Udluftning af radiator, på 1.sal.

Har længe kigget med på denne gode side, og har endelig fået meldt mig ind.
Spørgsmål:
Har næsten kun luft i en radiator på 1.salen. Jeg gør så det, at jeg lukker for de fleste radiatorer i resten af huset, skruer cirkulationspumpen op på styrke 3 (fuld knald). Åbner for udluftningsskruen, og der fiser en lille smule luft ud. Herefter klukker det bare i rørene/radiatoren. Røret op til radiatoren er varmt, selve radiatoren er kun lun de første 20cm. Der sker ikke rigtig mere. Lader det stå en hel lørdag sådan, åben. Men der blir jo koldt i resten af huset, så når jeg åbner for de andre radiatorer bliver den ovenpå bare kold igen.... cry
Huset er fra 1967, der er fjernvarme og det kommer ind i kælderen...
Hvorfor kan trykket fra fjernvarme ikke trykke luften ud???

Nogle VVSere eller GDSere der har et godt råd :?: :?:
Mvh en lettere forvirret nybagt husejer.
Har længe kigget med på denne gode side, og har... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej jakob zp
Nu fyldte du vel vand på systemet først? Du mangler helt åbentlyst tryk på systemet.

Mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
hej jacobzp
hvis det er et lukket anlæg du har , er det rigtigt som RoseHill skriver, så er det vand anlægget mangler , det er ikke så svært at fylde op selv, det ville jeg prøve inden jeg tilkaldte vvs-mand.
prøv at beskriv dit anlæg, så vil jeg gerne guide dig igennem.
hvis anlægget er et lukket system ,har du en varmeveksler og ekspansionsbeholder til radiatorene samt en veksler eller varmtvandsbeholder til dit varme brugsvand (køkken-bad).
tab ikke modet det er ikke så indviklet som det ser ud til
mvh hundrup
Hej med jer igen. Tak for jeres svar. Jeg har noget der ligner en varmeveksler, men bestemt ikke nogen ekspansionsbeholder...
En anden ting, som måske kan få jer eksperter på rette spor: Det varme vand er enormt lang tid om at nå frem, hvis jeg f.eks. skal i bad, skal jeg tænde for den varme bruser, vente i 3-4min før vandet begynder at blive lunkent.... Splid af vand :evil:
Tilbage til radiatorsystemet. Nede i kælderen, hvor varmeveksleren bla. sidder, sammen med fjernvarmerørene, er der en kuglehane. Den har jeg prøvet at linde på, og der var altså smæk på!! Fik lynhurtigt 2-3liter i min spand, før jeg fik lukket. Der er altså masser af tryk på. Men kan godt se, at hvis det er et lukket system, så mangler der vand :roll: Men har bare fået at vide, at mit system ikke er lukket. Men det kan selvfølgelig være forkert.
Hvad er fremgangsmåden, når man fylder vand på? Fylde på i bunden, mens øverste radiator er åben...? Mere?
Hej jakob zp

Jeg mener ikke du kan regne med, at der er nok tryk på systemet fordi der kommer vand ud af kuglehanen i kælderen her har du jo ca. 5 meters tryk pga. højdeforskellen.

Jeg kender kun min egen fremgangsmåde når jeg fylder vand på systemet, men jeg har manometer på, hvilket du ikke har.

Men jeg tror du kan prøve følgende fremgangsmåde:

Sluk for pumpen.
Montere slangen på den hane hvorfra du tapper vandet og tømme slangen for luft ved at lade vandet løbe indtil der kun kommer vand ud.
Montere slangen på kuglehanen og skrue lidt op for vandhanen (kun lidt), herefter åbne for kuglehanen og gå oven på og åbne for udluftningsventilen, her skulle du gerne kunne høre luften suse ud. når der ikke er mere luft i systemet lukkes for udluftnngsventilen,ventes et øjeblik hvorefter der lukkes for kuglehanen osv....
Bemærk at der når du har så meget luft i systemet nok er behov for efterbehandlinger :lol:

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Hey Rosehill.
Dvs. at trykket på vandet ved kuglehanen kun er cirkulationspumpens, samt vandtrykket? Jeg troede det også var tryk fra fjernvarmeværkets vand... ? :roll: :lol:
Undskyld mine dumme spørgsmål, men jeg aner minus om det her system. Kan kun blive klogere.
Men ellers en fin forklaring, det lyder jo egentlig ret logisk. Jeg må ud og købe noget studs-værk til at fylde på med.

Indtil videre mange tak for jeres tid biggrin
Annonce
Du kan bruge ganske almindelige haveslangekoblinger og haveslange til at fylde på gennem (jeg bruger Gardena lynkoblinger)!

Og så plejer jeg altså ikke at åbne udluftningsventilerne, når jeg fylder vand på - det giver et værre svineri, og udluftningen klares nemt bagefter, når der er nok vand på. Jeg ved ikke, hvordan det fungerer, hvis man har lukket ekspansion.

Hvis du har et åbent system har du i øvrigt også en ekspansionsbeholder et sted (sikkert på loftet). Den har et overløb. Inden du fylder på bør du finde dette overløb (der sikkert munder ud i kælderen) og sikre dig, at du ikke ødelægger noget, hvis/når det vælter ud med sort radiatorvand!
hej Jacob zp
Du skal være opmærksom på at hvis det er et lukket anlæg skal der være en ekspansionsbeholder et sted måske på loftet, eller en kuglebeholder i fyrrummet, den skal være der til at tage overtrykket når vandet udvider sig ved opvarming.
Derfor skal du også være forsigtig når du lukker vand på især hvis du har en beholder på loftet, for hvor kommer overskudsvandet ud.
Men det er nu bedst at du helt er sikker på hvilket anlæg du har inden du gør noget.
Jeg har nu stadig en lumsk anelse om at det er et gl. blanderanlæg du har.Hvis det er det du har er der kun blanderanlæget med pumpe samt en vvbeholder eller en varmeveksler.Vedr. dit varme vand der kommer sent, afhænger af hvor langt du har fra vv.beholderen til vandhanen.
Mvh hundrup
Hej jakob zp

ThomP: Normalt ville jeg heller ikke åbne for ventilen mens jeg fylder vand på men i dette tilfælde ville jeg af 2 årsager:
1. For at spare manden for rigtigt mange ture op på 1. og ned i kælderen for der mangler vist meget vand på systemet.
2. Han har ikke noget manometer på og hvis han fylder for meget tryk på risikere han, at overtryksventilen skyder og disse har det med ikke, at blive helt tætte igen.

Desuden bad jeg ham om først, at åbne for ventilen når han havde sat vand på. jeg mener derfor fremgangsmåden i dette tilfælde er OK.

jakob zp: Der er 2 grundlæggende ting du har misforstået.

1. Det er næsten aldrig fjernvarmeværkets vand som cirkulere i adiatorsystemet. Fjernvarmeværkets vand cirkulere kun i varmeveksleren, her opvarmer det dit vand som cirkulere i systemet.
2. Trykket i systemet og hermed også ved kuglehanen har intet med cirkulationspumpen at gøre, denne sørger kun for at cirkulere vandet
således at det i varmeveksleren opvarmede vand kommer rundt til radiatorene. Jeg ved ikke om dette er svært, at forstå men jeg vil prøve at forklare det således: hvis du har en cykkelslange kan du sætte tryk på ved, at fylde luft i ventilen, hvis du nu inde slangen montere en blæser vil denne kun cirkulere luften men ikke forøge trykket i slangen. Måske en dum forklaring men jeg håber på, at den bidrager til forståelsen.

Og se nu at komme i gang det er jo vinter biggrin

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Alle: Mange tak for jeres fine forklaringer. Rosehill, fin forklaring, nu fatter jeg lidt mere af mit store hus :wink: Jeg har nu fattet det meste, og har kravlet lidt rundt på loftet. Der er en stor isoleret jernbeholder, men den er jeg ret sikker på ikke er tilsluttet noget. Den er helt kold og tom. Der er også en elektrisk vandvarmer, den er heller ikke sluttet til.
Jeg vil prøve at købe de fornødne studser, og trykke noget vand op/luft ud. Så vi kan få noget varme på 1.salen igen.
Vender tilbage når jeg har fyldt på.
Jakob zp: Jeg synes, det lyder som om du skal finde ud af, om du har åben eller lukket ekspansion! Rosehills pointe omkring trykket er sikkert rigtig, hvis du har lukket ekspansion, og så er det surt at ødelægge noget. Hvis du omvendt har åben ekspansion bliver der aldrig overtryk - fordi vandet bare løber over - til gengæld er du nødt til at vide, hvor det løber hen!
I øvrigt lyder det mærkeligt med lukket ekspansion uden manometer!?

Du have en ekspansionsbeholder, åben eller lukket, et eller andet sted, ellers skal du vist have fat i en vvs'er! :wink:

M.h.t. beholderen på loftet. Hvis det er en ekspansionsbeholder, er det jo ikke mærkeligt, at den er tom - det er jo det, der er hele dit problem :wink: Du kan måske se på 1. salen, om der er rør, der går videre op til loftet et sted i nærheden.

Med åben ekspansion er det en afvejning, om du vil risikere vand på gulvet eller om du vil risikere at skulle fylde på ad to eller flere omgange. Om det er nødvendigt afhænger af ekspansionsbeholderens kapacitet - i mit tilfælde rummer den nok til at jeg kan fylde på fra helt tomt anlæg ad to-tre omgange.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis