Redan Akva Vita VX unit 90

Hej
Jeg har ovennævnte varmeveksler.
Jeg har problemet, at nogen gange kommer der ikke noget varmt vand.
Er der en ventil, som skal åbne, når der kommer gennemstrømning i varmeveksleren, og i givet fald hvor - og kan den renses/skiftes?
Det hjælper ikke at åbne og lukke et par gange, men efter et stykke tid virker det af sig selv...
Varmeveksleren fungerer fint, når altså bare lige der kommer varmt vand
Der er ikke problemer med tilførslen af varmt vand fra fjernvarmen, da radiatorerne fungerer perfekt.

Mvh
Søren

Søren
Hej Jeg har ovennævnte varmeveksler. Jeg har... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af helja den 29-07-2007 08:03
Citat fra henrikra

Hej Søren. Jeg har nøjagtig samme problem. Er der virkelig ikke et menneske der ved noget om Redan Akva Vita ?- og som svarer her?


Hej Søren..
Kan da godt sige lidt..

I Redan akva vita.. sidder der en diffirens tryksventil.. det er den "messing ventil med 4 tilslutninger".. det er den der er det svage led. Da de startede med at lave vitaen, var den ventil så dårlig at man kunne få den byttet på en 5 års garanti.. men den tid er ovre.. ventilen er bare ikke blevet meget bedre.. de 2 af tilslutningerne er til fjernvarme.. de andre til koldt og varmt vand.. når du lukker op for din varme hane, mister ventilen trykket på den "ene" side og lukker op for fjernvarmen, for at varme dit vand op..det er princippet..... Det der er problemet er at ventilen arbejder bedst ved et større tryk end det der typisk er fra et fjernvarme værk, derfor lukker den ikke altid op..
Jeg syntes at kan huske at nogle af de nye ventiler er lavet så den kan justeres, og er jeres det, skal de justeres til det lavest mulig tryk..
Men pil dem fra hinanden og rens dem.. husk at pak dem med vandhanefedt bagefter...

Vil lige sige.. den er en af de bedste veksler på markedet, dens "godhed" er over middel... men den ventil har de ikke været heldig med..
Håber det gav lidt overblik...
Men prøv jeres lokale vvs, han kan skaffe de oplysninger der er over ventilen.. det er et MEGET kendt problem...

Mvh Jan J
vil lige sige at det intet har med en trykdifferens at gøre men derimod en pm-styring...ellers er det rigtigt hvad der står om funktion osv
de har det med at blive utætte på midten oftest pga manglende sikkerhedsaggregat eller sikkerhedsventil der ikke virker...men kan skifte o-ringen og så er de tætte igen

prøv først at tænde for det varme vand og mens det løber fuld knald skruer du helt op og ned på den lille tingest på din PM-STYRING et par gange...   

Hej Bazze,
Mange tak for det gode råd!!
I går prøvede jeg at skrue helt op på PM-regulatoren (drejede den et par enkelte gange), og det gav da lidt håndvarmt vand - men det var inden jeg læste dit indlæg
I dag har jeg så prøvet dit råd om at lade vandet løbe og så 'motionere' PM-regulatoren. Det ser ud til at det giver resultat - tak! 
Men, kun delvist - og den skal stå meget højere (varmere) end før problemet opstod (jeg satte en tusch-streg på regulatoren, så jeg jeg kunne genfinde den oprindelige indstilling, men her er vandet fortsat koldt). Rent faktisk står den drejet ca. '90%' op mod max. Nu er vandet ca. 40-45°C (det svinger lidt), når jeg aflæser det på det fabriksmonterede termometer der sidder på udgangen fra unit'en (ved ikke o  det er specielt præcist?)
Synes også at temperaturen svinger noget, men skal lige bade lidt flere gange for at se omd et var et tilfældigt udsving.
Som sagt er tilgangen til varmeveksleren helt varm (vel ca. 80°C som fjernvarmen), så det er jo alligevel næppe snavssamleren (troede den måske sad i starten af varmeveksleren).

Martin

har du cirkulation på ? det kunne godt lyde som en defekt kontraventil; enten på cirkulation eller i et armatur .
Nej, der er ikke cirkulation på...og det fjerner jo lidt af Redan's fejlfindingsoversigt..... - Har du andre forslag??
Den er godt nok meget mærkelig, vores Redan-unit..... Til tider fungerer den perfekt, men så lige pludseligt forsvinder alt det varme vand, og vandet kommer helt ned på 10° - det er lige lovligt koldt til mit morgenbrusebad. 30 minutter senere kan jeg måske så igen få varmt vand, der så måske er der i 1 minut (eller resten af dagen)..... Fjernvarme tilgangen virker stabil - og pt. over 80°C. Tilgangsrøret til varmeveksleren er meget varmt - men kan det være inde i vekslerend er er noget kalk (på tilgangssiden) der periodisk stopper for varmegennemstrømningen???
Hjælp..........
Annonce
lyder som en defekt kontraventil måske i et blandingsbatteri
Hvordan konstaterer man om det er en defekt/snavset kontraventil? Vi har i alt 4 blandingsbatterier i huset - men er der måske også en kontraventil i Redan2000-unit'en? Kan man evt. lade det 'varme' vand løbe i 3 vandhaner og slukke for én vandhane ad gangen (når der ikke er varmt vand), og på den måde finde frem til synderen??

hej

 

Dette er meget kendt problem. Det vigtigste er at sikre sig at difference trykket er 2,0 mVs fra fjernvarmeværket. De fleste nyere redan ventiler, er det muligt at øge difference trykket på, men hvordan kan jeg ikke lige huske. Det kan som der bliver sagt også skyldes, at der er snavs i snavse samleren. Sådan en skal sidder på fjernevarmens fremløb. Hvis ikke det gør dette, kan det også skyldes at der er kommet snavs i veksleren, hvilket bevirker at flowet er nedsat. Der kan ved dårlig flow mangel sagtens være 80 grader fra fremløb.


<p>Bare spørg</p>
man kan prøve; som det står beskrevet her :

http://dk.redan.danfoss.com/PresentationFiles/3636_PMFEJLFINDING_0603_SORTHVID_NY_DK.pdf

at justere den lille pind en omgang tilbage mod uret

Hvorfor skulle disse værdier pludseligt have ændret sig? Problemer er tilsyneladende opstået lige pludseligt - og er som sagt emget svingende....

Differenstrykket er pt. ca. 1bar, og fremløbstemperaturen ca. 100° (normalt kun 80-90°)...så alt andet lige skulle PM-regulatoren vel regulereres til "Høj"?! (dvs. en omgang med uret)

Redan skriver: "Kontraventil i termostatisk blandingsbatteri defekt (mærk om der er temperaturforskel ved varmtvandsrør fra vandvarmer og ved tapstedet)"

Men, der kommer slet ikke varmt vand fra veksleren, så det er måske alligevel ikke blandingsbatteriernes kontraventil??

Jeg synes 'snavsteorien' lyder god, men hvorfor er temperaturen så svingende?? 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis