Garage, Carport, plads søges til at bygge sejljolle (4,8mtr)

Hejsa,

Da jeg bor i lejlighed har jeg ikke selv plads til mit projekt, men jeg leder efter et sted at bygge en lille sejljolle (en mini-sandbagger) på 16fod. Det kunne være en ubrugt garage, et større skur, eller bare en plads (så kunne jeg lave et arbejdstelt til det).

Hvis du har sådan en plads til rådighed, vil jeg være meget interesseret i at få kontakt, evt. også, hvis du kender en, hvor der kunne være en mulighed.

Mvh.

Andre

2992 6792

(Valby)
Hejsa, Da jeg bor i lejlighed har jeg ikke selv... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg forestillede mig noget i stil med de dhow'er eller hvad de nu hedder , der sejler på nilen med latinersejl

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nu har der jo ikke været megen tid til research omkring dit emne, men hvis min huske ikke spiller mig et puds, vil de ægyptiske både være meget lig din ønskebåd, nemlig lave, brede, og gode til at bære last.
Men riggen er anderledes, og egnet til deres situation, som lastbåde med lille besætning, og riggen er ret let at flytte sejlcenter på, v. f.eks. forskellige lastetrin. Min første båd var med samme rig, hvor man kunne flytte faldet frem eller tilbage, på øverste rå, og derved ændre sejlcenter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

nu har der jo ikke været megen tid til research omkring dit emne, men hvis min huske ikke spiller mig et puds, vil de ægyptiske både være meget lig din ønskebåd, nemlig lave, brede, og gode til at bære last.
Men riggen er anderledes, og egnet til deres situation, som lastbåde med lille besætning, og riggen er ret let at flytte sejlcenter på, v. f.eks. forskellige lastetrin. Min første båd var med samme rig, hvor man kunne flytte faldet fem eller tilbage, på øverste bom ( hedder muligvis noget andet)og derved ændre sejlcenter.


Det lyder sgu spændende, synes jeg. Men min ønskebåd har nu altså bare en (lidt stor) gaffelrig, med en selvslående jib. De store sandbaggers ligeså.

Det jeg mente med at ved at justere sejlene flyttede man jo også sejlcenteret var at "Center of effort" blev flyttet, fordi "Center of effort" jo flytter sig, hvis forsejlet trækker mere eller mindre end storsejlet, når man strammer eller løsner udhal osv.

Forresten, omkring det med at flytte lasten. I kapsejlads-sandbaggerne havde man sandsække på op til 34 kilo stykket, som man så flyttede over til luv, for at hjælpe med balancen. Da man så nåede til det sidste ryk inden målstregen, som alttid lå, så man lænsede (et sandbagger-ræs var datidens matchrace, med helt specielle regler), så smed man sandsækkene i vandet for at flytte sig endnu hurtigere.
så det gjalt om at se mere sporty ud end en sandsæk, ellers kunne man risikere at ryge udenbords.

lad os høre hvordan det forløber, der mangler tit lidt respons her på siden

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Det skal jeg nok. Men det bliver jo nok ikke så ofte som du og jeg har sludret her wink

Jeg overvejer at lave en hjemmeside for at dokumentere byggeprocessen, når jeg engang finder et sted at bygge (og får købt et digitalkamera). Lige nu er jeg igang med at finde priser på mahogni (dyrt, dyrt, dyrt sad )

Men jeg poster noget, når der sker noget mere smile

Hyg dig.

Mvh.

Andre
ps. jeg har i længere tid spekuleret over en Junkerig til min 14 fods klinkbyggede Rudkøbingjolle, men får ikke gjort noget rigtigt ved det. Det er ellers en spændende rigtype,særlig for singlesejlads, da man kan rebe uden at lette røven overhovedet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
også en inter. rigtype, men ikke så let at rebe , som junke

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du har ret, men den kan jo kombineres, flere sejlpinde osv.

Jeg synes i hvert fald at den er meget lig, omend ikke så klassisk.
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis