Aftagning af skruge!!!!

Så ha jeg endu et problem jeg skal ha lidt hjælp til!
Min Skruge sidder fast.......øv.
Jeg har taget splitten ud, skruget møtrækken af men jeg kan ikke få skrugen af! Har givet den rustfjerner osv. men der er ikke umildbart noget der tyder på at den sku være rustet fast. har derefter forsøgt med aftrækker men den rokker sig ikke ud af flæggen! kan det være fordi at jeg tager den forkert af???

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøve at skrue den anden vej ;-)

Nej, prøv at lad den ligge i noget tyndtflydende væske som petroleum, så må vi håbe at det siver helt igennem.

Mange Tak for svaret!!! Det er bare lidt svært at lægge den i blød når den sidder på skrugeaksen, på båden? sad

Men er det bare det der skal til at jeg for den vædet i gemmen og så bruge en aftrækker?

Mvh. Anders -

he he ja.. men jeg ville nødig ødelægge hverken skruge eller skrugeaksen! :wink:

Men tak for hjælpen! biggrin

Mvh. Anders -

hejsa

sådan en skrue er varmet på....og skal varmes af igen.......den sidder på en konus..så sæt en aftrækker på og varm hen over kilen på den...så skal den nok kommme af.....men pås lige på, da den giver sig lige på en gang...og det kræver en stor brænder der kan give en masse varme hurtig,,,så det hjælper ikke med en lille lighter...

mvh obak
Annonce
tænkte nok er der var en anden løsning!!! Tusind tak...

Mvh. Anders -

hej

det er ansvarsfrit, at rådgive her på siden. jeg vil advare dig mod at opvarme din skrue, og derefter sætte den under pres, bliver den for varm, er den sprød, som en kiks. Samtidig er bronce meget varmeledende, og vil lynhurtigt overføre varmen til den rustfri aksel, som vil udvide sig mere end skruen. sidder skruen på en konus, sætter du den i spænd med en aftrækker, og gi'r aftrækkeren et slag på enden med en mukkert. smile

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ok tak!

Mvh. Anders -

okay lynæs...men det er sådan han får den af....og en skrue er også lavet af alu bronze......og det går ikke kun med en aftrækker...der skal varme til ....ellers er den ikke monteret rigtig fra starten af...og jeg kan ikke tælle hvor mange jeg har taget af i min tid som skibsmontør...men det er mange...og de er også sat på igen...men du skal lige passe på når du sætter den på igen da du ikke må varme den for meget op....da den bliver større under opvarmning.... og kan revne hvis den bliver varmet for meget op..da den krumper sig fast på akslen og bliver mindre når den bliver kold igen, ...og så bliver den der......man siger at man skal varme den op til den er hånd lun ved montagse.....ca 40-50 grader

ps ..ved afmontagse skal du ikke varme hele skruen op men kun lige hen over hvor kile sidder på akslen. og aftrækker skal var spændt på inder du begynder opvarmingen

mvh tobak
det er ikke mit indtryk at det her drejer sig om en større skrue, og under alle omstændighder, skal man passe på med den brænder, da der her ikke er tale om en proff. som dig, og legeringen ikke nødvendigvis er som den af dig beskrevne. tvivler ikke på hvad du siger, men har set mange skruer ødelagt med en stor brænder.
hilsen lynæs smile

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis