Køkkenkværn + hot/cold water dispenser

Nu er mine køkkenplaner ved at røre lidt på sig igen!! Vi overvejer stadig nyt køkken, men nu skal der vist snart ske noget smile Så begynder man jo at se se omkring, hvad der findes på markedet og en af de ting jeg falder over kan næsten blive et must i disse tider, hvor skraldet kun bliver tømt hver 14. dag - en KØKKENKVÆRN. En smart sag synes jeg, men hvad siger ldsfolket? Og må indrømmer har kigget på udenlandske sider, da det er lidt pebrede priser her i landet :twisted: Ca. halvpris over nettet :shock: Er der noget man skal være opmærksom på? Så som pakken ikke består af alt, så der skal købes ekstra dele og hvor kraftig skal man vælge den?HOT WATER DISPENSER hvad mener I om denne sag? Den er lidt smart ,synes jeg, men kan det betale sig? Man kan undvære elkedlen og vandet skal formodentlig? ikke løbe for at få koldt vand. Det ligner lidt en almindelig vandhane, men det er vel en ekstra vandhane man har på vasken eller hvad? Det blev lidt knudret, men håber på respons.

Vibeke
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvad det er for udenlandske sider du kikker med hensyn til den koekkenkvaern, men hvis det er feks. er en amerikansk, saa kan du ikke bruge den i DK, da de koere med 110 V 60 HZ, og vi koere med 230 V 50 HZ.

Soeren
Både og smile . Der er selvfølgelig mange sider fra USA, da det er noget næsten alle har derovre, men jeg har og været på en engelsk side, hvor der stod 220-240v 50 h, men det er ikke alle steder der står noget :x . Kan jeg være sikker på at alt fra England er 220-240v??
NB: Køkkenmærker - er der nogen som kender firmaet WEGA? Hvor godt er det? Nogle bemærkningen til f.eks JKE?

Mvh

Vibeke
Du kan godt regne med at alt fra England er beregnet for 230V, det eneste der vil vaere anderledes er hvis Kvaernen er monteret med stikprop, saa vil det ikke passe i en Dansk stikkontakt, men det er ikke noget problem, en Dansk stikprop koster ikke ret meget. En anden ting er at hvis du koebte din kvaern i Danmark, saa ville der nok heller ikke vaere dansk stikprop paa.

Kan du ikke saette et link ind med saadan en kvaern fra England.

Soeren
Citat fra Vibeke

Den er lidt smart ,synes jeg, men kan det betale sig? Man kan undvære elkedlen og vandet skal formodentlig? ikke løbe for at få koldt vand.


Nu har jeg jo ikke set "dyret", men ligefrem betale sig kan det næppe - alt andet lige koster det flere penge at holde vand varmt/koldt, og du får jo en lille ekstra varmtvandsbeholder. Det med at det kolde skal løbe for at blive koldt kan jo løses ved at sætte en flaske i køæleskabet smile Så det er vist ren komfort - ikke økonomi, der skal begrunde indkøbet.
Annonce
Hej Vibeke

Jeg har lige fået nyt køkken og har fået installeret en såkaldt quooker som er en hane med kogende vand.
Den er helt suveræn. Bruger den til te og kaffebrygning, blanchering af grøntsager, rengøring af køkkenredskaber osv.
Du kan læse om den på deres hjemmeside.
Du skal blot være opmærksom på at den fylder lidt i vaskeskabet - som en meget stor termokande.
Har iøvrigt i samme moment installeret et køkkenarmatur som har to funktioner. Den normale til køkkenvasken samt en automatisk lille tud som du blot sætter hænderne foran - så kommer der vand til at vaske fedtede fingre. Man kan selv forudinstille vandmængde og temperatur.
Uden brug koster det 25 øre i døgnet at holde vandet varmt.

mvh
GUG
GUG : Det var noget i den retning jeg mente - elkedlen forsvinder fra bordet når den er under vasken 8) smart men en dyr investering - derfor kigget på de udenlandske sider :lol: Hvad skulle du af med GUG? Men først og fremmest så er det køkkenkværnen jeg har kig på - den må kunne spare en masse affald og grimme lugte især om sommeren!!
Er der nogle der har en ide om hvor meget en elkedel bruger i strøm - vi er meget tedrikkende smile og ikke særlig økonomiske dvs laver en kop ad gangen :oops: i stedet for i en termokande.
>Vibeke, jeg undersøgte også den quooker, og den skulle koste ca 25øre at holde i gang i døgnet efter installation. Dog da jeg ringede til dem mener jeg at prisen lå på 7500,- op til 14000,- og den pris vil jeg absolut ikke betale, men det er jo en smags sag og efter behov, drikker personligt ikke meget te. Dog er det da smart.

Kværn, synes jeg dog lyder interessant så her lytter jeg med smile

\René
Citat fra Vibeke

Er der nogle der har en ide om hvor meget en elkedel bruger i strøm - vi er meget tedrikkende smile og ikke særlig økonomiske dvs laver en kop ad gangen :oops: i stedet for i en termokande.


Du kan se strømforbruget på din elkedels typeskilt. Når du kender det er det bare at tage tid smile et minuts kogning ved fx 1500 W koster 0,025 kWh eller ca. 3,5 øre. Quookeren bruger 0.25 kWh/35 øre i døgnet ifølge specifikationen (10 W) i "tomgang", og derudover bruger den jo (ca.) samme mængde energi på selve kogningen som kedlen - med den lille krølle at den jo modsat kedlen kun opvarmer den mængde, man bruger - ikke det, der står tilbage i elkedlen bagefter.

Med en pris på ca. 8000 kr. bliver Quookeren aldrig en "fornuftig" investering, set fra et økonomisk synspunkt, men det er der jo så meget, der ikke er biggrin
Hej Vibeke

Jeg betalte ca 7000 for den og det er da en investering - men luksus koster og jeg har ikke fortrudt.
Den bliver iøvrigt anbefalet af Statens Husholdningsråd grundet de mange ulykker med elkedler som vælter ned over børn.
M.h.t. køkkenkværnen overvejede jeg også den mulighed, men jeg ved ikke hvad der ville ske med vore rensningsanlæg hvis denne løsning bliver almindeligt udbredt. Det medfører jo alt andet lige en miljøbelastning hvis alt organisk køkkenaffald ledes ud med kloakvandet - men det er kun min egen overvejelse.

Med venlig hilsen

GUG
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis