Købe selv på nettet og VVS'er ?

Hej alle,

Vi er i gang med badeværelset, - nyt gulv, loft, udstyr mv...
Vi laver det vi kan og må, og supplerer så med profesionelle håndværkere til el, støbe gulv med korrekt fald osv.
Når det gælder VVS arbejde, skal vi have tilsluttet afløb og trukket rør i væg og et par andre ting, primært opgaver som kræver autorisation.
Jeg har nu talt med to autoriserede blikkenslagere, som begge har givet udtryk for at de ikke er interesserede i opgaver, hvor kunder selv køber VVS udstyr via nettet, - og så fået en sang omkring avance osv osv. Hvordan pokker kringler jeg den? - Jeg tror ikke, nethandel sådan lige ophører uden videre, og kunne rigtig godt tænke mig at finde en autoriseret VVS'er på nordsjælland, der var af samme opfattelse. (Jeg behøver ikke nødvendigvis fastpris)
Nogen gode råd?
Hej alle, Vi er i gang med badeværelset, - nyt... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ThomP


Morten B M: Med mindre du har aftalt noget andet med vvs'eren skal du da bare betale (du kan selvfølgelig spørge pænt, om ikke det er lidt for dyrt)smile Har du sammenlignet med de vejledende priser på nettet? Det er jo typisk den pris, du betaler hos vvs'eren.


Du mener altså når man ikke har spurgt, så kan de tillade sig at skrive dobbelt materialepris på?confused
Hej
Føler lige at jeg vil blande mig lidt i diskutionen...
Austincooper den måde man er sikker på at det er den samme vare som du køber på nettet som hos din vvser er et "vvs nr."
alt sanitet har et "vvs nr" og det er et nummer fra fabrikanten så om du spørg din vvser eller søger 15 forskellige steder på nettet vil du altid finde den samme vare med det specifikke "vvs nr." så nej det er ikke billige kopi vare man køber på nettet men derimod mærkevare af samme kvalitet som hos din lokale vvser.
jeg skulle selv have en stor køkken vask fra blanco og jeg kender en vvser privat så jeg fik lov til at købe den engro hos "AO" i gennem ham men det kunne ikke betale sig idet jeg fik den ca. 200kr billiger på nettet og årsagen til dette er de speciel aftaler forhandlerne på nettet laver med fabrikanten og det at man springer et led over
for når du køber hos din lokale vvser skal han tjene på det samt grosisten
kan komme med et eksempel på noget helt andet
jeg skulle have nye vinduer i mit hus og havde en god ven som kunne skaffe mig dem fra rationel med 25% rabat forøvrigt en rabat rationel giver til alle sine kunder jeg spurgte ham så om han så tjente noget på dem og han fortalte at lige nu og her tjente han ikke noget men når året var omme så fik han ekstra procenter af det han havde købt af dem gennem hele året og hvis han havde købt meget et år kunne han forhandle de procenter til året efter... så når silvan reklamere med at man får 15% rabet på rationel vinduer så kan jeg ikke gøre andet end at grine min røv i laser og opfordre alle til at kontakte den lokale tømmer handel
så det skulle ikke undre mig om sanitet fabrikanterne ikke laver samme aftaler med grosisterne og forhandlerne på nettet og jeg tror at forhandlerne på nettet sælger lidt mere end grosisterne og derfor får større procenter...
min personlige mening er at vvser og mure skulle skamme sig det lever højt på bygge boomet og sjofler den private mand hvis hans opgave ikke er stor nok.
VH
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Citat fra Austincooper

Det kan godt være deres indkøbspriser er for høje, men det er da klart at de kun vil sælge varer de selv kan stå inde for. Nogle ting tjener de kun meget få procenter på, mens andre varer gir en god fortjeneste.
Hvordan kan du egentlig være så sikker på at varerne på nettet er de samme som dem vvsmanden sælger? Er det pga de hedder det samme?


Det kan jeg heller ikke være helt sikker på, men der er en række indikatorer:
- Samme vvs-nr.
- Producenterne har kun ét varenummer.
- Webbutikkerne handler hos ssamme grossister som vvs'eren - og en del af dem er også installationsforretninger.
- Hvis en producent som Geberit, Duravit eller Grohe sætter samme navn på et kvalitetsprodukt og et skodprodukt kunne de lige så godt lade være at lave kvalitetsproduktet - for deres rygte vil skabes af skodproduktet. Jeg ved, at fx Panda laver dårlige stålvaske, men de er så vidt jeg ved navngivet, så man kan se, at det er discountudgaver.


Du mener altså når man ikke har spurgt, så kan de tillade sig at skrive dobbelt materialepris på?


Nej, men det er jo ikke dobbelt pris, - der er bare nogen, der kan sælge det billigere - Magasin giver dig jo heller ikke penge tilbage, fordi du har set varen billigere i et lagersalg...
Citat fra ThomP




Nej, men det er jo ikke dobbelt pris, - der er bare nogen, der kan sælge det billigere - Magasin giver dig jo heller ikke penge tilbage, fordi du har set varen billigere i et lagersalg...


Det gider jeg ikke diskutere. Synes du er lidt dum at høre på.
Hvis jeg kan købe tilsvarende vare til halv pris, i Silvan, Bauhaus m.v. A.O og netbutikker, end hvad min VVSér tager for det. Så er det da selvfølgelig dobbelt pris han tager.

Jeg vil give Bjørnen ret. Håndværkerne er nemlig fuldstændig urimelige i deres opførsel "kundeservice" og prisniveau.
Jeg synes det måske er blevet lidt overset i denne tråd, at håndværkerne rent faktisk lever af blandt andet at tage penge for det isenkram de anvender.
Der er heller ikke mange detailbutikker der kan konkurrere med priserne på de samme varer købt på nettet - og det skal de selvfølgelig heller ikke. Detailbutikker og håndværkere eksisterer fordi de kan supplere varerne med nogle andre ydelser. Netbutikkerne derimod lever af at skære disse ydelser væk og i stedet satse på volumensalg.
Detailleddet har stor avance - 50% er bestemt ikke usædvanlig. Netbutikkerne har lav avance - i omegnen af 15%.

Selvfølgelig kan man da argumentere for, at håndværkerne bare skulle give tingene videre til indkøbspris, og så leve af timelønnen alene. Men som det er nævnt et andet sted, så er de jo altså også nødt til at kalkulere med et vist overhead for at dække risikoen for garantisager og andre berettigede eller uberettigede klager.
Men selvom de i givet fald ikke gjorde dette, så er de jo stadig nødt til at sikre sig en indtjening hver måned, der gør dem i stand til at leve. Så ville timelønnen blot blive tilsvarende højere.

Der er ikke nogen af de håndværkere jeg har anvendt som bor i slot eller kører Jaguar, så jeg har rimeligt tillid til at markedskræfterne holder deres timeløn og avance på varer i passende balance.

/Jan
Annonce
Citat fra morten B M

Det gider jeg ikke diskutere. Synes du er lidt dum at høre på.


Så fik vi da i hvert fald mit intelligensniveau slået fast...
Men bare for god ordens skyld; det var faktisk dig, der spurgte, hvad du skulle gøre - jeg gav bare mit forslag. Hvis det gør mig dum så fred være med det (og dig).
Jeg er helt enig i, at VVS'ere naturligvis skal tjene til dagen og vejen, og der er helt sikker masser af kunder, der vil købe deres isenkræm gennem deres VVS-mester. Nu tilhører jeg måske bare en anden kategori af kunder, der godt kan lide at bruge tid på - og er glad for - nethandel. Selvfølgelig bærer jeg selv risikoen for at købe forkert ind, og hvad deraf følger af merarbejde.

En af grundende til at jeg oprindelig smed indlægget var, at VVS'ere har en autorisation, og mit lille badeværelsesprojekt bliver kun lovligt, hvis det er VVS'eren udfører bestemte opgaver, som f.eks at forbinde kloak. - Det kan vel ikke passe, at de så bruger autorisationen til presse at mig til at købe isenkræm også (som nu i øvrigt har rundet 35.000,- i netpriser)?

Jeg synes i øvrigt, at JørenE har nogen rigtig gode pointer, som jeg helt kan tilslutte mig. Ha' en god dag allesammen :-)
Hej Igen wink
conqueror... har lidt svært ved at følge din tanke gang med at en vvser skal tjene på varen..
lad mig komme med et eksempel...
hvis jeg skal have lagt et nyt tag og kontakter en tømre for at udføre arbejdet så spørg han med det samme om hvem der skal fremskaffe matrialerne ham eller mig... og i samme åndedrag fortæller han om en tømmerhandel han bruger hvor han får rabat og kan derfor skaffe matrialerne billiger end jeg selv kan
hvorfor kan en vvser ikke gøre det samme confused
den måde du fremlæger det på så får du det til at lyde som at vvser er et fattigt folkefærd som næsten udføre huminitær arbejde
et andet eksempel
jeg skulle bruge en vvser og kontakter den lokale som har foretning 300 meter fra mit hjem hvilket jeg skulle betale 1 time kørsel... til det skal der så siges at jeg købte nogle vare i foretningen som de skulle levere til min bopæl og havde derfor betalt for udleveringen
det de skulle lave var at skifte 2 ballofix som tog 15 min og for det fik jeg lov til at betale for en svende time samt en lærling time til det skal der siges at lærlingen ikke lavede andet end at "koge gulerødder"
da jeg efter følgende kontaktede foretningen for at klage over den regning de havde sendt fik jeg at vide at man ikke kunne skifte 2 ballofix på 15 min og at lærlingen altid fulgte med en svend og det skulle jeg betale for hvad enten han lavede noget eller ej samt det at man jo skulle tænke på at svenden også skulle bogføre det når dagen var ovre
så sammen lagt så kostede det mig 3 svende timer at få skiftet 2 ballofix samt 150 kr + moms for 300 meter transport af et toilet
så jo jeg kan godt se at de ikke tjener noget på deres timer og derfor må tage over priser for deres sanitetter for ellers ville de jo ikke tjene en skid
VH
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hej Bjørnen,

Det med det humanitære arbejde forstår jeg ikke. Jeg gjorde netop opmærksom på, at VVS-folkene har en forretning at tænke på.

Vi kan sikkert allesammen finde diverse historier om dårlige håndværkere og dårlig service, men det korte af det lange er stadigvæk, at VVS-manden ikke laver VVS-arbejde fordi han synes det er sjovt, men fordi han rent faktisk skal leve af det. Herunder at tage penge for det skrammel han sætter op.

Og med erfaringer fra min egen branche, må jeg også sige, at det bestemt slet ikke er ønskværdigt hvis kunden har lavet indkøb eller gjort "forberedelser". Det gør ofte opgaven langt mere besværlig. Så kan det godt være at varerne har VVS-numre i dette tilfælde, men lur mig om VVS-manden kan være sikker på, at der nu er blevet bestilt alt det nødvendige, eller at tingene kan kombineres. Ellers spilder du jo også hans tid, som du sikkert vil blive vældigt fornærmet over, hvis han sender dig en ekstraregning på.

Så det kan slet ikke på nogen måde forarge mig, at VVS-folk ikke vil bide på opgaver, hvor de ikke også må levere stumperne.

Iøvrigt: Min VVS-mand vil gerne ;-)

/Jan
Citat fra conqueror

men lur mig om VVS-manden kan være sikker på, at der nu er blevet bestilt alt det nødvendige, eller at tingene kan kombineres. Ellers spilder du jo også hans tid, som du sikkert vil blive vældigt fornærmet over, hvis han sender dig en ekstraregning på.
/Jan


Men man kan sørme heller ikke være sikker på VVS-manden selv har husket sine stumper. Tit skal han lige ud at købe nogle stumper. Den tid skal man jo også betale for. Selvom man allerede har betalt servicevogn og kørsel m.m.m.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis