Vorterod - de skal væk!

I min lille kolonihave på 650 kvm er der uhyggelig mange VORTEROD. Hvad pokker gør jeg for at få dem væk? I går fik jeg at vide: "De skal op og hele roden skal med" men jeg kan også godt se mig selv med rødslidte og ømme knæ for der er vanvittig mange af disse rødder. Jeg har intet imod effektive og hurtigtvirkende kemikalier. Min økologiske sans må vente med at fungere indtil haven er kommet under kontrol. Der skulle vel ikke være en venlig sjæl med at godt råd???

Mange hilsner - Jeri biggrin

Hilsen Jeri rolleyes
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeri.

Nu kender jeg ikke planten vorterod specielt, måske af udseende, men når "kaloriusserne" er begynder at vokse kraftigt her i foråret, kan du sprøjte bladene med roundup. Køb det der er ufortyndet, det er billigst i længden. Du kan også pensle bladene med en pensel og en lidt stærkere blanding end fabrikanten foreskriver. Spar på det, det koster en halv jetjager og er vist heller ikke så godt for vort grundvand, siges det.

For mit eget vedkommende bruger jeg en flaske, der har været glasrens i (dem med en tryksprøjte) og giver den ubudne gæst et par små pust på bladene.

Kommer i tanke om at det måske er muligt at tage dem med plænerens. Det virker vist på bredbladet ukrudt. Min fremgangsmåde er den samme som når jeg bruger plænerens.

Opbevarer du kemikalierne som producenten foreskriver kan en liter holde i mange år.

Held og lykke, nåja god arbejslyst. Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Jeri
Vorterod er bare noget af det værste.... og pas endelig på at de ikke smider deres frø - små kugler der tilsyneladende har 100% spiringsevne. Jeg vil også anbefale af du giver dem en tur med round-up, og du skal sandsynligvis bruge det flere gange, for de visner ned når de er afblomstret, men det betyder ikke nødvendigvis at de er døde! Der vil stadig ligge masser af frø i jorden, som kommer op næste år, og året efter, og året efter, og.....

Beklager de dårlige nyheder, men den er virkelig svær at komme af med, ved det af bitter erfaring.

mvh
Helle
Jamen hov........kan jeg ikke lige få nogle tilsendt???? Er altså bare vild med den plante. Kast en PM, hvis du gider sende til mig - betaler selvfølgelig portoen.

Sniffer  
Jeg har lige delt mine, så der næste forår bliver endnu flere vorterod i min skovbund.

Havde en lidt sjov oplevelse den anden dag, hvor jeg gik bag en taksbusk og rodede mens jeg nød synet af min forhave der er helt lilla af hulrodede lærkespore mellem birketrærene. 2 ældre damer går forbi, stopper op og siger: "hvor er det synd at han ikke gør noget for at slippe af med alt det ukrudt" Jeg var lige ved at springe frem og gribe dem i kraven og tvinge dem til at beundre alle mine lærkesporer. De har pæne blomster, pæne blade, og forsvinder igen helt af sig selv uden at skade nogle af de andre stauder, oven i købet har jeg læst at de bliver meget gamle og er en stabil bunddække.
Jeg tog ikke fat i de gamle damer, men blev enig med mig selv om at jeg hellere vil nyde selskabet af lærkesporene end af af de 2 damer.

Green

Annonce
Green....billeder...billeder...billeder....jeg VIL se den.

Pænt "Be om"

Sniffer  
De 2 gamle damer?

Det var bare helt almindelige gamle damer i grå frakker og blåt hår

Green

Nøj hvor er de flotte.. Heldige mand.

Sniffer  
hey med jer,

jeg synes også at vorteroden serfin ud i haven, jeg er også villig arvtager hvis der er overskud i haven

mibimu
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også