elektriker - god og billig?

Jeg har netop sat vores køkken lidt i stand og er gået i gang med at sætte 12v´s indbygningsspots op - mæææn jeg er blevet bekendt med at det nok ikke er helt lovligt og desuden har jeg problemer med en loftsdåse m. 3 fede kabler.
Vi leder derfor efter en god og gerne "rimelig" elektriker i nærheden af københavn.
I samme seance vil vi gerne have skiftet en ulovlig halogeninstalation/transformator m. relæ (5*20watt), samt en mulig ulovlig deling af 2 sikringsgrupper?
Nogle med gode erfarringer?

vh peter
Jeg har netop sat vores køkken lidt i stand og er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Strikkeklub....?

Tja - hvis hytten brænder ned, og det skyldes en ulovlig elinstallation, så er der ikke meget strikkeklub over det længere.

Slet ikke hvis brandforsikringen finder ud af, hvordan tingene hænger sammen - hvis de altså hænger sådan sammen, at man selv eller ens sorte elektrikker - ikke installatør - har lavet dét, der futtede af...

Mvh
Lars

Lars K
OK - Morten. Hvis din bedstemor er dygtig, har du jo ingen problemer.

Det er straks værre med dem, der anvender en aut. el-installatør. Sikkerhedsstyrelsen kigger jo branchen lidt over skulderen. I 2004 kiggede de på 3844 færdige installationer. Der var fejl i 2397 af dem. 8755 fejl i alt. Fejl = ulovlige løsninger.

Over 20% af disse fejl kunne føre til personskade eller brand.

25% af alle el-brande skyldes ulovlige installationer.

En stor del af de ulovlige installationer er således helt utvivlsomt udført ”lovligt”, men når det så alligevel går galt, og nogen dør og/eller ejendom går til grunde, så er det helt afgørende, om det er en installatør, der har lavet makværket.

Er der tale om ulovlige installationer, og dit forsikringsselskab finder ud af det, begynder bevisbyrden at vende - og så skal man nok ikke komme rendende med bedstemor…

Mvh
Lars

Lars K
Hmm, det er godt at vide at efter man har betalt 300+ i timen for ham med den store "ledningssamler-eksamen" er der ifølge undersøgelsen ca. 62% chance for at han har lavet noget klamp :lol: :lol:.

Det må jo så være ulempen ved sådanne undersøgelser at de ikke ligefrem fremmer brugen af autoriseret arbejdskraft.
du skal også lige tænke på hvad de 62% dækker over, det er kun omkring 2-5% der dækker alvorlige fejl. De "andre" fejl dækker mindre ting bla. manglende opmærkning af gruppeafbrydere osv.
Annonce
Hmm – de dér 2-5% forstår jeg ikke helt.

Af de 8755 fejl var 1% i kategori 1, 20% i kategori 2 og 79 % i kategori 3.

Kategori 1 og 2 fejl kan på kort henholdsvis lang sigt forårsage brand eller personskade.

I flere år har der været fejl i ca. 70% af tilsynene. Ca. 2-3 fejl pr. tilsyn. Ca. 20% heraf altså farlige fejl.

- Det er IKKE for at hænge en faggruppe ud, at jeg nævner det, men alene for at illustrere, at det altså let kan gå galt også for en prof. Derfor er jeg meget skeptisk over for amatører og fuskere, der frejdigt hævder, at det er fint nok, bare det laves ”efter bogen”.

Mvh
Lars

Lars K
Blot en kommentar til det med at sælge eks.vis en andelslejlighed med elarbejde udført uden regning.

Man kan godt få penge for sine "sorte" installationer, man vil typisk blive bedt om at få lavet et El-Tjek og hvis det ellers er i orden så får man penge for de installationer som er lavet (Nye kontakter, tavle, kabler osv.) Man kan desuden ved el-tjekket få at vide at noget skal laves om, så får man udgifterne dækket til det også.

Har lige været igennem et salg så det er prøvet på egen krop :-)

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Citat fra euroterm

Hold da op jeg synes du bare spurgte efter en billig elektriker.

Det ligner snart en strikkeklub... :lol:



Nææh, det synes jeg nu ikke det ligner.... :o

....Det er faktisk en god debattråd biggrin

Vi får jo her slået et par ting fast omkring det at få lavet sort hhv. autoriseret el-arbejde, hvilket adskiller sig meget (i hvertfald for mig at se) fra fx sort tømmerarbejde.

Mvh
Selvbyggeren

Hvorfor i alverden oplive en næsten 6 år gammel tråd

Nogle fora'er kan man ikke skrive i, hvis tråden ikke har været skrevet i, eks. i tre måneder.
Det kunne være en god ide synes jeg....

mvh jens


 

Helt enig Je_ns.

De der gamle selvdøde tråde har i bedste fald kun værdi som orientering, men er ellers er spild af tid.

Må vi istedet be' om no'en nye friske spørgsmål - som der kan svares forkert på - så vi kan få gang i debatten. :o)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis