Affugter - Skal / bør jeg købe en (fugtig lejlighed)

Hej alle.

Vi bor i en dejlig lejlighed inde mit i byen, den blev sat i stand inden vi flyttede ind. Der er bare et problem med fugt...

Problemet består af flere ting.

1: Der er ingen udsugning på badeværelset, der er en trækkanal, men det træker mere ind end ud.

2: Vi tøre tøj i stuen, da vi ikke har andre stæder at gøre det. (kun om sommeren, hvor vi kan gøre det udenfor)

3: i den kolde tid, kommer der muk/svamp på den ene væg i køkkenet. den vasker jeg en gang i mellem (med noget fra matas). Viseværten siger at alle lejlighederne har problemet.


I den kolde tid er det meget ofte at vores vinduer er fyldt med duk, så meget at nogle gange render vandet af dem.

Sidste år fik jeg det gode råd, at jeg skulle lade min emhæt køre det meste af tiden. Det har faktisk taget en stor del af problemet.


Jeg har længe tænk på om det var en god ide at købe en affugter.
Lige nu har bilka en til 650,- normal prisen er 1200.- men den bruger 200W

Har i nogle gode råd?

Emhætten bruger jo også noget, men hvor meget ved jeg ikke.....

MVH Brian
Hej alle. Vi bor i en dejlig lejlighed inde mit... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En affugter (Elektrisk eller kemisk) virker kun midlertidigt. Altså hvis man akut skal af med fugt (F.x. efter oversvømmelse, eller ved tørring af tøj).

I et hus med konstant fugtproblem virker den ikke, da den blot vil trække mere fugt ind udefra.

Der er 3 løsninger:
1) Gennemgribende ændring af husets isolering og fugtbarierer.
2) Udluftning og høj varme
3) Flyt
Jeg sværger til affugtere.
I mange år har jeg brugt affugter på mit værksted, som nogle gange har stået uopvarmet om vinteren.
Hvis jeg ikke affugter stiger luftfugtigheden i takt med luftfugtigheden uden for, dvs let over 80% relativ fugtighed, hvilket medfører rust på værktøj og andet blankt jern.
Luftfugtigheden falder ikke som med et trylleslag, men over lang tid, måske 8 - 14 dage i takt med at vægge og inventar tørres ud, men så kommer det også. Det er enorme mængder vand, der skal skaffes bort!!

Der kommer en helt anderledes behagelig fornemmelse i rummet, når det først er tørret ud. Det virker ikke nær så koldt, når luften er tør. Jeg kører fugtigheden ned under 50%.
Det er lidt uforståeligt for mig, hvorledes man skulle kunne hive mere fugt ind i et lukket rum ved at affugte?

Ligeledes har jeg campingvognen stående udenfor. Når man kommer halvt ind i vinteren kan man tydeligt mærke på låger o.a. at det går dårligere, idet træet udvider sig. Så på med en lille affugter i 8-14 dage, og så er alt godt igen og miljøet i vognen igen langt rarere.

Jeg er fuldstændig ligeglad med om det så koster lidt at køre med affugtere. Jeg sparer så til gengæld på ikke at få ødelagt ting og sager, samt at det er ikke nødvendigt at fyre lige så kraftigt.

Sidst men ikke mindst tror jeg ikke at jeg har godt af at opholde mig i et gennemfugtigt og klamt/ækelt lokale med skimmelsvamp, og det værdsætter jeg også en hel del at undgå, men hver sin lyst for sine penge!!!

En lille affugter fra Netto, som jeg også har, kan overhovedet slet ikke klare en hel lejlighed med tørring af vasketøj osv. Den kan klare en god og grundlæggende tør campingvogn. Til en hel lejlighed på 60-80 m2, skal der noget ganske anderledes kraftigt grej til, i hvert fald i en periode, indtil man har fået fjernet den værste fugt.
Mit gæt er at man vil kunne fjerne 30-40 liter vand på de første 2-3 uger (det er det jeg kan fjerne i mit værksted på 110 m2 i den første tid!) i den beskrevne lejlighed, hvorefter det vil falde, og så kan 2 af de små måske klare ærterne. Lej evt. en kraftig i en måned og se løjer!!

mvh
ktm, med hele 3 affugtere klar til indsats!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis