Affugter - Skal / bør jeg købe en (fugtig lejlighed)

Hej alle.

Vi bor i en dejlig lejlighed inde mit i byen, den blev sat i stand inden vi flyttede ind. Der er bare et problem med fugt...

Problemet består af flere ting.

1: Der er ingen udsugning på badeværelset, der er en trækkanal, men det træker mere ind end ud.

2: Vi tøre tøj i stuen, da vi ikke har andre stæder at gøre det. (kun om sommeren, hvor vi kan gøre det udenfor)

3: i den kolde tid, kommer der muk/svamp på den ene væg i køkkenet. den vasker jeg en gang i mellem (med noget fra matas). Viseværten siger at alle lejlighederne har problemet.


I den kolde tid er det meget ofte at vores vinduer er fyldt med duk, så meget at nogle gange render vandet af dem.

Sidste år fik jeg det gode råd, at jeg skulle lade min emhæt køre det meste af tiden. Det har faktisk taget en stor del af problemet.


Jeg har længe tænk på om det var en god ide at købe en affugter.
Lige nu har bilka en til 650,- normal prisen er 1200.- men den bruger 200W

Har i nogle gode råd?

Emhætten bruger jo også noget, men hvor meget ved jeg ikke.....

MVH Brian
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lav det selv holder dig ung (og rig). Kan du ikke montere en af de der udsugere til vådrum i det der hul i væggen. Du kan få en de trækker 135 m3 i timen for under 400 kr. Og så udluftning som anbefalet. Jeg har også prøvet det med lejlighed og tøjtørring i stuen, klamt og ulækkert. En emhætte bruger med garanti ikke det samme som en affugter.


MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det bedste er helt sikkert udluftning. Men en affugter kan faktisk være en genial ting i forbindelse med tøjtørring, hvor den normale udluftning langt fra kan ventilere fugten væk hurtigt nok.

Når I tørrer tøj, skal I lukke alle vinduer m.v. og lade affugteren klare "ærterne".
Vores står i en kælder og tørrer snildt tre maskinvaske fra aftenen før "over night".

En bonus er, at affugteren afleverer ekstra varme som følge af kondenseringen - og man kan f.x. sætte en timer på den eller få en med fugtstyring. Vores har sidstnævnte og det fungerer perfekt.

Mvh.

Jan R.
Det er aldrig godt for indeklimaet at tørre tøj i stuen - men det kan jo være nødvendigt.
At vinduerne dugger, kan være fordi de har en dårlig kvalitet. Er det enkeltglas og er vinduerne i god stand, kan det være en god idé med forsatsvinduer.
En "blæser" der er monteret i væggen er også en fornuftig ting. Du kan endda få en der er fugtstyret, med timer osv. De bruger kun omkring 11 watt i timen. Sørg blot for at du får en der er lydsvag.
Brændeovne er en god investering og god til at affugte og give et godt indeklima, men sikkert ikke en mulighed når du bor i lejlighed.
Du kan med fordel bruge en Zibrokamin til lugtfri petroleum istedet. Lej først en og se om det giver ubehagelige lugte.

Du kan selvfølgelig også bruge en affugter. Strømmæssigt tror jeg det bliver dyrt i længden.

Generelt skal der opvarmes meget og luftes meget ud i lejligheder/huse med meget fugt.
Citat fra PeterR

Lav det selv holder dig ung (og rig). Kan du ikke montere en af de der udsugere til vådrum i det der hul i væggen.
MVH


Det har jeg også været igang med, med mener ikke at jeg bør gøre det.

Lige ud for hullet, er der hul ind til lejligheden ved siden af, der bor en gammel dame. Jeg mener ikke at kunne forsvare at blæse det hele ind til hinde.
Citat fra Boxer

At vinduerne dugger, kan være fordi de har en dårlig kvalitet. Er det enkeltglas og er vinduerne i god stand, kan det være en god idé med forsatsvinduer.


Du kan med fordel bruge en Zibrokamin til lugtfri petroleum istedet. Lej først en og se om det giver ubehagelige lugte.

Du kan selvfølgelig også bruge en affugter. Strømmæssigt tror jeg det bliver dyrt i længden.

Generelt skal der opvarmes meget og luftes meget ud i lejligheder/huse med meget fugt.



Det er nye vinduer, de er vist skiftet omkring 5år siden. De burte være tip top.

Vi har fjern varme, så det kan vel ikke svare sig med en Zibrokamin. En anden ting, vi har ikke så meget plads til overs... Så det gør noget.
Annonce
Citat fra zink_brian

Citat fra PeterR

Lav det selv holder dig ung (og rig). Kan du ikke montere en af de der udsugere til vådrum i det der hul i væggen.
MVH


Det har jeg også været igang med, med mener ikke at jeg bør gøre det.

Lige ud for hullet, er der hul ind til lejligheden ved siden af, der bor en gammel dame. Jeg mener ikke at kunne forsvare at blæse det hele ind til hinde.


Mig bekendt må man ikke tilslutte hverken em-hætte eller anden udsugning, hvis der er tale om en fælles/central udluftningskanal. Årsagen er, som du selv er inde på, at man bare skubber sine problemer over til naboen eller op/ned til over/underboer. Hvis du mener alvorligt, at der er træk fra kanalen kan det jo netop skyldes, at en anden beboer i opgangen har en dejligt effektiv udsugning på :shock: !!

Jeg tror, en affugter vil være en god investering - du kan selvfølgelig også forsøge, om det hjælper at skrue op for varmen (du får jo nok en del fjernvarme for prisen for de 200 W, affugteren trækker), men når du ligefrem "propper" fugten ind med det våde vasketøj tror jeg ikke, det er vejen frem!
Luftaffugter med hygrostat er løsningen.
Den bruger kun strøm når der er brug for den.

Mvh Thomas

for et par år tilbage oplevede jeg præcis tilsvarende problemer i den lejlighed vi boede i. Meget høj luftfugtighed, masser af kondens på vinduerne og meget klamme skjolder på væggen i soveværelset. Vi gjorde alt hvad vi kunne for at lufte ud, holde et stabilt varmeniveau i lejligheden og vi købte tilmed en affugter. Lige lidt hjælp det dog. Vi havde en bygningssagkyndig ude og kigge på lejligheden og hans bud var at der var en række kuldebroer i soveværelset og derved blev fugten transporteret ind i væggen. Løsningen han foreslog var at opbygge en ny væg med korrekt isolering, dampspærre osv. Det skal lige siges at vi aldrig fik dettte prøvet da vi valgte at flytte kort efter.

Vi tørrede en smule vasketøj i lejligheden men søgte i størst mulig udstærkning at bruge tørreloftet - trods en ikke alt for frisk duft deroppe. Lige lidt hjalp det. Så et eller andet sted har han jo nok haft ret i at det var selv vægkonstruktionen den var galt med. Han nævnte også at vinduerne måske var lige tætte nok. Faktum er dog at de rådnende lige så stille indefra og der var ikke alverden vi kunne gøre.

Vi satte også udluftnings spjæld op i vinderne og det hjalp en smule....men langt fra nok.

Affugteren brugte vi i lange perioder og vi har tømt den for mange liter vand. Det føltes bare aldrig som om at den vitterligt kunne løse problemet på tilfredsstillende vis.

Beklager at jeg ikke kan komme med de gyldne råd, men blot kan nikke genkendende til problemet og løsningen heraf.
Udluftning er vejen frem.
En ventilator på udluftningskanalen skal "trykke" de mange meter luft der er ovenover, og det kan de færeste ventilatore klare.
Gamle huse blev bygget da der var helt andre energipriser, og derfor kunne man lufte meget mere ud, end det er normalt at gøre nu. Der skal være gennemtræk i lejligheden mindst en time eller tre om dagen, for at få fugten ud. Også om vinteren - også i frostvejr.
En Zippokamin uden aftræk vil kun gøre det meget værre, da den afgiver en ret stor mængde vanddamp i forbindelse med forbrændingen. En affugter kunne være løsningen, men eneste økonomiske vej frem er at åbne alle vinduer under og efter hvert bad, og mens der tørres tøj. Tør eventuelt tøjet på møntvaskeriet, så du slipper for den ekstra fugt. Tal med ejendommens bestyrelse om ventilation øverst på udsugningskanalerne, og om reglerne for at de enkelte lejligheder bruger ventilatore.
Sov med åbne vinduer, og hav mindst en rude åbent det meste af tiden.

Hvis der er forsatsvinduer, skal de være ventileret. Der skal direkte hul ud i det yderste vindue, og de inderste skal være helt tætte.

Ingen møbler op af ydervægge, det er kun grobund for svampe.

Udluftning, udluftning og udluftning

Green

Citat fra Boxer

…En "blæser" der er monteret i væggen er også en fornuftig ting. Du kan endda få en der er fugtstyret, med timer osv. De bruger kun omkring 11 watt i timen.


Hmm - det må da være 11 Watt når den er tændt - skulle der opgives noget "pr time" ville det være kilowatt-timer (KWh) - "11 W" betyder jo at der hvert sekund bruges 11 Joule…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis