen drejer lystigt rundt. Modellen bruges specielt meget ved opsætning af gipsplader men også ved opskruning af plnker olign. Min er af mærket Hitaschi og har en trådbøjle hvormed den nemt parkeres i bæltet..

Venligst Njord

MVH Njord
@ThomasB
endte du med at vælge et lokalt byggemarked eller et større?
Den største lokale trælasthandel er 25-30% dyrere end f.eks. bauhaus, som ikke er billig. Så 20% af listeprisen er ikke nok til at matche de andres priser (som så ikke har alt-under-et-tag). Den største lokale trælasthandel har f.eks. listepris 895,- for 120 m pex-rør til gulvvarme - samme produkt/mærke kan fåes til 499,- mange steder. 20% på 895,- er 716,-.
I Tyskland er der mellem 30 og 50% at spare på mange byggeartikler - eksempler : fakro ovenlys 35%, granitfliser 140,- pr. m2, cement 25kg 14,-, flexklæber 25 kg 70,-, vådrumspaneler 30,- pr. m2 o.s.v. Forklaringen er bl.a. : 9% forskel i moms, flere mærker og meget større marked = større konkurence = lavere priser. Var der ikke lavet en undersøgelse der påviste at byggematerialer var 40% dyrere i Danmark i.f.t. Sverige?
Eneste problem jeg har er trailerens kapacitet (må trække 450 kg). Der er meget arbejde ved at skaffe de billigste priser, men det er også sjovt. Jeg er overbevist om at jeg for totalbudgettet i materialer kommer til at lægge mindst 25% under på billigste listepriser uden at det går ud over kvaliteten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen smile

@njord
Jeg kan kun give dig ret smile

@Erik2
Jeg var så "heldig" at det lokale byggemarked er med i en kæde; "råd og dåd". Deres priser ligger lidt over provins-priser, men de pris jeg (som regel) fik, lå lidt under hvad jeg fik af tilbud andre steder fra. Jeg kune nok have haft sparet lidt mere, men eftersom jeg hellere bare vil kunne ringe til mit byggemarked og få leveret dagen efter, afstod jeg fra lidt ekstra rabat.

Mvh
ThomasB
Som er gået i gang med at spise en elefant...

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 13-03-2003).]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis