Købe selv på nettet og VVS'er ?

Hej alle,

Vi er i gang med badeværelset, - nyt gulv, loft, udstyr mv...
Vi laver det vi kan og må, og supplerer så med profesionelle håndværkere til el, støbe gulv med korrekt fald osv.
Når det gælder VVS arbejde, skal vi have tilsluttet afløb og trukket rør i væg og et par andre ting, primært opgaver som kræver autorisation.
Jeg har nu talt med to autoriserede blikkenslagere, som begge har givet udtryk for at de ikke er interesserede i opgaver, hvor kunder selv køber VVS udstyr via nettet, - og så fået en sang omkring avance osv osv. Hvordan pokker kringler jeg den? - Jeg tror ikke, nethandel sådan lige ophører uden videre, og kunne rigtig godt tænke mig at finde en autoriseret VVS'er på nordsjælland, der var af samme opfattelse. (Jeg behøver ikke nødvendigvis fastpris)
Nogen gode råd?
Hej alle, Vi er i gang med badeværelset, - nyt... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Hobbyfar

Det kan vel ikke passe, at de så bruger autorisationen til presse at mig til at købe isenkræm også (som nu i øvrigt har rundet 35.000,- i netpriser)?


Så længe de har kombinationen "monopol"+"rigeligt at lave" kan det vist desværre godt passe - til gengæld skal vi nok høre dem pive over, hvor hårdt det er at være selvstændig, når lavkonjunkturen sætter ind en dag

[Quote]Jeg synes i øvrigt, at JørenE har nogen rigtig gode pointer, som jeg helt kan tilslutte mig.

Helt enig. De skal vænne sig til en anden virkelighed, men det kan jo nok tage nogle år!

Ha' en god dag allesammen :-)


I lige mådesmile


Citat fra conqueror

Og med erfaringer fra min egen branche, må jeg også sige, at det bestemt slet ikke er ønskværdigt hvis kunden har lavet indkøb eller gjort "forberedelser". Det gør ofte opgaven langt mere besværlig.


Men så får håndværkeren jo sin gode timebetaling...

Så det kan slet ikke på nogen måde forarge mig, at VVS-folk ikke vil bide på opgaver, hvor de ikke også må levere stumperne.


I det oprindelige spørgsmål var der så vidt jeg forstod ikke tale om "stumperne", men om sanitet og tilbehør, hvor der ofte er tale om flere tusinde kroners prisforskel for hver del (fx toilet, bruser, armaturer o.s.v.). Og det er da noget underligt noget, at vvs'eren fx skal tjene meget mere på at montere et dyrt toilet end et billigt - det er samme arbejde. De høje priser på materialer er ikke andet end en skjult avance, som p.g.a. nettet er blevet knap så skjult! Det ville være klædeligt, hvis man i stedet fik en ærlig pris på arbejdet.
Citat fra ThomP

Men så får håndværkeren jo sin gode timebetaling...


Gør han dét? Sammenlignet med mange andre brancher, er de vist ikke lønnet specielt højt.. husk der er pænt meget forskel på hvad du betaler, og hvad han hiver hjem på lønsedlen.

Citat fra ThomP

I det oprindelige spørgsmål var der så vidt jeg forstod ikke tale om "stumperne", men om sanitet og tilbehør, hvor der ofte er tale om flere tusinde kroners prisforskel for hver del (fx toilet, bruser, armaturer o.s.v.). Og det er da noget underligt noget, at vvs'eren fx skal tjene meget mere på at montere et dyrt toilet end et billigt - det er samme arbejde. De høje priser på materialer er ikke andet end en skjult avance, som p.g.a. nettet er blevet knap så skjult! Det ville være klædeligt, hvis man i stedet fik en ærlig pris på arbejdet.


Jamen hvad er så en ærlig pris? Kun hans timeløn, og alt andet må ikke inkluderes? Så skal vi nok regne med at se timelønnen stige pænt... Ja, der er nogle der udnytter lidt (eller meget), men om de tjener 20-50% på ballofixer/toiletter (eller mere), må vi jo forvente.. de leverer det jo, giver garanti på det. Hvem har lyst til at stå med et defekt toilet, og både VVS manden og netbiksen vasker hænder?

Men ja, det virker frustrerende at se regningen.. men jeg tror nok at det som helhed går nogenlunde op til syvende og sidst.

Med forbehold for få undtagelser, tror jeg at vi får de håndværkere vi fortjener..

Hold jer muntre smile

Hilsen Søren
Citat fra SorenN

Sammenlignet med mange andre brancher, er de vist ikke lønnet specielt højt.. husk der er pænt meget forskel på hvad du betaler, og hvad han hiver hjem på lønsedlen.
Hilsen Søren


Hvis vi ser på et enkeltmandsfirma. Så kan da der ikke være stor forskel på den fakturerede pris og hans løn?
Citat fra morten B M

Hvis vi ser på et enkeltmandsfirma. Så kan da der ikke være stor forskel på den fakturerede pris og hans løn?


Nej, selvfølgelig ikke. Så skal du bare trække moms, udgifter og skat fra.. og hvis han/hun så kun kan fakturere 25 timer på en uge, kan det næppe være nogen guldgrube..

Jeg syntes blot der er en tendens til at folk fokuserer for meget på prisen, og for lidt på kvaliteten.. det er for nemt at isolere en pris på 1 meter kobberrør, og så være utilfreds. - men det skal jo også betale de dage hvor en håndværker ikke har nogen ordrer.

Søren
Citat fra SorenN

Jeg syntes blot der er en tendens til at folk fokuserer for meget på prisen, og for lidt på kvaliteten.. det er for nemt at isolere en pris på 1 meter kobberrør, og så være utilfreds. - men det skal jo også betale de dage hvor en håndværker ikke har nogen ordrer.

Søren


Hvis man så bare kunne være sikker på at få kvalitet når man nu endelig hyrer en håndværker, Men det er jo langt fra tilfældet. Desværre. Der er alt for meget at lave i branchen p.t. Så de skider dig et langt stykke. Kender til alt for mange eksempler på at man skal på knæ for overhovedet at de gider komme ud. Når de så kommer giver de et "tilbud" som prismæssigt er helt ude i hampen, så de er sikre på man ikke gider hyre dem. Hvis man så er dum nok til at hoppe på den, kan de score en månedsløn på en lille uges tid.

Og nej jeg skal ikke betale for de dage hvor håndværkeren ikke har noget at lave. Hvis han ikke har noget at lave, må han jo gå på arbejdsformidlingen som alle andre.
Annonce
Citat fra morten B M

Hvis man så bare kunne være sikker på at få kvalitet når man nu endelig hyrer en håndværker, Men det er jo langt fra tilfældet. Desværre. Der er alt for meget at lave i branchen p.t. Så de skider dig et langt stykke. Kender til alt for mange eksempler på at man skal på knæ for overhovedet at de gider komme ud. Når de så kommer giver de et "tilbud" som prismæssigt er helt ude i hampen, så de er sikre på man ikke gider hyre dem. Hvis man så er dum nok til at hoppe på den, kan de score en månedsløn på en lille uges tid.

Og nej jeg skal ikke betale for de dage hvor håndværkeren ikke har noget at lave. Hvis han ikke har noget at lave, må han jo gå på arbejdsformidlingen som alle andre.


Heh.. og hvis der ingen kunder er på den lokale Shell tank i en time, skal de heller ikke betale de ansatte løn i den pågældende time?

Som jeg skrev tidligere - med risiko for at blive svært upopulær - så har vi de håndværkere vi fortjener. Jeg kender ligeledes eksempler på det du skriver.. men det er jo vilkårene når man ringer til 3 håndværkere og beder om 3 tilbudspriser, og så vælger det billigste.

Jeg kan give gode eksempler på en anden taktik: Find én med et godt ry, og betal pr. time.. det er lidt usikkert med prisen, men det giver en vis tilfresstillelse at sige "fiks det, og brug hellere en time for meget end én for lidt"...

"The bitterness of poor quality, remains long after the sweetness of low price has been forgotten"

hilsen Søren
Vi har jo bare forskellig syn på håndværkere.

Har prøvet at købe en håndværker på timebasis. Måtte stoppe ham inden han havde gjort sit arbejde færdigt, da jeg ikke havde råd til at have ham gående og bruge mine penge og ødelægge mit badeværelse. (Han var flisemurer)

Kan se du kommer fra Nordjylland.

Situationen i hovedstadsområdet er nok en helt anden end oppe hos jer?
Citat fra SorenN

Jeg syntes blot der er en tendens til at folk fokuserer for meget på prisen, og for lidt på kvaliteten.. det er for nemt at isolere en pris på 1 meter kobberrør, og så være utilfreds.


Jeg synes stadig, der er forskel på stumper og dyre sanitetsting...


- men det skal jo også betale de dage hvor en håndværker ikke har nogen ordrer.


Se det mener jeg jo, hans timepris skal dække, da det er tiden, der er "driver" for hans "ledighed". I øvrigt er din teori jo lidt paradoksal, da det er nu, hvor de har lynende travlt, at man tilsyneladende ikke kan få dem til at arbejde uden at de får lov at tjene ekstra på materialer...

I øvrigt er det jo mester, der tager "gevinsten" på materialerne, så man kan ikke bruge sammenligningen mellem svendens løn og timeprisen til ret meget.
Citat fra morten B M


Kan se du kommer fra Nordjylland.

Situationen i hovedstadsområdet er nok en helt anden end oppe hos jer?


Åbenbart.. har dog svært ved at tro at håndværkerne heroppe adskiller sig væsentligt kvalitetsmæssigt, fra dem i hovedstadsområdet, men alt er jo muligt, og alle kan rende ind i en dårlig oplevelse.

Jeg, og en del jeg kender - har blot også gode oplevelser ind i mellem de dårlige (som også findes i Nordjylland skal jeg hilse og sige). Min pointe er nok, at det er den gamle med gynger og karruseller.. Min tandlæge tjener heller ikke en rød reje på mig nu, men om nogle årtier kan det være at det ser anderledes ud jo.

Søren
Citat fra ThomP

Jeg synes stadig, der er forskel på stumper og dyre sanitetsting...



Se det mener jeg jo, hans timepris skal dække, da det er tiden, der er "driver" for hans "ledighed". I øvrigt er din teori jo lidt paradoksal, da det er nu, hvor de har lynende travlt, at man tilsyneladende ikke kan få dem til at arbejde uden at de får lov at tjene ekstra på materialer...

I øvrigt er det jo mester, der tager "gevinsten" på materialerne, så man kan ikke bruge sammenligningen mellem svendens løn og timeprisen til ret meget.


I har tydeligvis nogle dårlige oplevelser i bagagen, og det er jo beklageligt. Jeg indrømmer gerne at håndværkeres ry generelt kunne være meget bedre. Men jeg må nu sige, at det ikke er alle der bruger det princip med at toiletter og andet inventar skal købes gennem dem!

Desuden var det Morten der bragte enkeltmandsfirma-timelønnen på banen, og det var det jeg henviste til. Ikke at det forholder sig specielt meget anderledes i større firmaer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis