Oliefyr - Naturgas

Jeg sidder og tænker på om man skulle tage skridtet og snart få naturgas installeret.

Senest 2008 skal min olietank nok udskiftes i flg. nye regler. Det koster ca 7-8000 for at få en ny incl bortskaffet den gamle.

Min kedel er i forvejen fra '85, dvs. den går nok inden for 10 år.. Den koster vel 20.000.

Jeg er ved at lave nyt køkken og vil godt ha gaskomfur. HNG skal ha' 8500,- for at lægge gasstikket ind. Disse 8500 blir fratrukket prisen, hvis man en dag vil ha' naturgas.

Jeg får mere plads i kælderen ved af fjerne oliebeholderen. Ulempen er så at man måske skal sætte et par ekstra radiatorer op.

Har i nogle meninger/tanker om dette ? Skal jeg beholde oliefyret og sætte en gasflaske op til køkkenet ?

Thomas
Jeg sidder og tænker på om man skulle tage... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som hjemmekok, vælger jeg gas til madlavning, det er noget af det bedste. Fugt, er ikke et problem Jan R, man skal altid lufte ud/have udsugning uanset hvad.
En kasse til gasflaskerne udenfor huset er en smagsag, de kan laves flot på LDS-maner. Hvis man er vild med de ”kedelige stilrene” eurodan-huse og lind&risør-huse kan man grave det ned :-)
Vi ville vælge naturgas, men det vil man ikke have i vores område, da det er en et gammelt sommerhuskvarter med individuelle opvarmningsformer. Nu har vi et oliefyr med skorsten med dertilhørende årligt besøg af en skorstensfejer (underforstået: koster penge)

 

Citat fra Håndværkeren



Med en varmepumpe ( Luft ) sker der det at når den bruger 1 Kw. leverer den ca. 2,5 Kw. tilbage ved en udendørs temperatur på ca. 15 grader selv i hård frost leverer den varme, det lyder underligt men det er tilfældet.
Jeg har en bekendt hvis hus udelukkende opvarmes med en stor varmepumpe, ved minus 5 grader leverer den 21 grader varme i selve huset til ca. halv pris af hvad olie fyret ville have kostet i drift.

V.h Håndværkeren smile



Tak for oplysningerne. Jeg ved ikke hvordan jeg skal tænke på det........når nu éen kwh heroppe koster 1,11 + moms, altså ret dyrt, er det så stadigvæk en god idé med en varmepumpe. Eller er det netop pga. de høje elpriser, at man burde anskaffe sig sådan een ??

Fyrer i dag med olie, til en pris af lidt under 6 kroner literen.

Ham din bekendte..........havde han en LUFT-varmepumpe ?


v.

aja
Hej Aja.

Der er formentlig flere deroppe på de smukke øer i Atlanten der
kunne tænke sig et alternativ til den dyre olie, hvis man tænker sig
en forening af flere brugere som sammen importerede disse piller.
ville det så få fragtomkostningerne ned på et fornuftigt beløb ?
Det er jo også ganske fornuftigt rent miljømæssigt da træpiller jo
er co2 neutralt.


Hilsen Reiffenstein
Tak for det Reiffenstein

Ja, det kunne faktisk være sjovt at undersøge, om man kunne starte sådan en forening, med flere brugere.

Mig bekendt, er der dog ikke et eneste træpillefyr på Færøerne idag, men det betyder ikke, at der ikke kunne komme nogen. Hvordan er det i Danmark.........er det bare nogen få, der bruger træpillefyr til at fyre op med, eller snakker vi flere tusinde ? Og er det noget, man forventer at se et stigende antal af ? Og hvor nyt er det egentlig på markedet ?

Gad vide om man ikke, hvis man endte op med rigtig mange brugere, kunne leje et fragtskib til de her træpiller, og derved få fragtomkostningerne betydelig ned........., eller ta’r jeg hélt fejl her??



v.

aja
Hej igen.

Med de stigende oliepriser vil der helt sikkert være flere der i frem-
tiden vælger en alternativ energikilde. Der findes en klub hvis med-
lemmer fyrer med træpiller, korn, cacaoskaller og alt mulig andet i
deres stokerfyr. du får lige et link til deres hjemmeside.

http://www.pilleklub.dk/

Stokerfyr har været kendt her i mange år, men i de år olien var billig
blev der ikke etableret særlig mange anlæg. Lige nu er interressen na-
turligvis stigende.

I vores budget har den årlige besparelse vist sig at beløbe sig til kr.
12000, så det er nok værd at undersøge mulighederne.

Reiffenstein
Annonce
Citat fra aja

Tak for oplysningerne. Jeg ved ikke hvordan jeg skal tænke på det........når nu éen kwh heroppe koster 1,11 + moms, altså ret dyrt, er det så stadigvæk en god idé med en varmepumpe. Eller er det netop pga. de høje elpriser, at man burde anskaffe sig sådan een ??

Fyrer i dag med olie, til en pris af lidt under 6 kroner literen.


Både olie og el-prisen er tilnærmelsesvis den samme her, men jeg gætter på, at der er lavere temperaturer på Færøerne(?), så en eventuel varmepumpe vil være mindre effektiv.

M.h.t. træpiller vil jeg tro, vi snakker mange tusinde. Det er mit indtryk, at langt de fleste pillefyr/stokere står på landet, hvor der er god plads til opbevaring, mens vi er en sjælden race her i storkøbenhavn og de andre, større byer - sikkert også fordi der mange steder på bedste planøkonomiske vis er pligt til at aftage enten naturgas eller fjernvarme...

Det burde være muligt at få lavet nogle ordentlige priser, men det er nok en større opgave/udfordring, som kræver noget koordinering og én, der er villig til at tage den økonomiske risiko. Derudover kræver det selvfølgelig, at der er nogle fyr at putte pillerne i biggrin Hvis det skal være en "forening" tror jeg, man er nødt til at lave det som en form for selskab (med begrænset hæftelse). I pilleklubbens forum har ideen om fællesimport eller bare fælles indkøb været oppe flere gange, men er hver gang faldet på, at ingen vil sidde med risikoen, ingen vil forpligte sig til at aftage pillerne uden at have prøvet dem først o.s.v.

I øvrigt er Håndværkerens forbrugstommelfingerregel om 3 tons/100 kvm/år meget tommelfinger! Vi bruger 9 tons årligt til 170 kvm - altså næsten det dobbelte - men besparelsen i forhold til olie fejler jo ikke noget af den grund :wink: Du skal regne med 2-2,5 kg pr. liter olie, afhængig af kedlens og brænderens effektivitet.
Citat fra aja

Citat fra Håndværkeren



Med en varmepumpe ( Luft ) sker der det at når den bruger 1 Kw. leverer den ca. 2,5 Kw. tilbage ved en udendørs temperatur på ca. 15 grader selv i hård frost leverer den varme, det lyder underligt men det er tilfældet.
Jeg har en bekendt hvis hus udelukkende opvarmes med en stor varmepumpe, ved minus 5 grader leverer den 21 grader varme i selve huset til ca. halv pris af hvad olie fyret ville have kostet i drift.

V.h Håndværkeren smile



Tak for oplysningerne. Jeg ved ikke hvordan jeg skal tænke på det........når nu éen kwh heroppe koster 1,11 + moms, altså ret dyrt, er det så stadigvæk en god idé med en varmepumpe. Eller er det netop pga. de høje elpriser, at man burde anskaffe sig sådan een ??

Fyrer i dag med olie, til en pris af lidt under 6 kroner literen.

Ham din bekendte..........havde han en LUFT-varmepumpe ?


v.

aja


Hej aja.
1 Kw. til 1,39 Kr. det er billigere end i Danmark !
Og ja det er en luftvarmepumpe min bekendte har et monstrum der fylder godt og vel 2,5 kubimeter og absålut ikke er lydfri, men det er også et af de første anlæg der kunne fås herhjemme. Idag er det bare sådan en mindre boks der er monteret direkte på husfasaden under et vindue foreksempel.
Et træpille fyr er ikke nogen ny opfindelse, for det er i princippet et stokefyr der faktisk også kan fyrer med kul korn flis o.s.v.

V.h Håndværkeren smile
Tak for svarene alle sammen. biggrin


Citat fra ThomP



Både olie og el-prisen er tilnærmelsesvis den samme her, men jeg gætter på, at der er lavere temperaturer på Færøerne(?), så en eventuel varmepumpe vil være mindre effektiv.



På Færøerne bliver sommeren ikke tilnærmelsesvis så varm som i Danmark, men til gengæld bliver vinteren heller ikke så kold som i Danmark.

Jeg vil skyde på at gennemsnitstemperaturen hele året ligger på 5 til 8 grader C.

Hjælper det så igen lidt på effektfaktoren af en luftvarmepumpe heroppe, eller ?

Dem der bruger de her luftvarmepumper......bruger de dem kun når der er godt vejr, eller bruger de dem også om vinteren, når der fryser rigtig meget ??


v.

aja
Citat fra aja

Tak for svarene alle sammen. biggrin


Citat fra ThomP



Både olie og el-prisen er tilnærmelsesvis den samme her, men jeg gætter på, at der er lavere temperaturer på Færøerne(?), så en eventuel varmepumpe vil være mindre effektiv.



På Færøerne bliver sommeren ikke tilnærmelsesvis så varm som i Danmark, men til gengæld bliver vinteren heller ikke så kold som i Danmark.

Jeg vil skyde på at gennemsnitstemperaturen hele året ligger på 5 til 8 grader C.

Hjælper det så igen lidt på effektfaktoren af en luftvarmepumpe heroppe, eller ?

Dem der bruger de her luftvarmepumper......bruger de dem kun når der er godt vejr, eller bruger de dem også om vinteren, når der fryser rigtig meget ??


v.

aja


En Varmepumpe kører døgnet rundt, året rundt
Jeg skal se om jeg kan finde nogle link, eller endnu bedre du kan selv gå på Google og søge på varmepumpe, alternativ energi, sol energi, o.s.v.

V.h Håndværkeren smile
Tak for det.

Jeg har naturligvis også selv søgt på Google efter varmepumper, og har også fundet en masse. Men det er altid rart, at høre fra folk, der ikke selv står som sælgere for det produkt man søger information om. Lidt mere ærligt synes jeg, og så endda svar næsten med det samme. biggrin biggrin

Når der, som før skrevet, ikke bliver så varmt om sommeren og til gengæld heller ikke så koldt om vinteren, burde det så ikke også godt kunne betale sig, mindst lige så godt som i Danmark, at anskaffe sig sådan éen ? Ud fra mit synspunkt, burde effektfaktoren næsten være højere heroppe end i Danmark, fordi om sommeren, i DK, bruger man "næsten ingen" varme i huset, men om vinteren derimod, en hél del mere end man gør heroppe ?

Er jeg hélt gal på den ?? :?


v.

aja
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis