Vandret skotrende

Jeg skal ha' lavet en vandret skotrende hvor 2 parallelle tage støder sammen. Jeg forestiller mig en rende i krydsfiner, med passende fald, og så med tagpap brændt ovenpå?
Lyder det fornuftigt?

I så fald, er det nok med et enkelt lag tagpap, eller er det nødvendigt med flere?

En bekendt har iøvrigt fortalt mig at man idag sømmer tagpap på, for at pappet skal kunne klare bevægelserne i underlaget...er det sandt?

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok mest ved et underlag af brædder. Jeg har selv en lignende skotrende, udført i krydsfiner, med to lag pap brændt på af tagdækker.

Renden er flad i bunden med fald til tagrende, maks. 90 cm bred, hvor den er bredest, op af tagfladen har jeg et stykke på 60 cm, hvor undertaget løber ud over.
Hele denne "balje" er beklædt med tagpap, så er der plads til sne, uden at jeg er nødt til at skovle det væk for ikke at få indtrængen af smeltevand osv.

Mvh. Carsten.
Tak for svaret, Carsten..

Det vil sige...hvis jeg har forstået det ret, at din rende er 2,10 m på det bredeste sted når man regner siderne med?

Det 90 cm er også noget mere end jeg havde forstillet mig, men det har vel også noget med længden af spærhovedet (læs: tagfald) at gøre?

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Tjooo, det skal nok passe, det virker ikke så voldsomt, men det er jo nok fordi jeg har 45 graders taghældning på begge sider.

De 90 cm har i høj grad noget med hældningen at gøre. Den måtte bare ikke være over de 90, for så kunne det ikke gå med en rulle tagpap, og de nødv. overlæg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis