Alfa Romeo 156 1.6 Godt køb? For dyr i drift?

Jeg går rundt og påtænker mig at skulla have ny bil... Har overvejet Audi A3, A4 og Alfa 156. Men er lidt forelsket i sådan en sort eller rød 156'er.
Det skal ikke være noget vildtm for jeg er ingen racerkører, så en 1,6 vil være fint. Dertil kommer også at jeg tror det er den eneste motor jeg har råd til at forsikre. Jeg er 25. Har haft bil siden 2000, men først fået den forsikret i mit eget navn her for ½ år siden.

Mine spm er så:

* Kan jeg godt glemme at få forsikret sådan én til en rimelig pris? (max! 14.000,- incl. kasko) Påtænker at høre hos Rasmussen Assurance, PrivatSikring og FDM Forsikring.

* Jeg har ikke den store løn, så jeg har ikke råd til at bruge flere tusinde hver anden måned på reparationer. Har jo hørt skrækhistorierne om Alfa'er der holder meget på værksted.

* Hvilke årgange/modeller skal man gå efter af 156'eren? Er det sådan at man skal holde sig fra alt op til 2000 f.eks.?

* Jeg vil helst ikke ud og bruge mere end kr. 130.000,- på én. Kan man få noget ordentligt til de penge? Den må selvfølgelig ikke have for mange km. på bagen, da jeg ikke har råd til en masse reparationer og ikke selv har nogen form for mekaniske egenskaber... Jeg skal have en bil der bare virker.

* Selvfølgelig skal man passe på sin bil, men har hørt folk sige at der konstant skal kæles for en Alfa og tjekkes bl.a. olie. Hvor meget skal man være "efter" den?

* Hvor er de typiske svage steder på 156'eren?

* Hvad med reservedelspriserne?

* Igen: jeg er ikke verdens rigeste mand, så mange af mine spm handler jo om penge. Det er jo ikek noget ved at have en fed bil, hvis man må droppe alt andet...

Tusind tak til alle jer der tager sig tid til at læse dette indlæg og svare på det... Ser frem til ærlige og brugbare svar...

På forhånd tak!

Mvh.
Torben Kristensen
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben,

Vi har haft et par stykker (2,0) i firmaet (ikke med vores gode vilje....) og skal hilse og sige, at det har været en dyr fornøjelse. Det skal vel at mærke siges, at det er langtursvogne, der ikke kører hård bykørsel, ligesom chaufførerne er pænt midaldrende.

Jeg ved ikke, om det er anderledes for 1,6'eren..... Jeg ville ikke røre dem med en ildtang!

Prøv f.x. at finde adac.de's oversigt over biler med flest fejl.

Mvh.

Jan R.
Min bror solgte sin 156 1.6 'er da den havde knaldet foranstilleren for anden gang på et år. Regning, mere end 20.000.

Men det er en fed bil hvor der er kælet for detaljerne, men den er født med nogle skavanker, som de vist ikke lærer af når man skifter delene ud. Det er dele magen til de gamle dele der blev sat på igen uden rettelser hmm....

Årgangen må være omkring år 2000 vil jeg tro.

Han er nu på sin 3 audi siden alfaen, her har han aldrig været uheldig.

Se evt. mandagsbil.dk hvis den stadig eksisterer.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra Jan R.

Jeg ved ikke, om det er anderledes for 1,6'eren..... Jeg ville ikke røre dem med en ildtang!


Jeg har hørt at 1.6'eren og 1.8'eren ikke bruger så meget olie som 2.0'eren...

Mvh.
Torben Kristensen
Problemet med Alfa er også at de ruster som en i h..... Jeg har set mange 156 der er gennem tæret i bunden, panel, skærme, Profiler til den forstekofanger. (Jeg er arbejder for Undervognsbehandling). Men hvis du selv vil prøve at lave rust så er det måske en fin bil. :lol: Og ja den er fed både at se og køre i.
Så jeg syntes at du skal vælge Audi. Måske en Audi 80. Modellen inden de kom til at hedde A4. De er ved at være nede i pris.


Selv vil jeg nok anbefale en A3 eller måske en Audi 80 hvis du vil have en lidt ældre bil. Alfa er en lækker bil at se på, men jeg har aldrig turde købe en.

Jeg er i gang med min 2. Audi 80, og det er lidt dyrt at komme igang i forhold til andre biler. Den jeg kører i nu er 12 år og det er bare at gå ud og vride nøglen og køre sig en tur. Der er ingen pludselige reparationer men selvfølgelig slides ting på en ældre bil.

Med hensyn til rusten er den en ren fornøjelse. Synsmanden kaster et hurtigt blik under bunden og siger: "Ja, de ruster jo ikke meget de her". Ingen undervognsbehandling hvert andet år der sovser alting til.

Går du efter en 80'er, så vælg E modellen. Den anden er simpelthen for sløv, 90 HK fra en 2 liters motor er jo ikke imponerende.
Citat fra snap

jaja den kører fint nok sådan en sag..
Men i guder hvor vil det blive en dyr fornøjelse for dig..
Hold dig endelig fra den..


Hvorfor tror du det? Hvis den bliver kørt ordentligt og der bliver sørget for olie... Sker der så mere med denne end f.eks. en Ford?

Den jeg har kig på er fra 10. md 2000 og har kun gået 75.000 km....
Det er som sagt en 156'er 1.6. Den er i utrolig fin stand...

Mvh.
Torben Kristensen
Citat fra karlsen

Problemet med Alfa er også at de ruster som en i h..... Jeg har set mange 156 der er gennem tæret i bunden, panel, skærme, Profiler til den forstekofanger. (Jeg er arbejder for Undervognsbehandling). Men hvis du selv vil prøve at lave rust så er det måske en fin bil. :lol: Og ja den er fed både at se og køre i.
Så jeg syntes at du skal vælge Audi. Måske en Audi 80. Modellen inden de kom til at hedde A4. De er ved at være nede i pris.


Hmmm... jeg ahr ikke forstand på at lave rust.... Regnede ikke med det ville være noget problem i en ny bil... (2000)

Mvh.
Torben Kristensen
Citat fra Ham Selv

Selv vil jeg nok anbefale en A3 eller måske en Audi 80 hvis du vil have en lidt ældre bil. Alfa er en lækker bil at se på, men jeg har aldrig turde købe en.

Jeg er i gang med min 2. Audi 80, og det er lidt dyrt at komme igang i forhold til andre biler. Den jeg kører i nu er 12 år og det er bare at gå ud og vride nøglen og køre sig en tur. Der er ingen pludselige reparationer men selvfølgelig slides ting på en ældre bil.

Med hensyn til rusten er den en ren fornøjelse. Synsmanden kaster et hurtigt blik under bunden og siger: "Ja, de ruster jo ikke meget de her". Ingen undervognsbehandling hvert andet år der sovser alting til.

Går du efter en 80'er, så vælg E modellen. Den anden er simpelthen for sløv, 90 HK fra en 2 liters motor er jo ikke imponerende.


En Audi 80 er nok for gammel til mig... Det må enten blive en A3 elelr A4.
Men de er jo heller ikke helt billige.... Fornuften siger Audi, men hjertet :? siger Alfa 156 (for at lyde lidt dramatisk...)

Mvh.
Torben Kristensen
Citat fra Torben_K

En Audi 80 er nok for gammel til mig


Nej. De sidste modeller er bare iorden. Der er næsten mere bil over dem, end en A4 i dag.


Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis