DC-motor

Hvordan er det nu en dc-motorregulering fungerer......skruer den ikke ned for udgangsspændingen til motoren ??

Her fået fat i en 24 dc-motor, som jeg vil bruge et bilbatteri til. Det er så på 12 Volt, men det betyder jo bare at så kører motoren på halv hastighed, ik ?

På motormærkningen står der 24 Volt, 14 Ampere og jeg mener det var ca 250 watt, eller deromkring.

Hvis jeg nu bruger 12 volts batteriet, så trækker motoren vel ikke flere Ampere, vel ?

P = U x I

v.

aja
Hvordan er det nu en dc-motorregulering... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
At finde ud af om det er en motor med permanentmagneter er vel bare et spørgsmål om at holde et stykke jern hen på og se om det hænger ved?
Hvis det kunne afklares kan vi komme videre.....

MvH,

Bent.
Hej allesammen.

Jeg har nu bygget den her sæbekassebil til børnene (mig selv inkluderet), og vil bare fortælle, at jeg bruger bilbatteriet på 12 Volt. Sæbekassebilen kører meget langsomt, hvilket er fint nok, og har et rigtig godt moment, jeg er ikke i stand til at stoppe den med fødderne, heller ikke op ad bakke.

Motoren bliver heller aldrig varm, ikke engang lun, så det gik nu meget fint biggrin

v.

aja
Godt gået, aja!
Som vi siger i IT-brancen: Går det galt, er det test, går det godt, er det produktion! Ha' nogen go'e køreture, og pas på med den nye klippekortsprocedure!

mvh
Henrik
Tak for det biggrin biggrin

Hvordan er det nu med bilbatterier.......hvis vi nu siger at min motor trækker 7 Ampere, og mit bilbatteri hedder 70 Ah, betyder det så at motoren kan køre i 10 timer før batteriet er fladt ??

Og hvor længe tør jeg køre med motoren, inden jeg oplader batteriet.......de her bilbatterier er jo ikke lavet til at blive hélt afladet ?

Noget med at jeg måler spændingen på batteriet, og når denne så kommer ned på under 13 Volt, så må jeg oplade igen, eller ?

En anden ting er, at de billige opladere jeg har kigget på, bruger en hél uge om at oplade sådan et bilbatteri. Så jeg tænkte på, bare at bruge toyota'en, altså min egen bil's, generator til at oplade med......nogen der ved hvor meget strøm sådan en generator lader med.....altså hvor lang tid det tager at oplade på batteriet ?

v.

aja
En DC motor BLIVER reguleret med strømmen, siden den kræver jo kun strøm for, at få drejningspunktet på plads.
Annonce
Skrevet af soernf på 27 aug 2005 20:48
Din 24V motor vil bruge en større strøm, når du kun sætter 12V til den.

Et eksempel: Lad os sige den bruger 100W, og du sætter 24V til den.

I = P / U : 100 / 24 = 4,17A

Hvis du sætter 12V på den samme 100W motor.

I = P / U : 100 / 12 = 8,33A

Hvis der bliver kommer til at være den dobbelte strøm i viklingen på motoren, vil den uden tvivl tage skade.

Jeg kan ikke huske hvordan en DC motor bliver reguleret i hastighed, men jeg tror det bliver reguleret på strømmen.

Jeg ved intet om elektriske kørestole, men den må da blive reguleret i hastighed, på en eller anden måde? Kan du ikke bruge den regulering?

Søren

Det er noget vrøvl.
Rent  (misforstået) formelrytteri.

Når motoren bruger 100W ved 24V er det jo betinget af motorviklingernes modstand.
Populært sagt.

Fejlen i dine ligninger er, at du regner med P har samme værdi ved 12V og 24V

Men P er en funktion af UxI

Hvor I er en funktion af U og motorens modstand, der er konstant - lad os for nemheds skyld kalde den R her.

Altså vil du ved en halvering af spændingen kun få den halve strøm gennem motoren.

Og dermed vil motoren kun afgive den halve effekt.

Iøvrigt er motoren sandsynligvis elektronisk reguleret vha PWM, pulsviddemodulation.

Skrevet af Sclinky på 24 mar 2011 09:33
En DC motor BLIVER reguleret med strømmen, siden den kræver jo kun strøm for, at få drejningspunktet på plads.

Nå, jeg kom vist lige til at svare på en meget gammel tråd.

Men Sclinky, du er altså også helt gal på den med din meningsløse selvopfundne terminologi.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis