DC-motor

Hvordan er det nu en dc-motorregulering fungerer......skruer den ikke ned for udgangsspændingen til motoren ??

Her fået fat i en 24 dc-motor, som jeg vil bruge et bilbatteri til. Det er så på 12 Volt, men det betyder jo bare at så kører motoren på halv hastighed, ik ?

På motormærkningen står der 24 Volt, 14 Ampere og jeg mener det var ca 250 watt, eller deromkring.

Hvis jeg nu bruger 12 volts batteriet, så trækker motoren vel ikke flere Ampere, vel ?

P = U x I

v.

aja
Hvordan er det nu en dc-motorregulering... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu ikke helt rigtigt, at en motor dimensioneret til 24 V vil bruge den dobbelte strøm, hvis den kun får 12 V.
Motorens strømtræk bestemmes jo, forudsat konstant belastning, af dens "modstand", reaktans, der er fastlagt.
Derimod er det rigtigt, at en 100W motor _dimensioneret_ til 12 V trækker den dobbelte strøm af en 100W motor _dimensioneret_ til 24 V.

OT: :wink:
Søren, jeg ser du er fra Dianalund. Har du hørt noget om, hvornår spejdernes årlige loppemarked ude i Brandstrup løber af stabelen?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Aja

Det er der mange der bliver glad for bilen når den er færdig.

Hvor hurtigt køre den med 12 og 24 V uden belastning? Hvormange Ampere bruger den uden belastning? De 14 Ampere er max.

Du kan prøve at lave en modstand med stykke tyk ståltråd eller karosseri plade. Det giver varme, så det skal der tænkes på.
Det er ikke den rigtige måde at gøre det på, men hvis det virker er det ok med en modstand. Modstanden bevirker også at bilen accelrere langsommere. Har prøvet en lille bil med en bildynamo (ikke generator).Den kørte ca 7 km/t på toppen, men accelrerede op til topfarten på under 1/2 sekund. Det er et ryk man får. Hvis man ikke holdt fast faldt man af!
Derfor er en modstand en god ide.

Mvh Thomas

Citat fra Thomas FH

Hej Aja

Du kan prøve at lave en modstand med stykke tyk ståltråd eller karosseri plade. Det giver varme, så det skal der tænkes på.
Det er ikke den rigtige måde at gøre det på, men hvis det virker er det ok med en modstand. Modstanden bevirker også at bilen accelrere langsommere. Har prøvet en lille bil med en bildynamo (ikke generator).Den kørte ca 7 km/t på toppen, men accelrerede op til topfarten på under 1/2 sekund. Det er et ryk man får. Hvis man ikke holdt fast faldt man af!
Derfor er en modstand en god ide.

Absolut....nu du siger det, så kan det godt være, at hvis jeg bruger 2 bilbatterier, dvs. 24 volt, og ingen modstand, at der så bliver et KÆMPE ryk. Det er ikke godt !!

Men denne modstand.......hvad er modstanden i en tyk ståltråd du tænker på ??

Hvis jeg fx. brugte et kobberrør, så hjalp det mig ikke noget, da der ingen modstand er i kobberrøret.

v.

aja
Altså inden du går videre er vi nødt til at få at vide HVILKEN slags DC motor det er, ellers er det umuligt at sige noget om reguleringen.

Har den permanentmagneter?

Hvis nej, hvordan er den koblet op? Som serie eller shuntmotor?

Når det er afklaret vil de kvalificerede indlæg nok komme.......

MvH,

Bent.
Hej, jeg skal prøve at finde ud af det.

Kom i mellemtiden til at tænke på vinduesviskermotorer på biler........de kan jo køre på flere forskellige hastigheder.........er det fordi motoren har flere forskellige viklinger, eller sidder der fx. en variabel modstand i omskifteren (håndtaget inde i bilen) ?

v.

aja
Annonce
DC motore kan blive PWM styret. Det vil sige at motoren får 24v i en kort periode og så slukker man igen.

Jo længere pulserne bliver jo hurtigere køre motoren.

Men det er ikke en helt billig løsning, men helt sikkert den beste.

Den med en modstand er noget skidt, du mister massere af effekt, som bare bliver til varme.

Den her skulle du kunne bruge. http://www.solorb.com/elect/solarcirc/pwm1/

Ellers søg: http://www.google.dk/search?hl=da&q=pwm+datasheet&meta=
Hej

DC motorstyring kan laves på mange måder. Hvad der er bedst, kan vurderes efter mange parametre såsom: Fremstillingspris, vægt, effektivitet, udviklingsomkostninger og hvor nemt det er at fabrikere en enkelt.
Til serie produktion er PVM eller frekvens styring (udnytter spoles modstand over for frekvensen af den pulserende DC) det eneste rigtige.
Mit oplæg er billigt og nem, men fiset energi af og man kan brænde sig på modstanden.
Modstandens størrelse skal være mindre end 0.5 Ohm. Den precise værdi afhænger af motor type og hvor stærkt må de små må køre.
Hvis jeg skulle lave modstanden ville jeg tage et stykke karosseri plade på 20 * 3 cm og montere en kraftig ledning i hver ende med skruer.
Modstanden kan gørres større ved at save hak på tværs, skiftevis fra neden og oven. Det giver større modstand og samtidig et stort areal til at afgive varme. Du kan ikke købe færdig modstand i den lokale elektronik foretning. Den skal kunne klare mange Watt.
Det er mit bedste bud med de begrænsede informationer vi har.

Mvh Thomas

Hej Thomas FH.

Det lyder spændende, det vil jeg prøver hvis altså det virker........kan du forklare hvorfor modstanden skal være mindre end 0,5 Ohm ??

v.

aja
Hej Aja

Modstandens værdi er et kvalificeret skud i tågen.
R*I=U 0,5*14=7 V spændingsfald over modstanden.
Strømmen falder med modstanden. En El motor er stærkt ulinær og svær at regne på.
Mit gæt på hastighed ved 24 V er 8 Km/t.
4-5 Km/t er passende for børn.
17 V over motoren burde ramme omkring de 4-5 Km/t.
Hvor hurtigt køre den? Hjul omkreds * omdrejninger/Min.
Står der producent navn på motoren?

Good luck
Thomas

Mvh Thomas

Hej igen Thomas FH.

Jeg ved, at motoren stammer fra en Minicrosser, som er sådan en handicapkørestol. Har sendt dem en forespørgsel om motoren pr. mail.

Hvad er det lige en karosseriplade er ?

v.

aja
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere