Afbryder til batteri i kabinen?

Hej ærede medlemmer

Jeg har lige erhvervet mig en lækker Volvo 240 b230F, der stort set er fejlfri. Bevares dyret går ikke langt på literen, men en forsigtig fod og min overlegne cruiserstil giver da 11-12 km/l. Ren machofornøjelse.

Problemet er at den taber strøm bare den står stiller 2 dages tid, og jeg har derfor været nødsaget til at afbryde strømmen i motorrummet hver gang jeg har kørt i den, hvilket er lidt træls.

Kan man montere en afbryderkontakt i kabinen, og i givetfald kan nogen hjælpe mig med hvordan?

Desuden vil jeg spørge om noget, der sikkert afslører hvor lidt jeg ved om det mekaniske. De fire bøjede rør der går fra motoren (manifold?), og ned til udstødningen er slemt rustne. Er det nødvendigt at gøre noget ved det, eller betyder det ikke det store bortset fra at det er grimt?

På forhånd tak for hjælpen.

wink Ved lidt om alt, og alt om lidtwink
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Manifolden er altid rusten, din kølerhjelm er vel ikke gennemsigtig vel....

Find årsagen til din strømlekage. Du kan ikke afbryde strømme, da du skal have en meget stor kontakt for at trække alt den strøm den æder i start øjeblikket.

Af med plus polen.

Et amperemeter ind imellem batteri og rød ledning (bare et billigt et hvis ikke du ejer et).

Tag en sikring ud af gangen.

Pludselig falder strømmen meget, så ser du hvad sikrikringen er til, og så har du synderen.

Hjalp det ikke, ja så kan det være en diode i din generator der er færedig, så æder den løs af strøm. Dette kan ses hvis du afmonterer den tykke ledning der går på selve generatoren op til batteriet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Så en alm. 12 volt afbryder er ikke nok?

Du kan godt få en afbryder.
dansea.dk se under batteriafbryder. Den koster vel det samme som en autoelektrikker skal have for at finde fejlen.
Afbryderen skal være i motorrummet. Med din begrænsede viden, vil du ikke kunne montere den og du har ikke det rigtige værktøj.

Gør som Perer R har foreslået. Det andet er symptom behandling.

Mvh Thomas

Citat fra Thomas FH

Du kan godt få en afbryder.
dansea.dk se under batteriafbryder. Den koster vel det samme som en autoelektrikker skal have for at finde fejlen.
Afbryderen skal være i motorrummet. Med din begrænsede viden, vil du ikke kunne montere den og du har ikke det rigtige værktøj.

Gør som Perer R har foreslået. Det andet er symptom behandling.

OK, jeg kan godt se at i har ret. 1000 tak for hjælpen, jeg vil forsøge mig med Peters forslag.

Til dit spørgsmål om udstødningsmanifolden: Så længe den er tæt er den OK.

Hilsen Aksel
Annonce
Det kan være lys kontakten i bagaserummet. Du kan jo jo normalt ikke se om der er lys når der er lukket. Det kan godt passe at det tager et par dage at aflade. Ken andre der har haft det problem.
Citat fra zink_brian

Det kan være lys kontakten i bagaserummet. Du kan jo jo normalt ikke se om der er lys når der er lukket. Det kan godt passe at det tager et par dage at aflade. Ken andre der har haft det problem.

cool Jeg har hørt noget om at det skulle være en slags "kviksølvskontakt"!!!???, kan den ikke erstattes med samme type man bruger til dørene?

Hej 240.

Det ved jeg ikke om det er.
Men det skulle da være til at se, er der ingen kontakter på bagklappen?

Hvis det er slags "kviksølvskontakt", så er det en der føler om bagklappen bliver vippet. En lille kugle i et glas, der løber op på nogle kontakter. Denne type er sikker gemt, så den kan du ikke se.

Det det ikke.

Men metoden med et amperemeter er super god.

Det kan jo også være dit balleri der er dødt.
Hej,
Kommer der en lille gnist når du tilslutter din pluspol igen ?. Hvis ja - har du som der ganske rigtigt bliver sagt - en "strømtyv" et eller andet sted.
Det kan være en ældre radio, det kan være en startspærre eller tyverialarm, det kan være selve din generator osv. Men som der bliver sagt - brug et amperemeter til at finde "tyven".
Held og lykke smile
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Hej
Jeg tror du skal prøve generatoren.
Manifold ser altid sådan ud, og den holder evig.
Jeg mener ikke det er en kviksølv kontakt til bagagerummet, men en alm vippe kontakt. Det kan være der er lys i rummet døgnet rundt. Har du mod, så ned i rummet med dig og få en du har tiltro til, til at lukke dig ud igen.

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis