Salamanderkedel igen

Jeg er er den glade ejer af en gammel salamanderkedel Model C med en varmeflade på 2.8 m2. Jeg har den monteret med en 1500 akkumuleringstank og en Laddomat blandeventil. Det hele virker meget godt, men jeg synes bare at det tager alt for meget træ. Jeg skal varme 90 m2 op, der er godt isoleret + brugsvand til 2 voksne og 2 børn. Indenfor 1 år regner jeg med at udvide til det dobbelte.
Som det ser ud i den kolde tid bruger jeg 1 - 1,5 rummeter løvtræ om ugen - det er alt for meget efter min vurdering. Er der nogen der har en kommentar til dette.

Mvh BK

Med venlig hilsen

Michael
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en stor mængde !!
Men er din tank isoleret ?? Ellers har du jo en gigant radiator her. Hvor er fyret placeret, inde i huset eller i et seperat fyrrum/hus ?? Hvis den er placeret et andet sted, hvordan er dine rør / slanger fra fyr til stue huset isoleret ??

Venligst Njord

MVH Njord
Selve tanken er isoleret med 200 mm glasuld og for nylig har jeg beklædt den med vindtæt pap. Fyret er placeret i et fyrrum og pex-rørene er beklædt med 30mm rørskåle og gravet ned.

Mvh BK

Med venlig hilsen

Michael
Hej BK.

Det jeg umiddelbart ville gøre, var at få målt røggastemperaturen. Jeg tror det er her det evt.spild er.

Et hurtigt regnstykke af dit forbrug.
Antager vi at huset har et wattforbrug på 60 pr/m²/h * 3000 = 16200 Kwh/pa.
Forbrug til varm vand anslåes til 1500 Kwh/pa.
Ialt forbrug til opvarmning og varm brugsvand er 17700 Kwh.
Går vi ud fra, at du fyrer med bøg som har en fugtighed på 20 % den har en effekt på 4,08 Kwh/kg. og densiteten er i snit/m³ 425 kg.
Forbrug i alt 17700 Kwh./4,08 = 4338,24 kg. bøg/pa.
Dvs. at du skulle have et forbrug bøgebrænde = 10,21 m³/pa.
Hvor meget meget bruges der nu???????

------------------
Poul Erik

PE

Jeg har kun haft gang i fyret siden september og der har jeg brugt ca. 15 m3 indtil nu.

Mvh BK

Med venlig hilsen

Michael
Hej Bk.

Hvis jeg lige skal forklare hvad jeg får tallet 3000 fra, så er det de antal timer som går i en vinterperiode, normalt regnes den for 2850 timer, men jeg har taget lidt forbehold her.

Det jeg tror, der kan være galt, er at kedlen
tab gennem skorsten er for stor, bedre forklaret som virkningsgraden er for dårlig i kedlen.
Prøv at få målt røgtemperaturen ved udgang kedel og 1 meter fra top skorsten, disse tal vil jeg gerne vide, det giver måske årsagen til dit store forbrug.
En anden ting, er indetemperaturen, hvor stor er den???? Min beregning er lavet udfra en indetemp. på 20 gr. For hver grad du hæver skal du ca. ligge 5% til i forbrug/udgift.
Hvis jeres mål er evt. tilbygning, så vil jeg foreslå, at investere i en ny støbejernskedel.

------------------
Poul Erik

PE

Annonce
Jeg vil prøve at få målt kedlens udgangstemperatur.
Vores Indetemperatur er nok nærmere 22 grader, men det skulle jo ikkke kunne gøre det.
Jeg har de sidste par dage prøvet med energikoks - det brænder også fint, jeg skal dog bare komme næsten en halv sæk i fyret for at få temperaturen op på de 75 grader der sender vandet op i akk. tanken.
Mit eget gæt er at kedlen er for stor, men det er bare et gæt.
Hvis det kan betale sig, vil jeg købe et nyt fastbrændselsfyr.
Hvor meget energi(kw) skal der til at varme 1500 liter vand op fra 45 til 75 grader.

Mvh BK

Med venlig hilsen

Michael
1500 l vand = 1.500.000 gram opvarmes 30 grader
(1 Watt er det samme som 1 Joule pr. sek)
Der medgår 1 Joule pr. gram vand pr. grad temperaturen hæves = 45.000.000 Joule
1kWh svarer til 1000 W i en time (3600 sekunder)= 3.600.000 Joule
Der går derfor 45.000.000/3.600.000 = 12.5 kWh til opvarmningen.

mvh JSJ

Mvh Jan Steen
Hej

Jeg har ikke så meget forstand på de dele, men har dog gjort den erfaring i tidernes morgen, at akkumuleringstanken skal placeres så tæt på som mulig og med bunden over kedel, med så store rør som mulig for selvcirkulation (gerne 2 tommer rør).
Fremløb til anlæg tages i top af akkumulering (altså ingen ventiler o.l.).

Jeg havde selv et anlæg hvor jeg kunne fyre 5 store trillebørefulde møbelaffald af i løbet af få timer uden akkumuleringen og fyr blev overophedet.
Det var var ikke et fyr med den store nyttevirkning (lille halmfyr), men var rimelig god til den type brændsel som jeg havde den gang.

Umiddelbart vil jeg tro at dit fyr har en dårlig nyttevirkning, sammenholdt med at du måske udnytter den for dårligt til din akkumulering.

Der går 1 kcal til at opvarme 1 l/kg vand 1 gr. altså: 1500 l * 30 gr * 1 kcal = 45000 kcal.
860 kcal = 1kWh

45000 kcal / 860 = 52,33 kWh

Ret mig hvis det bare er en regnefejl efter en whiskey (eller 2), men det kommer vel af sig selv. wink

------------------
www.orla-nautrup.dk
Du har ikke fået for meget whisky - ihvertfald er det ikke dig der har regnet forkert - men mig.
Jeg retter lige mit regnestykke:

1500 l vand = 1.500.000 gram opvarmes 30 grader
(1 Watt svarer til 1 Joule pr. sek)
(1 calorie svarer til 4,18 Joule)
Der medgår 1 calorie pr. gram vand pr. grad temperaturen hæves = 45.000.000 calorier
Hvilet svarer til 45.000.000 * 4,18 =
188.100.000.000 Joule
1kWh svarer til 1000 W i en time (3600 sekunder)= 3.600.000 Joule
Der går derfor 188.100.000.000/3.600.000 = 52.25 kWh til opvarmningen.

mvh JSJ

Mvh Jan Steen
Hej
Vældig fint med de forskellige beregninger - jeg har fået min horrisont udvidet betragtelig.
Jeg har nu investeret i et røgtermometer, der er monteret på rette sted. Jeg er lidt overrasket over hvor høj temperaturen er.
Hvis jeg fyrer godt til for at varme akkumuleringstanken op - så er røgtemperaturen ved helt åben spjæld 330 gr. jeg kan så drosle den ned ved at lukke mere eller mindre for spjældet til 260 gr, men det er jo heller ikke optimalt.

Mvh BK

Med venlig hilsen

Michael
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere