HD ready

Hvad dækker HD ready over, jo jeg ved det jo egentlig godt, men nu har vi kig på et LCD tv med rimelig høj opløsning, WXGA(1366x768), der står bare ikke at det er HD ready.
Hvad sker der så når de engang begynder med HD signal, kan vi så stadig godt anvende TV'et, og hvad går vi glip af ??

Håber der er nogen der er klogere end mig ??

Hilsen Anders

Livet er hårdt, men uretfærdigt :-)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er efter min mening en noget broget afærde at købe fjernsyn idag. Selv et HD ready fjernsyn har behov for en digitaltuner for at kunne modtage digitale signaler. Jeg har set i en Bilka reklame for ganske nyelig, at nogle af deres tv er HD ready har samtidig indbygget digital tuner. Hvis jeg skulle købe fjernsyn idag ville jeg enten købe et meget bïlligt helt gammeldags fjernsyn som jeg kunne skrotte om få år - eller et som både er HD ready og har digital tuner. Set med mine øjne er vi netop nu en en overgangsperiode hvor de dyre fjernsyn som sælges alligevel ikke helt kan leve op til de snart kommende standarter.

mvh Anders
Hep Hey Anders!!

Jeg hørte lidt om det emne på P3 for lidt tid siden. Du kan se mere på linket herunder, og der er mulighed for at stille spørgsmål til nogle "eksperter" hvis teksten ikke skulle være nok.
http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/2006/20060323151237.htm

Håber du finder hvad du søger.

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej igen

Kig i øvrigt lige på http://www.amitech.dk/
Under produkter > fladskærmsTV > Digital TV > HD TV eller HD ready
Hvis du læser lidt her ve du alt hvad der liger er værd at vide om det emne.
I øvrigt ville jeg i dit sted føle mig ret overbevist om at, det aktuelle Tv ikke er HD ready, hvis det ikke er specifikt nævnt.

mvh Anders
HD ready står som jeg har læst det kun i kontrast til pixel opløsningen X-Y så hvis du ser nogen med samme opløsning som dit, ja så er det hd ready.

Ja det er noget broget, nu køber mange en eller anden boks til deres nye tv så den kan modtage DVB signaler, flot, den sættes på Scartstikket, altså er vi tilbage i en signal teknologi opfundet sidst i 60'erne som mellemled imellem det digitale og det nye vidunder, synd og skam for alle dem der sidder med et højfrekvent stykke isenkram.

Min tanke var inden jeg så disse bokse at der kom en udgave der sad på det digitale monitor stik (DVI), er der sikkert allerede, har bare ikke set den endnu.

Endnu en lille spøjs ting, mange af de DVB bokse der er på markedet bruger 3 gange standby forbruget for en almindelig video.

Men et 42 " plasma tv det bruger aligevel omkring 400 - 500 w. så hvad betyder det.

Mit gode gamle SONY får lov til at snurre indtil de store mærker også har den der tuner er integeret.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Anders

Som alle andre nævner her i forum'et, så er det en jungle at finde rundt i. Men hvis du vil være sikker på at kunne tage ægte digitaltv, så skal dit tv, som nævnt tidligere, have en digital tuner i stedet for en analog tuner. I daglig tale kalder man også ægte digitaltv med digitale tunere for IDTV (Integrated Digital TV).

Så skal du være helt sikker på at du kan modtage digitaltv, når der kommer rullende ind over landet (andet end dr og tv2, som kører nu), så spørg efter IDTV.

Mvh
Kim
Annonce
Citat fra AndersKruse

I øvrigt ville jeg i dit sted føle mig ret overbevist om at, det aktuelle Tv ikke er HD ready, hvis det ikke er specifikt nævnt.


Sandsynligvissmile Men det er mit indtryk, at man vil kunne klare sig fint og modtage HDTV med et tv, der ikke er HD ready!! En del af standarden drejer sig jo om diverse forbindelser, så et tv kan måske godt understøtte HDTV input gennem fx component, men hvis det ikke samtidig har HDMI er det ikke HD ready!

Når det så er sagt ville jeg ikke selv købe et LCD-tv uden indbygget digital tuner!
Der bliver snakket meget om DVB i denne tråd. Men DVB er jo ikke lig HDTV! Det digitale tv, der sendes p.t. via DVB-T er ikke HDTV, men fuldstændig samme format som det "gamle" analoge tv (720x576), og det kan vises på alle tv, hvis de er forsynet med en set-top-boks.

Hvis man fx bruger en pc som mediecenter har man efter min bedste overbevisning ikke behov for et HD-ready tv, da man fx kan forbinde tv og pc med VGA, der fint kan levere et HD-signal. Om tv'et så har de component eller HDMI input, som er krævet for at være HD ready, er egentlig ligegyldigt, bare det understøtter de nødvendige opløsninger.


Ja det er noget broget, nu køber mange en eller anden boks til deres nye tv så den kan modtage DVB signaler, flot, den sættes på Scartstikket, altså er vi tilbage i en signal teknologi opfundet sidst i 60'erne som mellemled imellem det digitale og det nye vidunder, synd og skam for alle dem der sidder med et højfrekvent stykke isenkram


Er der nogen, der ved, om de mange "SCART"-bokse kan levere HDTV, og om man overhovedet kan sende HDTV over SCART (det burde man vel kunne)? Hvis man kan det er der vel ikke noget galt i det - det er godt nok analogt, men det er vga jo også, og det fungerer jo meget fint!
Kan jeg mon ikke bare opsige mit kabel-tv, og nøjes med det jeg kan se fra en digitale tuner?

Ønsker alligevel ikke at kunne modtage 43 kanaler. Bare en håndfuld.
Og hvad med DR2?
Hopper lige ind her for der er endelig folk der har forstend på det.

Jeg har en 17" fladskærm med analog tuner. Men jeg er ikke helt tilfreds med billedet, det er noget gryneret. Jeg har købt en rigtig antenneforstærker. Men det er stadigvæk ikke nok. Vil det hjælpe hvis jeg købte en digitalforstærker og sætte den på. Kan kan iøjeblikket købes for 300 kr i bilka.
Hvis du f.eks har TDC kabel tv, så kan du ikke bruge en digital tuner til noget. TDC(sikkert også andre udbydere) udsender ikke digitale signaler til din DVB tuner.

Her skal du købe en selector

Mvh

Klaus
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis