Den optimale diesel-børnefamiliebil?????

Hey alle,
Ved faktisk ikke, om dette indlæg skal i "over hækken" (hvor den gamle bil ryger hen) eller i "lav-bil", da jeg er træt af at rode med gamle biler....

Så ny bil skal der haves, men mangler lidt "ikke-salgsbrochure/ikke-motorjournalist" input. Jeg kan - næsten - bilmagasinet og Motor de sidste fem år udenad ;-)

Mine krav er:
Plads til fire (heraf to børn på 3 & 6 - men 13 & 16, når bilen skal skiftes igen) og bagage til ferieturen.
Helst diesel - min. 100 hk/150 nm, men en sparsommelig benziner kan også gøre det.
Aircon - og pænt med komfortudstyr (en vw i standardtrim holder ikke!)
Holdbarhed - 40.000 km/år kræver, at den ikke holder for meget på værksted.

Hvad er jeres erfaringer? Holdbarhed? Brugsværdi? Værkstedsomkostninger?

Pt. er følgende biler med i opløbet:
- Skoda Octavia Ambiente 105 eller 140 hk, 300.000-325.000
- Peugeot 407 1,6 HDI - 280.000
- Citroen C4 1,6 HDI - 255.000
- Rover 45 cdti - 215.000 (restparti - gammel honda civic)

Købsprisen er ikke afgørende, det er til gengæld kombinationen af køreglæde og totalomkostninger.

Mvh.

Jan R.
Hey alle, Ved faktisk ikke, om dette indlæg skal... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

@zz24hours:
Det er primært boardcomputeren, men det passer nogenlunde med den manuelle udregning man kan foretage ved tankningen. Hvad mener du der er i vejen med computeren?

mvh Anders
Hej Alle,

Tusind tak for indlæggene, det var lige, hvad jeg skulle bruge. Var selv meget i tvivl om Peugeoterne - er jeg ikke mere ;-)

Skodaen var som at få en gammel handske på (har altid kørt vw) - alt var, som det skulle være (lige med undtagelse af filtinderskærmene og logoet..;-))
Men store udhæng/relativ lav akselafstand og så fås den ikke som sedan (liftback er ikke lige min kop te...) - det trækker ned!

Citroen'en var for lille, da det kom til stykket.... og så er det jo en PSA....

Toyotaen bliver prøvet idag, ligeledes gør den nye spiller på banen Honda Civic... lidt interessant alternativ, skulle have meget plads bagi - og er relativ brændsoft-økonomisk samt billig i ejerafgift trods 140 benzin-hk.

Roveren har åbenbart kunnet fås helt ned til 130.000 for en diesel (restpartier), så kan jeg finde en til den pris, er den købt ubeset.....

Anyway - jeres input gjorde det nemmere at sætte "købsprofilen" op, så nu er det bare ud og få testet bilerne og forhandlerne af. I øvrigt sjovt, så nemt det er at få flåderabat ;-)

I får en tilbagemelding, når skødet er skrevet, gælden min og bilen bankens....;-)

Mvh.

Jan R.
Glæder mig til at høre hvad du finder ud af :-)

Husk også at Avensis 2.2 D4D i både 150hk og 177hk versionen fåes med lignende rabatter. Avensis kører i øvrigt også med filt-inderskærme, men jeg tror ærligt talt ikke det er noget man skal være bange for, ellers var den løsning ikke blevet valgt.

Jeg har kun set den nye Civic på billeder - men jeg tror altså ikke den pladsmæssigt lever op til de øvrige du har kig på. Derudover er designet umiddelbart så "nyskabende" (IMO: grim) at der er risiko for at bilmarkedet i øvrigt bevæger sig i en helt anden retning og så står Civic skidt ved gensalg, men det er jo en smagssag.

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Hvad med en Renault Espace? Renault har som de første som kom med rummelige familebiler fleste erfareninger.

 

Den lille ny blev en Civic....forudsat de kan få en hjem til mig inden juni....

Den tog os med storm, MEGET plads på bagsæderne, overbevisende kvalitet, et lækkert interiør (alt fungerer som i en Audi/toyota...eller bedre) med nyskabende løsninger.
Og et udstyrsniveau, hvor man ikke behøver tilkøbe alt muligt for at have en rimelig behagelig bil.
Og ja, bagagerummet nok en anelse for lille, rustbeskyttelsen ikke noget at råbe hurra for - inderskærmene glimrede ved sit fravær.... men man kan jo ikke få alt ;-)

Og udseendet - tja, det vil helt sikkert dele vandene. Men vi synes, den er fed - et forfriskende indspark i en branche, hvor alt er mainstream.
Vi vil nyde den fede motor og køreegenskaber, den lave ejerafgift - og når vi formentlig skal sælge den, er den alligevel intet værd med over 300.000 på bagen ;-)

Tak for hjælpen!

Mvh.

Jan R.
Annonce
Jamen tillykke med bilen :-)

Antager det blev en 1.8'er - da den ikke endnu er kommet med nogen anden - hvilken udstyrsvariant?

nu HAR jeg heller ikke set bilen, så jeg kunne danne et indtryk over pladsen i kabinen og hvis ikke bagagepladsen er så vigtig igen, så er det selvfølgelig ikke nødvendigt med en bil der er mellem 50.000 og 100.000 dyrere smile

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Jamen det bliver formentlig en "comfort". Skulle have været en sport, men den kan vist ikke skaffes indenfor rimelig tid...

Og vi er vanvittigt priviligerede mht. plads - er lige sluppet af med barnevogn, barneseng og hvad dermed følger. Overvejer at oprette et fragtfirma....;-)

Skriver forhåbentlig slutseddel i aften ;-)

Mvh.

Jan R.
Ha, vi får vores Civic her i marts - desværre også kun comforten. Vi kunne have fået en sport til juni, men det var altså for lang tid at vente.

Det er en fantastisk bil. Sjov, god plads, ser anderledes ud, gedigen kvalitet og højt udstyrsniveau, til en meget fornuftig pris. Alternativerne til samme pris med nogenlunde samme udstyrsniveau var en corolla, ford focus og mazda 3 - efter at have prøvet dem var der ingen tvivl om at det skulle være Civic´en

Udsynet bag til er knapt så godt, for nu at sige det pænt, men det gælder jo om at se fremad :-)
Tja - bør jo så nok lige nævne, at der ikke blev skrevet slutseddel. Forhandleren havde taget fejl og dobbeltbooket den samme bil til to.....Men godt for det, for jeg kørte lige en tur mere i den, og ved marchhastighed 120 er der mere vindstøj i den end i min snart 10 år gamle Polo. Faktisk så meget, at det efter 10 km bliver irriterende at høre på.

Så nu vil jeg ud og kigge igen.... smile

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Tja - bør jo så nok lige nævne, at der ikke blev skrevet slutseddel. Forhandleren havde taget fejl og dobbeltbooket den samme bil til to.....Men godt for det, for jeg kørte lige en tur mere i den, og ved marchhastighed 120 er der mere vindstøj i den end i min snart 10 år gamle Polo. Faktisk så meget, at det efter 10 km bliver irriterende at høre på.

Så nu vil jeg ud og kigge igen.... smile


Det kan man da kalde held i uheld wink

Hvad ville sådan en Civic have kostet? Jeg tænker, at hvis Honda som vanlig er prissat rimeligt højt, og du også gik væk fra det skulle være en diesel, så prøv at gøre dig den tjeneste at tage en tur i Avensis 1,8 Benzin - støjen tror jeg ikke du vil blive irriteret over ;-)

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis