Ingen fodpaneler - "Fuge" istedet - hvad kan anvendes?

Hej, vi har fået lagt nyt massivt egeplanke gulv og ønsker ikke fodpaneler så der er skåret 13mm fri hele vejen rundt i lejligheden og filten og malingen er så påført ned under gulv niveau for at få en helt skarpe linier i lejligheden, det er flot men vores håndværkere har svært ved at komme med en løsning på hvad vi skal fylde i det mellemrum da en sort fuge vil være meget svær at påføre og den vil også blive komprimeret når træet arbejder og "bule" op. Vi har hørt at der findes et Ilmod lignende bånd som ikke har klistrer pga. tjære, hvad kaldes dette produkt? Og har i andre gode forklag til hvordan vi kan fylde mellemrummet op på en forholdsvis let måde med et materiale som kan komprimeres?confused

På forhånd tak!
Hej, vi har fået lagt nyt massivt egeplanke gulv... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg er helt enig med orla, en løsning uden et fodpanel er ikke en langtidssikret løsning. Jeg ville ikke bruge tid og penge på diverse fugebånd og andre materialer, som kun kan blive midlertidige løsninger. Man kunne så overveje hvor højt og tykt et fodpanel behøver at være. Der kunne man så gå lidt på kompromis og så, hvis det er nødvendigt afslutte med en fejeliste.

mvh Anders
Citat fra AndersKruse

Hej

Jeg er helt enig med orla, en løsning uden et fodpanel er ikke en langtidssikret løsning. Jeg ville ikke bruge tid og penge på diverse fugebånd og andre materialer, som kun kan blive midlertidige løsninger. Man kunne så overveje hvor højt og tykt et fodpanel behøver at være. Der kunne man så gå lidt på kompromis og så, hvis det er nødvendigt afslutte med en fejeliste.

mvh Anders

Tak for jeres meninger,
Jeg kan forstå på jer at i synes det er en dårlig løsning udfra praktiske årsager. Jeg må prøve at forklare at vi ikke bor i et type hus eller et af de gængse nybyggerier som er lavet efter en skabelon, dette er en bolig i den helt dyre ende og alt er præcist som vi ønsker, helt skape linier overalt. dette inkluderer døre uden indfatninger osv dette skal være gennemført minimalistisk design, vi vil hellere male om hvert år end at have fodpaneler men tak for jeres kommentarer som vi synes giver et godt indtryk af en gammeldags holdning til hvordan udførelsen "bør være" - vi har næsten fået tingene som vi synes de skal være mangler kun dette magiske sorte materiale før vi er tilfredse.
man kunne have ladet gulvet gå ind under væggen, hvor der så skulle være et hak, så gulvet kunne arbejde. Men det er jo desværre for sent nu.
I gamle boliger med afhøvlede gulve er der ofte en slags fuge med gammel fernis. Disse fuger knækker tit og forsvinder. Jeg mener at have hørt om et produkt, en fugemasse, som var beregnet til netop at udfylde disse "revner" Med jeres ønsker ville jeg gå på jagt i den gade. Der er jo også gulve med "skibsdæks look" hvor der er brugt en sort fleksibel fuge, formentlig af samme type som den førstnævnte. Blot nogle idéer

mvh Anders
Citat fra AndersKruse

I gamle boliger med afhøvlede gulve er der ofte en slags fuge med gammel fernis. Disse fuger knækker tit og forsvinder. Jeg mener at have hørt om et produkt, en fugemasse, som var beregnet til netop at udfylde disse "revner" Med jeres ønsker ville jeg gå på jagt i den gade. Der er jo også gulve med "skibsdæks look" hvor der er brugt en sort fleksibel fuge, formentlig af samme type som den førstnævnte. Blot nogle idéer

mvh Anders


Tak for informationen Anders smile
Annonce
Nu synes jeg, at der var flere som sagde, at det ikke gik med fugemasse, da gulvet skulle kunne bevæge sigconfused

Jeg ville nok selv ha' gjort, som AndersKruse foreslår, men hvis der ikke er plads, kan der så ikke findes et EPDM profil, som kan puttes i? evt. på www.dafa.dk
Hejsa
syntes det lyder rigtig spændende det i er ude i og vil gerne høre hvad i evt. beslutter jer for at gøre. De der fuge til vinduer og døre hedder "bagstop" og fås i alle størelser.
Jeg kom til at tænke på det man i gamle dage gjorde ved træskibe, man slår et tov mariale med tjære (tjære behøver I nok ikke) ned i revnen, kunne det være en løsning ? Det er jo netop for at beholde skibets flexibilitet..

Mvh jan J
Citat fra helja

Hejsa
syntes det lyder rigtig spændende det i er ude i og vil gerne høre hvad i evt. beslutter jer for at gøre. De der fuge til vinduer og døre hedder "bagstop" og fås i alle størelser.
Jeg kom til at tænke på det man i gamle dage gjorde ved træskibe, man slår et tov mariale med tjære (tjære behøver I nok ikke) ned i revnen, kunne det være en løsning ? Det er jo netop for at beholde skibets flexibilitet..

Mvh jan J


nej, bagstop er til at ligge en evt fuge uden på....

fugebånd er forkromprimeret og selvklæbene på den ene side og fås i forskellige fugebredder og længder...

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Jamen det er dog utroligt.

Her har vi en ejer som vil have noget nyt og anderledes. Benytte alternative løsninger og som er ligeglad med hvad det koster.

Og hvad sker der. Alle vi byggefolk taler bare om hvad man plejer og bør gøre.

Det må vi kunne gøre bedre.

Kan du evt. lægge nogle foto ind, der viser hvordan det egentlig ser ud ?

Det kunne også være godt at vide om der er bund i den sprække du har fået udført i 13mm bredde.

Det går lidt på om et bånd lagt ned vil forsvinde ned i dybet, eller om der er et underlag.

Men www.dafa.dk er nok et sted du skal ind og kigge. Det ekspanderende bånd der omtales i en af de andre besvarelser er nok et Illmod bånd fra Dafa, f.eks Illmod 600 fugebånd.

Ulempen er dog at det har en tendens til at være klistret og dermed vil tiltrække utroligt meget snavs og støv, som ikke lader sig fjerne. Det har en prorøs overflade. (Det er hele ideen med produktet).

En anden mulighed er følgende: En stålinddækning (eller aluminium).
Det afhænger af din væg hvor god løsningen er.
Men hvis du forestiller dig et stål eller alu-profil i L form som lige akkurat kan dække revnen på de 13mm, f.eks. 15 mm.
Den monteres så korte del stikke ned i revnen, og limes på væggen, således at gulvet kan udvide sig under denne liste. Profilet kan være sprøjtemalet sort.
Der benyttes kontakt lim til monteringen så den sidder øjeblikkeligt, og det er bedst hvis der er bund i revnene, som den lodrette del kan hvile af på, så den ikke synker "ned i dybet".

Det skulle vist løse din kvaler.

Et problem kan dog være at hvis gulvet ikke et helt tørt når listen monteres, så vil der blive en sprække mellem liste og gulv.
Men så flår du den bare af, monterer en ny lidt større.

Væggen skal også være helt lige, ellers vil det se forfærdeligt ud. Og sådan en liste kan ikke bøjes.

Længden du kan få listerne i kan også være et problem.

Hvis du ikke kan følge min tankegang her så sig til. wink

Hilsen Aasted.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Citat fra nickse

Det er en løsning vi allerede har fået, og vi er godt klar over den er upraktisk men vi synes den er flot så kan det andet være ligemeget cool hvis du får ret i at vi ikke kan passe på væggene når vi støvsuger og det bliver for grimt så er det jo let at montere fodpaneler efterfølgende. Det vi jo er ude efter ligenu er blot det bedste produkt til at færdiggøre vores lejlighed.


Hvis det på nogen måde skal kunne fungere er I da nødt til at få lavet det som en glat og hård fuge (gummi/akryl/???). Fugebånd har en åben overflade (hvis det er de rigtige, jeg tænker påwink, så de vil hurtigt få samlet en masse skidt - og vil i øvrigt give efter, hvis man trykker på dem, da de er lavet til at sidde beskyttet bag lister.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også