Er skjulte rør lovligt?

Da vi skal have udskiftet et par el-radiatorer og koblet et par nye radiatorer på varmesystemet (centralvarme), ville jeg høre om der er nogen der ved, om det er lovligt at trække rørene langs en væg og derefter isolere med rockwool og sætte gipsplader op for at skjule rørene?

Jeg er i tvivl om rør-samlingerne må være skjulte?
Da vi skal have udskiftet et par el-radiatorer og... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej AJohansen,

Vi tager det i kronologisk rækkefølge:

Jeg kender ikke meget til fjernvarme, men jeg ved at skjulte samlinger i centralvarme installationer er OK. hvis der sker en lækage så er vandskaden begrænset til indholdet af vand i dit eget anlæg, hvis det er direkte fjernvarme så vil jeg tro at det er noget mere uoverskueligt.

Som sagt er fjernvarme ikke min stærke side, men jeg vil tro at trykket ikke er meget anderledes end ved centralvarme, hvis der køres med et højere tryk, så er rør, og fittings godkendte til det.

Skjulte samlinger accepteres ikke i brugs vandinstallationer, en koblingsdåse, er ikke betragtet som en skjult samling, vi godt kan blive enige om at den er skjult og at man skal brække fliser af for at komme til den, men rent teknisk er den ikke skjult. en rigtig skjult samling er en samling af 2 eller flere rør bygget ind hvor man ikke kan komme til dem, eller ved hvor de er.

Ja brug koblingsdåser og radiatortilslutninger. Jeg syntes nu ikke så meget om de plastik tilslutninger som du har fundet, jeg hælder mere til forkromede kobberrørs radiatortilslutninger, men dette er jo en smagssag.

Hvorfor ringer du ikke til dit fjernvarmeværk og udfritter dem om det er tilladt med koblingsdåser.

Til kla:

Prøv at kigge på www.megatherm-magneta.dk , de har også fodpaneler til skjult rørmontage.

Mvh

Klaus
Hej Spotvvs,

I forhold til dit navn, er du sq på dybt vand....wink
Skjulte samlinger er bare ikke lovlige, end ikke i et centralvarmeanlæg (i hvert fald ikke i kommuner, jeg kender til)
Og jo - trykket i et "direkte fjernvarme-anlæg" er pænt større end i et lukket anlæg (hvor meget aner jeg ikke - det er sort sort snak for mig)

@ Ajphansen
Mht. pexdåserne - læg lige mærke til, at yderkappen på pexrøret går ind i dåsen, hvorfor en evt. lækage bør (med tryk på bør) kunne observeres i den modsatte ende. Det er endvidere væsentligt, at en samling i en pexdåse kan tilgåes og skiftes - og er rørene trukket ordentligt, kan selve pex-røret også skiftes.
Hvis det er/bliver pexrør, du har i etageadskillelsen, er der en smart løsning på det. Du fører pexrøret helt op til radiatoren, men lader yderkappen stoppe lige ved gulvet. Fra gulvet og op monteres en tomrør, som pexrøret føres i - det afsluttes med en muffe eller en 90 graders bøjning. Det er således ikke at se, at det ikke er en jernrørsinstallation.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan R.

Hmm, jeg er nu lidt i tvivl om hvem af os der er på "dybt vand" wink

Iøvrigt er begrebet "skjulte samlinger" som jeg har skrevet, meget svævende.

confused Det er muligt at du har ret mht. at trykket er meget højere i et direkte fjernvarme anlæg, dette har jeg aldrig benægtet, desuden så skriver jeg også at hvis dette er tilfældet, så er rør og koblinger godkendt til disse tryk

Dit råd virker lidt storm-P agtigt, og som noget dingleværk, her får du jo netop yderøret til at ligge løst, og det vil formentlig glide ned i etagedækket hvor det kan lave stor skade hvis der er en lille utæthed i det pågældene rør. Desuden kan jeg ikke se at du kan skjule pexrøret helt, da du i så fald ikke har noget at arbejde med.

Mvh

Klaus
her i hjørring mener jeg at fjernvarmetrykket er ca 10 Bar og på et typisk centralvarme ligger man omkring 1,5 Bar

på direkte fjernvarme skal alle samlinger svejses eller hårdloddes altså ingen skjultesamlinger det er hvad jeg kan læse ud af det link som henfører til århus kommune i tidligere svar.
Jeg har ringet til Århus fjernvarmeværk, så vi kan på nogle rigtige facts på dette område.

Alle nye installationer bliver trykprøvet til 10 bar

Normalt driftstryk ved direkte fjernvarme er 3-4bar

Man laver ikke direkte fjernvarme mere, afkølingen/økonomien er for dårlig, eksisterende anlæg for lov til at køre videre.

Skjulte rør og skjulte samlinger er lovlige også ved nyinstallationer og ved direkte fjernvarme, pexrør er også lovlige at anvende, også ved direkte fjernvarme, hvis der bygges om på et eksisterende anlæg så skal installationen trykprøves igen.

Disse regler gælder for Århus komunale fjernvarmeværker, det er muligt der er andre regler ved andre fjernvarmeselskaber.

Ja så er denne ståd vel afsluttet?

Mvh

Klaus
Annonce
er enig skjulte samlinger er lovlige de skal bare udføres efter forsyningsvirksomhedens foreskrifter!!!

http://www.hjvarme.dk/tekn_best.pdf læs punkt 7

det er det samme som århus forlanger.

vh
kristian
@spotvvs

godt ord igen wink

Min "dinglevorne" løsning sidder på tre radiatorer i mit tussegamle hus. Kravet til vvs'eren var, at alle renoveringer skulle være pex - og ligne jern (som resten af installationen). Han kom med færdigpakkede sæt, der løste opgaven. Og nej, yderrøret fastmonteres naturligvis, så det sidder fast - kan ikke huske hvordan, men tomrørets funktion var ikke kompromitteret. - burde nok have nævnt, at det var en "færdig-løsning".

Mvh.

Jan R.
Hej Jan,

Wirsbo har en færdig løsning ala den du snakker om, tror nok det er plastik, har aldrig set den live.

Glædelig jul

Mvh

Klaus
En ting er sikkert ved denne tråd. Det er man skal ikke have aut. vvsèr på til at udføre install der vedrører varme install. Det er kun brugsvand der skal Aut. vvsèr på til.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

hø hø..
Ja i har vist forstået det meget rigtig..
Det i snakker om fra pex til radiator som ligner jern hedder et nedførelses sæt.. fås ved de fleste grossister..
og ja i viborg kører de også 4 bar normal tryk..
og man skal undgå skjulte rør samlinger, men de ikke som sådan ulovlige, man skal bare kunne komme til dem.... ellers skal det loddes det bruges meget i mur og gulv..
tror nu jeg ville lave det i pex rør i rør.. alupex mener jeg er lidt dyrer, men ganske godt produkt.. Men igen det kun radiator vand..
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis