Udluftning af radiator, på 1.sal.

Har længe kigget med på denne gode side, og har endelig fået meldt mig ind.
Spørgsmål:
Har næsten kun luft i en radiator på 1.salen. Jeg gør så det, at jeg lukker for de fleste radiatorer i resten af huset, skruer cirkulationspumpen op på styrke 3 (fuld knald). Åbner for udluftningsskruen, og der fiser en lille smule luft ud. Herefter klukker det bare i rørene/radiatoren. Røret op til radiatoren er varmt, selve radiatoren er kun lun de første 20cm. Der sker ikke rigtig mere. Lader det stå en hel lørdag sådan, åben. Men der blir jo koldt i resten af huset, så når jeg åbner for de andre radiatorer bliver den ovenpå bare kold igen.... cry
Huset er fra 1967, der er fjernvarme og det kommer ind i kælderen...
Hvorfor kan trykket fra fjernvarme ikke trykke luften ud???

Nogle VVSere eller GDSere der har et godt råd :?: :?:
Mvh en lettere forvirret nybagt husejer.
Har længe kigget med på denne gode side, og har... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ThomasP: Jeg må da kunne fylde på, mens radiatoren ovenpå står med udluftningen åben?? Så vil al luft+vand da komme ud den vej???
Eller hvad?
Gider heller ikke rigtig have vand over hele gulvet... :oops:
Må hellere vente med at gøre noget, til en der er klogere end mig har set på sagerne sad
Citat fra jakob zp

ThomasP: Jeg må da kunne fylde på, mens radiatoren ovenpå står med udluftningen åben?? Så vil al luft+vand da komme ud den vej???


Ja, det kan du sagtens - men som du siger får du både luft og vand ud, når den er fuld!


Gider heller ikke rigtig have vand over hele gulvet... :oops:
Må hellere vente med at gøre noget, til en der er klogere end mig har set på sagerne sad


Det er mest det principielle i at rode med noget, man ikke ved, hvad er, når der nu er flere meget forskellig muligheder - det kan måske spare nogle ærgelser at få en vvs'er til at bruge en time på at sætte dig ind i dit anlæg. Det kan også være, du kan få hjælp ved at smide nogle billeder af det her i forum!
Hej
Nedenunder på de radiatorer må varmen gå lige igennem og ud i systemet igen, og derfor er der ikke tryk nok til at du kan få crikulation på 1 Sal. derfor for du først varme når du lukker eller termostaterne lukker forneden.
Virker cirkulationspumpen-?
Begænser i returløbet vil være rigtig, så du ikke lukker 80 Grader ude af huset igen.
Jeg tror du skal ofre en vvs en time og det hurtigst, ellers kan du ellers risikere at varmeregningen løber løbsk for dig.
For hver dag det her kører koster det bare er jeg bange for.
:o

Med venlig hilsen

Søren
Nå allesammen smile smile
Igår aftes kom onkel Ove så. Han er pensioneret VVS'er. Han skulle lige bruge 10minutter på at gennemskue systemet, og her er hvad han fandt ud af:
Jeg er den lykkelige (?) ejer af et åbent ekspansionsanlæg, tilsluttet fjernvarmen med en varmeveksler. Han åbnede for en ventildims på et vandrør, og så fik vi ellers luftet ud på 1.salen !!!! En spand under røret fra ekspansionsbeholderen tog det overskydende og varmeudvidede vand.
Så nu må vi se idag til fyraften om det kan generere noget varme. biggrin

Tusind tak for alle jeres svar, de hjalp med til at jeg blev klogere, så jeg fattede noget af alt det onkel Ove sagde. Håber jeg kan hjælpe andre en anden gang. 8)

PS: Det eneste han ikke kendte, var en Thermix20... Kender I den?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis