Mug/sorte rander på vindue i lille badeværelse

Hej,

Jeg har for nyligt istandsat badeværelse og i den forbindelse monteret kanalventialtor med dobbelt aftræk i forsænket loft.

Når vi går i bad er det lille vindue for oven som regel åbent, ventilatoren kører imens og til ca. 10 min efter vi er færdige, vi tørrer altid vinduer og brusevæg af med en gummiskraber men alligevel kommer der sorte/mørke misfarvninger på det nymalede vindue og i hjørnerne er malingen begyndt at krakelere.

Jeg kan ikke se at vi kan gøre mere mod fugten end vi allerede gør, så jeg tror at jeg gjort noget forkert da jeg malede vinduet. Jeg sleb alt det gamle maling af der sad løst og malede det 3-4 lag med en Dyrups glans 50, men jeg har ikke behandlet det inden.

Skulle jeg have behandlet vinduet med noget inden? Hvad er den korrekte fremgangsmåde og hvad gør jeg nu for at undgå mug og grimme vinduesrammer?

På forhånd tak for hjælpen!
Rasmus Rask
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det KUNNE være manglende isolering i muren. Evt en kuldebro i væggen omkring vinduet. Hvis muren er uisoleret og kold her, vil indeluften altid kondensere på indervæggen - uanset hvor meget du udlufter.

klassikeren
Sennels -> Ok, men hvis det er tilfældet, kan man så ikke behandle vinduet på en måde som gør den mindre modtagelig for mug og krakeleringer?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Rasmus

Vinduer, både den indvendige og den udvendige side, hører med til den udvendige vedligeholdelse.
D.v.s. at du skal bruge en maling med fungicid (antiskimmelmiddel), F.eks. en vinduesmaling
så undgår du problemet med muggen, for en betydelig længere periode.
m.h.t. krakeleringerne og efterfølgende afskalling, tyder det på, at der ikke er grundmalet først, eller det kan også være at?
så kommer der et ledende spørgsmål, er det primært på de vandrette overflader, der forekommer krakeleringer.
Hvis ja, så er jeg overbevist om, at du har brugt en vandig maling.
Drop den, og brug f.eks. en oliebaseret vinduesmaling eller tilsvarende.

rengør i grundrens eller 3DB salmiak
Slip ned til rå træ,
grundingsolie,
grundmaling,
spartel eller fug i hjørnerne,
plet grunde på spartelmassen,
færdigmal x2 med egnet produkt (glem dyrup)

Colormann
Foreløbig tak for dit svar colormann!

Du har helt ret i at der ikke er grundmalet, jeg har kun slebet det løse af det gamle maling af.

Krakeleringerne er faktisk udelukkende på vinduesrammen (lodret), en smule på vindueslisterne men absolut mest markant ved de nederste hjørner.

Og så en række dumme spørgsmål smile...

- Hvad skal jeg bruge til grundmaling? Hedder det bare "grundmaling"?
- Hvad skal jeg spartle med? Har noget vådrumsspartel fra da vi ordnede væggene, kan det bruges?
- Hvad er et "egnet" produkt, når det fx. ikke er Dyrups? Er der noget bestemt du kan anbefale?

Tak igen! smile
Hej Rasmus

Ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar.
Hvis man ikke ved det, hvor skulle man så vide det fra :roll:

Du skal bruge en grundmaling til træ.
Den bider sig fast i træoverfladen, dækker suverænt, har en mat overflade, således at den blanke maling, har noget at hæfte på.
En alm. træmaling har en dårlig dækkeevne og en dårlig hæfteevne.

Da du maler træ, der bliver vådt hverdag, vil jeg helt klart bruge en
urethanspartelmasse(olie), kan hedde iron spartelmasse.

Vådrumspartelmasse, er ikke velegnet, da den ikke, kan gi en overflade, der matcher, den glatte træoverflade(sandkorn).

Nu kender jeg Flugger, PP, yunik, Color, så det er jo helt klart også disse produkter, jeg kan stå inde for.
De er nemme at arbejde med, og der er sjældent problemer med kvaliteten.

Når jeg behandler en problemstilling, tænker jeg altid på, hvordan jeg selv ville gøre, for at få det mest optimale resultat:
Så jeg ville bruge "udendørs" oliebaseret trægrundmaling 2x, indeholder fungicid(antiskimmelmiddel), derefter oliebaseret vinduesmaling 2x.
Lad det få ro i 3-4 dage, efter sidste strygning. (hærdetid)
Så skulle du ikke få problemer, i fremtiden.

Colormann
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mange tak for hjælpen colormann! - Så skal jeg bare lige finde et par ledige dage og så igang! tongue

Fantastisk forum! :lol:
Hej Rasmus,

Nu kan jeg ikke se på din profil, hvor du bor, men hvis du bor i nærheden af Vanløse, kan jeg varmt anbefale forretningen Paint & Color, Godthåbsvej 177 i Vanløse.
Her får du kvalificeret rådgivning og de produkter der sælges er - så vidt jeg kan gennemskue - absolut konkurrencedygtige - også prismæssigt.

Venlig hilsen
Rune Michaelsen
PS Og så en stor tak til Colorman, som har givet mange særdeles gode råd her på denne herlige side.

Rune Michaelsen

rukumi -> Jeg bor i Vanløse så det kan næsten ikke være tættere på smile. Tak for tippet, det vil jeg prøve smile
Hej Rasmus

Nu skal du ikke tro, at du får særbehandling, når du dukker op biggrin biggrin

Colormann (Morten)
Paint & Color

Tak for de gode ord Rune, noget må jeg da gøre rigtigt.
Når der lige er lidt mere plads i kalenderen kigger jeg forbi smile

- Iøvrigt må jeg have været påvirket da skrev sidste indlæg, for jeg er fra Valby - ikke Vanløse. De to første bogstaver er også de samme, og når man så læser om Vanløse ... smile
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også