Garage, Carport, plads søges til at bygge sejljolle (4,8mtr)

Hejsa,

Da jeg bor i lejlighed har jeg ikke selv plads til mit projekt, men jeg leder efter et sted at bygge en lille sejljolle (en mini-sandbagger) på 16fod. Det kunne være en ubrugt garage, et større skur, eller bare en plads (så kunne jeg lave et arbejdstelt til det).

Hvis du har sådan en plads til rådighed, vil jeg være meget interesseret i at få kontakt, evt. også, hvis du kender en, hvor der kunne være en mulighed.

Mvh.

Andre

2992 6792

(Valby)
54 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oops, Undskyld, jeg kan se at denne nok skulle have været i køb og salg eller deromkring. Kan den flyttes?
Nej, det er en S&S sandbagger, hvis byggenavn var "Stealth Dinghy" bygget af Marco Casavecchio i mahogni.
Den jeg vil bygge er også en sandbagger, eller en new york bay sloop, fra 1877, hvis linier er meget lig billedet. Jeg vil have samme finish, hvis jeg har råd til al mahognien.
He he, selvfølgelig vil jeg nyde det imens. Jeg glæder mig til at lave noget med mine hænder igen, og jeg har i smug altid ønsket at jeg havde valgt at blive snedker eller bådebygger i stedet.

Nu skal jeg jo så bare finde et sted, så hvis du kender en, der kender en, der kender en, osv. så må du endelig sige til.

P.S. Hvis du har lyst så kan du se flere billeder af Marcos båd på:

http://www.classicboat.it/photogallery/index.php?idTblCollezione=41

Min udgave bliver dog ikke med ustaget kulfibermast, med mindre jeg får et overordentlig godt tilbud på en storbådsspilerstage.
Ja, jeg kan godt se at de ligner lidt, men dog ikke nok. Disse både er baseret på arbejdsbåde i slutningen af forrige århundrede, og ligner nok mest af alt Couta-bådene fra Port Philip's Bay (dog væsentlig mindre).

Her er et link til en af bådene, CB26 (Couta Boat, 26fod):

http://couta.net/images/kpmg/default.asp?5

Edit: Forresten, jeg formoder at du selv sejler Lynæsjolle? De både har jeg været vilde med i årevis, men af en eller anden grund fik jeg den åndssvage ide at jeg vil bygge mig en båd selv, og så tog ideen fart, og jeg endte med at ville bygge noget ret andet. Men jeg synes lige at jeg ville nænve at lynæsjollen er en lækker lille sag også - ingen fikumdik, bare hygge.
hej . det er nok stævnene, der narrer, det er usædvanligt på disse breddegrader, med lodrette stævne. Har du nogen ide om hvad denne konstruktionmetode skyldes, specielle bølge-strømforhold, eller er det måske for at holde den skarpe snude på kursen? De ser ikke ud til at være underriggede. De kunne minde om de nye 18footer med en masse sejl, som planer afsted med høj fart.

jeg har solgt min lynæs jolle , som iøvrigt var ca. 28 fod bygge af Tom Jeppesen

du får nok ikke brug for så meget svedekasse på dit valg, som ved en Lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så vidt jeg ved er det fordi at bådene derved kunne "drifte" (aner ikke, hvad det hedder på dansk), altså at de havde deres net ud over siden, og kunne så lade nettet trawle, medens båden lå sidelæns til vinden. De har alle (både den australske couta og de amerikanske "bay sloops").

Begge typer havde store cockpits fordi de var en tre-fire mand ude på havet (afhængigt af str. af båden), brede sidedæk på grund af det ofte dårlige vejr, og et forholdsvist stort storsejl, fordi de skulle kunne "trække" trawlet, samt være de første hjemme at sælge lasten.

Couta bådene havde som oftest to reb i storsejlet, medens de amerikanske bay sloops havde tre, dog med mindre afstand mellem de enkelte.

De er "udviklet" uafhængigt af hinanden, og begge steder udviklede sjovt nok "sandbaggers" (jeg kan ikke huske, hvad de australske hedder): Mega-lange bovspryd, superlette efter datidens målestok, og endnu mere fladbundede. De virkelig store sandbaggers kunne være op til 29 fod LOD, men de havde en loa på op til 70 fod, med et baugudrettet "bovspryd", og et foran. Det var ikke unormalt på disse ekstreme nogen at have en bom, der var halvanden gang længere end selve båden, og et sejlareal på langt over hundrede kvadratmeter. Der skulle så også 10-14 mand til at sejle den.

Nå, men arbejdsbådsudgaverne havde ligesom racer-udgaverne en sænkekøl.

Jeg har vedhæftet et billede til Bull (og sin "tvilling" Bear). Begge både er 28 fod henover dækket, godt tolv fod brede, 35 fod høj mast, et sejlareal på - hold fast! - 134,9kvm!! Og begge stikker 75 cm med sværdet oppe, 210 cm med det nede.

Begge har så stort sejlareal at det eneste roret kan bruges til er finjustering af kursen. Det kan ikke bruges til at styre med.

Selvfølgelig skal det nævnes at jeg ikke har til hensigt at bygge en Sandbagger ekstremus, så at sige. Det bliver nok nærmere en "arbejdsudgave" af sådan en. Og altså, langt mindre.


Men du har ret, selv arbejdsudgaverne har et relativt stort sejlareal.

Mvh.

Andre

http://www.sandbagger.org/35.shtml

http://www.phillyseaport.org/images/bull4.jpg

http://www.mysticseaport.org/research/ru-anniehistoric2.cfm?mid=113

(Ja, undskyld nørderiet) smile
du har studeret tingene kan jeg se.
Man har også fisket på den måde herhjemme, fartøjerne kaldtes drivkvaser, havde sænkekøl og kunne manøvres normalt.
Du skriver at man ikke kunne styre med roret, vil det sige at man foretog større kursændringer ved ligesom på en windsurfer, at forskyde sejlcenteret. Båden ville vel gå over stag hvis fokken forsvandt. Det kunne tyde på at disse både normalt sejlede halvvind ud og hjem.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

du har studeret tingene kan jeg se.
Man har også fisket på den måde herhjemme, fartøjerne kaldtes drivkvaser, havde sænkekøl og kunne manøvres normalt.
Du skriver at man ikke kunne styre med roret, vil det sige at man foretog større kursændringer ved ligesom på en windsurfer, at forskyde sejlcenteret. Båden ville vel gå over stag hvis fokken forsvandt. Det kunne tyde på at disse både normalt sejlede halvvind ud og hjem.


Tjah, en smule.

Man forskød ikke sejlcentret på anden måde end ved at justere sejlene, men det er selvfølgelig også at flytte sejlcentret. Men, jeg havde nær sagt, at envher båd, som er ordentlig lavet kan sejles uden ror. Ikke at jeg nødvendigvis kan, men det kan lade sig gøre. Det er også sådan de stadig sejler de store sandbaggers, og de sejler altså ikke kun på halvvind :wink:
Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis