Salamanderkedel igen

Jeg er er den glade ejer af en gammel salamanderkedel Model C med en varmeflade på 2.8 m2. Jeg har den monteret med en 1500 akkumuleringstank og en Laddomat blandeventil. Det hele virker meget godt, men jeg synes bare at det tager alt for meget træ. Jeg skal varme 90 m2 op, der er godt isoleret + brugsvand til 2 voksne og 2 børn. Indenfor 1 år regner jeg med at udvide til det dobbelte.
Som det ser ud i den kolde tid bruger jeg 1 - 1,5 rummeter løvtræ om ugen - det er alt for meget efter min vurdering. Er der nogen der har en kommentar til dette.

Mvh BK

Med venlig hilsen

Michael
Jeg er er den glade ejer af en gammel... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bk.

Jeg vil nok tro, at det ville være et godt køb for dig, hvis du investerede i en ny støbejernskedel for at udnytte røggasserne bedre.
Jeg vil skyde på, at du vil kunne udnytte brændet med omk. 10-12% mere, ved udskiftning af din kedel

------------------
Poul Erik

PE

Hej

Lige en opfølgning af hvad der er sket i sagen om mit Salamanderfyr.

Jeg fandt ud af, vha. udelukkelsesmetoden, at der hvor meget af varmen "forsvandt" hen, var i min varmvandsbeholder. Returtermostaten der sidder efter varmvandsbeholderen sendte alt for varmt vand retur til akkumuleringstanken, hvilket gjorde, at allerede efter 10 timer var vandet i fremløbsrøret til huset fra akkutanken - 45 grader varmt og det er ikke nok til at huset bliver varmet ordentlig op.
Efter at retur-termostaten blev lavet, er returvandet fra systemet til akkubeholder, nu nede på 25 grader og fremløbsvandet til huset efter 20 timer stadig er på 50 grader.
Fra flere steder har jeg da også hørt, at det vigtigste ved en akkutank er at vandet er skarpt lagdelt efter temperatur.

Jeg har også nedsat hastigheden på cirkulationspumpen til den laveste.

Der er ikke forskel på mængden af energi der er lagret i vandet, men pga. den lave temperatur er jeg nødt til at tænde op i fyret 2 gange i døgnet. Dette tager alt for meget træ, da der skal bruges meget energi til at varme fyret op til brugstemperatur.

Måden jeg fyrer på nu, er at lukke godt op for luften - både den primære og den sekundære og derfor bulderfyre. Dette gør at der faktidsk gårt mindre træ på den korte tid det tager at varme tanken op. Dette er pga. at der er meget varmt i brændkammeret og at røggassserne derfor bliver brændt af.

Foreløbig beholder jeg derfor min gamle salamanderkedel og køber nok en ny når vi udvider huset. Lige nu fungerer det godt.

Mvh BK

Med venlig hilsen

Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis