Hvordan lægger man Windows ind?

Hej.

Min mand har hos en virksomhed købt en Dell-computer for kr. 300,-. Der står på siden den har windows 98.

Naturligvis har de slettet de ting, der lå på den, men de har også slettet Windows. (tror jeg) Det eneste, der kommer frem er den siger:

Primary hard disk drive 0 failure
Strike F1 to continue
F2 to run the set up utility

På F2 kommer der så 2 sider frem med noget memory, tid, osv., men andet kan jeg ikke få den til.

Hvordan lægger jeg det windows XP ind jeg har til den anden computer og kan jeg overhovedet det?

Hilsen Antinørden Gokke, med en mand, der er endnu mindre nørdet. :wink:
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige umiddelbart vil jeg gætte på at maskinen slet ikke har "mullerne" til at kunne køre med XP. Hvad er specs. på maskinen ?

Hilsen fra en der heller ikke er specielt nørdet. :lol: :lol:
Som "Ham Selv" skriver er det sandsynligt, at den ikke er i stand til at trække Windows XP. Selv hvis den er må du jo ikke bare installere den der hører til din anden pc - det kræver en ekstra licens.

Hvis du kan få fat i en Windows 98 OEM installations-cd burde du kunne bruge den og dermed udnytte den licens, der følger med maskinen, men det kan godt være svært...

Hvordan du i givet fald gør kommer meget an på hardwaren - ud fra din beskrivelse lyder det som om du skal have fat i en dos-boot-disk, som du kan bruge til at partitionere og formattere harddisken med - det kan muligvis findes på nettet.

Jeg må advare om, at det absolut har potentialet til at udvikle sig til et top-nørde-projekt at få den til at virke (i hvert fald, hvis det skal være både lovligt og billigt) :!:
Prøv nu lige at se hvad spørgeren skriver : Primary hard disk drive 0 failure

Det er ikke fordi styresystemet mangler, så skriver DELL NO NTLDR eller Operating system not found.

Du skal lige checke kabler til Harddisken (hvis du overhovedet har fået den med). I bios kan du også se når den har fundet disken.
Nogle firmaer er hysteriske med deres sikkerhed, eks. den danske bank, de fik engang solgt en røvfuld maskiner til en dansk brooker med navn IT Genbrug.

Denne brooker solgte dem videre med en amartør sletning af disken. En køber kunne uden videre med Norton Disk Doctor genskabe bankens data. Derfor sælger DDB f.eks. aldrig med harddisk i maskinen. Kunne være du har en magen til.

Jeg har ca. 100 maskiner med XP pro kørende, 30 % af dem er 350 MHz maskiner, de kører fint med 256 MB ram og en 7000 rpm disk.

De er ikke hurtige i opstarten, men de kører udemærket når først de er startet op.

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har en 98SE cd hvis det kan hjælpe. Tror da egentlig også jeg har en ubrugt licens til den.......går da og gemmer så meget gammelt skidt hvis nu.......................

Sniffer  
Citat fra PeterR

Licensen sidder på kassen, så ingen pirateri lige med 98.


Ja sikkert...men hvor har jeg lagt den???? Altså kassen med den cd. :wink:

Sniffer  
Det kan muligvis også være en jumper på disken som sidder forkert (evt. efter de har fjernet primary disk, som PeterR også antyder). HD'en skal formodentlig køre som primær boot, og det kan også være at BIOS er sat forkert op. Det kan selvfælgelig også være et IDE kabel der sidder løst - eller forkert for den sags skyld. Jeg kunne blive ved...

Der kan være mange timers opklarings- og forsøgsarbejde i vente med sådan en gl. maskine.

Jeg vil mene at første skridt må være at flå låget af dyret, og så evt. få en med teknisk indsigt til at stille diagnosen...

Held og lykke med det.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen.

Tak for svarene. Jeg har lige haft en perforeret blindtarm, så sagen har ligget lidt stille. Man finder ud af, der er ting, som er vigtigere end computer.

KJ og andre: Er det I mener: "Drop svinet smile "??

Det som det handler om, er at den 11-årige knægt får en computer han kan spille på, så mor kan få sin egen (den med firmahjemmesiden, regnskabet, korrespondancen osv.) tilbage.

Nu jeg har forstyrret jer, hvordan bør jeg lave back-up på så vigtige ting? Jeg brænder en cd, når jeg laver om på hjemmesiden, men ellers har jeg ingen back-up af resten (fy-fy-skamme)

Hilsen Gokke, som nok burde have noget professionel computerhjælp, men ikke p.t. har penge til det.
Tak Gokke, bare kald os amatører sad

Nej det er ok, god bedring, og bare spørg løs. Du må se at få ham der på 11 år lært op, de er som regel hurtigere allerede i den alder han har nu.

Spil, de der labaner på 11 vil jo bare spille counter strike eller battlefield vietnam, og til de kan man vist kun bruge den maskine du har erhvervet som bogstøtte.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvis det er til knægtens spil er I vist nødt til at bytte pc - som PeterR skriver er den næppe meget bevendt i den henseende, hvis den er mere end et par år gammel sad

Jeg tror, du har følgende muligheder:
- Få en i familien/vennekredsen, der har mere styr på pcer, til at kigge på den
- Drop den
- Forbered dig på at lære en hel masse om computere (og bruge en masse tid) på at få den op at køre.

Det sidste kan du godt få hjælp til herinde, selvom det nogle gange er svært at hjælpe over nettet.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis