Beton og træ

Jeg overvejer at lave mig et bord, hvor jeg vil bruge beton og træ. Spørgsmålet er så om betonen vil fæstne træet uden videre eller hvordan jeg får det til at hænge sammen, uden alt for synlige bolte.

Mvh

Kasper
Jeg overvejer at lave mig et bord, hvor jeg vil... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke, beton svinder nævneværdigt, med mindre vandmængden er forkert.
Et betonspørgsmål

Jeg er nu nået så langt i mit projekt at jeg er klar til at støbe bordplade. Jeg har været inde på gør-det-selv's hjemmeside og de anbefaler at man bruger muregrus 0,4 mm. Bliver det ikke en glattere overflade hvis man bruger fint strandsand? Eller er det et spørgsmål om stabilitet?

Håber på lidt hjælp

mvh
Kasper
Jeg vil tro, du skal bruge 0-4 for at opnå en fornuftig styrke i betonen, men jeg ved ikke, om det kan gå med strandsand. I øvrigt går jeg ud fra, at du bruger en støbeform? I så fald bliver det jo altid glat i bunden og siderne af formen (hvis du vibrerer det ordentligt).
Hej,

Strandsandsbeton :?
Jo flere forskelligartede korn der er i sandet, des bedere bliver betonen. -Strandsand er generelt uegnet til støbning da det udelukkende indholder små ensartede "runde kugler"
Ved blanding af beton er det vigtigt at være opmærksom på, at jo mere vand der blandes i betonen, jo svagere bliver styrken. Betonens styrke bestemmes nemlig af forholdet mellem vand og cement. Jo mindre vand, des stærkere bliver betonen. Dette betyder, at der kun tilsættes lige akkurat så meget vand, som er nødvendigt for at opnå en tilpas bearbejdelighed.
Beton svinder udelukkende ved for hurtig udtørring, husk afdækning m. plast.
Har du overvejet hvilken type cement du vil anvende :?:

Mvh

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Jeg har brugt en færdigblandet betonmix, det var den de anbefalede på den lokale tømmerbiks.

Ved godt at kloge hoveder siger at man aldrig skal sige aldrig, men jeg vover alligevel pelsen. Jeg har endnu aldrig før kastet mig ud i noget jeg har haft mindre begreb. Ved mit første kys var jeg den rene Don Juan i sammenligning.

Dække af med plast? Skal jeg lægge plast udover det mens det hærder?

Mvh

Kasper
Hejsa..
JA til sidste spørgsmål..
Det skal hærde langsomt ellers får du små revner i det.
Jeg glæder mig til at se det..

Sniffer  
Citat fra BobbleTrouble


Dække af med plast? Skal jeg lægge plast udover det mens det hærder ?
Kasper


Hele bunden af støbeformen skal vel helst, om muligt, beklædes med plast.
Siderne: Din formspændte trækonstruktion, skal helst, på en eller anden måde, gøres vandtæt. ( evt. oliebehandles mod betondelen. )
-Det er her svindrevnerne opstår, hvis træet får mulighed for at opsuge en del af fugten fra betonen, inden udhærdningen begynder.-
-Du kunne måske bruge en flex multiklæb i overgangen mellem træ og beton - Men ikke helt til bunden / den kommende overflade, da farveforskellen på beton og klæb, sandsynligvis vil blive for iøjnefaldende.

-Afdækning med plastfolie til udhædningen er minimum 1 uge gammel.-
Men du må selvfølgelig gerne pakke ud og kigge, -det er da ikke til at lade være med-. Herefter kan du igen fugte betonen evt. m. forstøver og pakke tæt.

Held og lykke -Længe leve kreativiteten- biggrin biggrin

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jeg ville lægge træet i vand nogle timer så det ikke trækker vand ud af betonen, men det må ikke være alt for vådt, for så trækker træet sig sammen ved tørring og slipper betonen.

De flader af træet der vender mod beton må gerne være ru, eller du kan bore "store"huller gennem dem så betonlagene hænger sammen.

Betonen bliver mere elastisk hvis du blander lidt flexadditiv i, f.eks Miraflex 3000, det ligner fortyndet hvid lim.

Til tynde betonlag som du vil lave kan man bruge flexibel fliseklæber i stedet for cement, men der skal mere til fordi der er noget fint sand i klæberen.

Hilsen Aksel
Så er bordpladen støbt. Resultatet, njaa... Ikke så godt som håbet, men trods alt heller ikke så slemt som frygtet.

Nu er spørgsmålet, hvad behandler jeg overfladen med? Lak? Voks? Kan forestille mig at det gider ret kedelige pletter hurtigt, hvis ikke det bliver behandlet med noget.

Mvh

Kasper
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis