Den optimale diesel-børnefamiliebil?????

Hey alle,
Ved faktisk ikke, om dette indlæg skal i "over hækken" (hvor den gamle bil ryger hen) eller i "lav-bil", da jeg er træt af at rode med gamle biler....

Så ny bil skal der haves, men mangler lidt "ikke-salgsbrochure/ikke-motorjournalist" input. Jeg kan - næsten - bilmagasinet og Motor de sidste fem år udenad ;-)

Mine krav er:
Plads til fire (heraf to børn på 3 & 6 - men 13 & 16, når bilen skal skiftes igen) og bagage til ferieturen.
Helst diesel - min. 100 hk/150 nm, men en sparsommelig benziner kan også gøre det.
Aircon - og pænt med komfortudstyr (en vw i standardtrim holder ikke!)
Holdbarhed - 40.000 km/år kræver, at den ikke holder for meget på værksted.

Hvad er jeres erfaringer? Holdbarhed? Brugsværdi? Værkstedsomkostninger?

Pt. er følgende biler med i opløbet:
- Skoda Octavia Ambiente 105 eller 140 hk, 300.000-325.000
- Peugeot 407 1,6 HDI - 280.000
- Citroen C4 1,6 HDI - 255.000
- Rover 45 cdti - 215.000 (restparti - gammel honda civic)

Købsprisen er ikke afgørende, det er til gengæld kombinationen af køreglæde og totalomkostninger.

Mvh.

Jan R.
Hey alle, Ved faktisk ikke, om dette indlæg skal... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Held og lykke med kiggeriet. I sidste ende har det jo også noget med smag og behag at gøre. De fleste af bilerne nævnt ovenover er jo alle kvalitetsbiler.

Mvh
Nocom
Den rigtige??? tjah, det skal jeg fortælle om et par år wink

Men det blev en Octavia 2,0 TDI sedan med Elegance udstyr + lidt ekstra.
Valgt, fordi vi vurderer den over en ejertid på 10 år er den mest driftsøkonomiske set i forhold til behov og udstyrsniveau - og dertil får skoda fine karakterer i brugttestene. Henter den mandag :p


Var meget hooked på Avensis'en, men den blev - med lignende udstyr - noget dyrere, fraregnet firmarabatter, ligesom den manglede det der "udefinérbare". Måske også fordi jeg altid har kørt biler fra VW-koncernen og bilder mig ind at kende deres fordele og ulemper.

Var flere gange omkring Seat Altea (som jeg har som varebil). Faldt på, at den skal flytte mere luft (frontareal) og interiøret, som jeg stadig synes er lidt for plastic-/rasleagtigt.

Kan i øvrigt varmt anbefale at handle hos Carepoint i Viborg. Der kan handles og de skambyder ikke byttebilen (blev dog handlet i ren handel). Trods fine prisafslag på grundbilen skulle der ikke kæmpes om rabatter på ekstraudstyret - det foreslog de helt selv (så de har nok alligevel tjent for meget.....)
Hvordan deres eftersalgs-service så er, skal jeg nok vende tilbage med.

Det mest "sjove" ved at handle har været at trænge gennem rabatjunglen for at finde de sammenlignelige priser mærkerne imellem. At VW/Audi og Toyota rask væk snupper 50.000 eller mere af prisen, blot man nævner ordet "firmabil", synes jeg er svineri overfor den almindelige privatkunde.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Den rigtige??? tjah, det skal jeg fortælle om et par år wink

Men det blev en Octavia 2,0 TDI sedan med Elegance udstyr + lidt ekstra.
Valgt, fordi vi vurderer den over en ejertid på 10 år er den mest driftsøkonomiske set i forhold til behov og udstyrsniveau - og dertil får skoda fine karakterer i brugttestene. Henter den mandag :p

Var meget hooked på Avensis'en, men den blev - med lignende udstyr - noget dyrere, fraregnet firmarabatter, ligesom den manglede det der "udefinérbare". Måske også fordi jeg altid har kørt biler fra VW-koncernen og bilder mig ind at kende deres fordele og ulemper.


Tillykke med bilen, tror også skodaen er en udmærket vogn og prisen ER jo lavere, som du selv pointerer.

Problemet med den gamle model var at folk puttede den i en klasse den ikke hørte til og når det så gik op for de fleste at den jo ikke var større end en golf, så falmede indtrykket. Derudover var den gamle mildest talt r*vkedelig i interiøret.

Citat fra Jan R.


Var flere gange omkring Seat Altea (som jeg har som varebil). Faldt på, at den skal flytte mere luft (frontareal) og interiøret, som jeg stadig synes er lidt for plastic-/rasleagtigt.

Kan i øvrigt varmt anbefale at handle hos Carepoint i Viborg. Der kan handles og de skambyder ikke byttebilen (blev dog handlet i ren handel). Trods fine prisafslag på grundbilen skulle der ikke kæmpes om rabatter på ekstraudstyret - det foreslog de helt selv (så de har nok alligevel tjent for meget.....)
Hvordan deres eftersalgs-service så er, skal jeg nok vende tilbage med.


Det tegner jo godt at du har fået et godt førstehåndsindtryk - håber de kan leve op til det og det ikke bare er salgsafdelingen der er dygtig ;-)

Citat fra Jan R.

Det mest "sjove" ved at handle har været at trænge gennem rabatjunglen for at finde de sammenlignelige priser mærkerne imellem. At VW/Audi og Toyota rask væk snupper 50.000 eller mere af prisen, blot man nævner ordet "firmabil", synes jeg er svineri overfor den almindelige privatkunde.


Jeg har kun en sjælden gang hørt om nævneværdige rabatter ved VW/Audi, så umiddelbart er de ikke så udbredte igen. Korrekt, Toyota giver gode rabatter til flådeejere/firmabilskunder - jeg klager ikke, det er sådan jeg fik min - men i hvert fald Opel gør det samme, fandt jeg ud af.

Modsat syntes jeg heller ikke man kan tage Peugeot seriøst, når de konstant har en kampagnemodel kørende til rabatpris - det er ligesom Bilka, der påstår at normalprisen er 140kr. på en kasse øl, men HVER uge har dem på tilbud til 75-80kr ;-)

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Vil lige slutte denne tråd af.

Har fået bilen. Den er fantastisk. Kedelig som bare pokker i interiøret, men funktionel og effektiv - hvilket man kommer til at sætte pris på, når man sidder mange timer i den hver dag.
Kan sammenligne direkte med de nye A6, A4 og den gamle Passat - og der er bare ikke meget forskel. Selvfølgelig er motoren knap så godt dæmpet som i Audi - men det er også det. Hvis kvaliteten ellers holder, hvad den stiller i udsigt - er der absolut ingen grund til at vælge en VW før en Skoda.

Motoren er væsentlig mere højlydt ved tomgang end f.x. den tilsvarende PSA 1,6/2,0 HDI - men mindst ligeså stille ved 120 km/t. Og mellemaccelerationerne er gudeguf ;-)

@zz24hours - jo da, VW spreder om sig med rabatter. Den tilsvarende Jetta fik jeg tilbudt over 50.000 billigere!!!

Og ja - forskellen på en traktor og en skoda er, at på traktoren sidder skovlen ude foran. Men så er jeg en stor og glad skovl!!!!
Tak for alle kommentarerne!

Mvh.

Jan R.
Annonce
Citat fra Jan R.

@zz24hours - jo da, VW spreder om sig med rabatter. Den tilsvarende Jetta fik jeg tilbudt over 50.000 billigere!!!


Skovl! :-D

Jetta - jooooh, men den er også en mærkelig bil hvor jeg tror de har skudt helt forbi, den er modsat på det amerikanske marked simpelt hen ikke interessant på det europæiske marked, hvor prisforskellen op til Passat vist ikke er særlig stor.

Så lige DEN kan der godt være en årsag til at de dumper priserne på :-D

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
He he - jeps, du har ret. For ikke at nævne golfen....hvis efterfølger er rykket flere år frem pga. dårlige salgstal.

Men den gamle Passat havde jeg (for to år siden) nu 35.000 i rabat på. Og den var der ikke problemer med afsætningen af.

Men lidt sjovt, at netop VW i deres geniale "multi-platforms-strategi" er blevet taberen - de er pt. en indtjeningsmæssig disaster ;-), mens audi og skoda skulle levere gode resultater.

Mvh.

Jan R.
En del af årsagen til VW's udvikling kan givetvis findes i at der er mange alternativer nu, som appelerer til de samme "dyder" som VW har levet længe på

Der er jo efterhånden ikke stor forskel på kvalitetsindtrykket mellem japanske og tyske biler, og nok endnu værre for VW, mellem VW og Seat/Skoda. Når man så samtidigt betaler mere for en VW med mindre udstyr, så begynder konceptet jo først at falme :-D

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
jeg har en 99 Octavia 1,9 TDI 110 HK...ja den er kedelig indvendig. Men prøv at kigge på en avensis ude som inde fra samme årgang :-)

Min Octavia har kørt 515.000 km n med et minimum af vedligeholdelsesudgifter...
Jeg og andre har simpelthen aldrig været ude for noget lign.
samme udstødning og i princippet også støddæmpere... (skiftede dem dog da jeg alligevel skulle sænke den lidt).
Fik en gearkasse på garantien efter 250.000 km...
Bærearme og bærekugler skiftet.... tja..det var vist så det ud over dæk og bremser som alle biler jo skal have skiftet...

At den så nemt kommer over 20 pr. liter hvis man vil, er jo ingen ulempe...
Rust er der heller ikke noget af... (skoda og peugeot ruster ikke...ved ikke lige med avensis, men tror ikke de er så gode og rust er for mig en vigtig detalje...).

Plads til ben på bagsædet er dog dens ømme punkt, så når dine børn nærmer sig 10 års alderen, så må man nok ud og finde en større bil, men igen...kommer an på hvor meget forældre fylder foran...
Men det problem er jo væk i den nye model du har.

Tillykke med dit valg...du fortryder det ikke....

jeg vil lige sige at jeg ikke har kørt i mere komfortable biler end peugeot og citroen... her kan hverken skoda, vw eller toyota eller nogen andre være med (i den prisklasse).
men de går altså bare mere i stykker, og det vægter jo en del...

Jeg har i øvrigt haft og kørt i rigtig rigtig mange biler i firmaklassen....
Men hvor er jeg dog glad for min gamle audi A6 fra 2000...den slår stadig de nye biler i køreglæde...
Desværre er den dyrere at have og man mangler jo alle de nye features som bl.a. MP3 fil afspilning.
Bedre sent end aldrig.... De andre inlæg er fra 2006.... c",)

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis