Matematikspørgsmål

Hej.

Hvis jeg har 1000 liter varmt vand (fx. 100 grader Celsius), hvor meget energi har jeg så der ?

Og hvis jeg fx. har 500 liter vand på 800 grader Celsius, hvor meget energi har jeg så ?

Nogen der kender formler til at udregne dette ?

v.

didi
Hej. Hvis jeg har 1000 liter varmt vand (fx.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ThomP

Zephirine: Mon ikke det bliver et lidt ubehageligt bad - det er i hvert fald lidt varmere end min standard :lol: :lol:

Nåh jamen vi har da fået blandingsbatterier her på Bornholm :lol: :lol:

Sådan i den lidt mere seriøse afdeling, så sidder jeg og undrer mig over, hvor du får alt det varme vand fra didi? Lidt nysgerrig er man vel altid, når man møder de store udregninger :oops:
Ja, det kunne være sjovt at få lidt konkret info på smile Men det er måske rent teoretiske spørgsmål?

500 liter er i hvert fald for meget til et villacentralvarmeanlæg, men det kan jo være havebassinet, der er blevet for varmt :lol:
ThomP skrev: Ahh, det giver lidt mere mening biggrin I forhold til stuetemperatur vil du så kunne frigive omkring 500000g*60grader~30000 kCal125MJ


Tusind tak for hjælpen, men hvordan skal jeg forstå denne formel.....står der 500000gange60diveret med 30000 = 125 MegaJoule ??

v.

didi
ThomP skrev
Der står jo ikke, at det skal være 5000 liter flydende vand, bare, at det er vand, men det er klart, at forudsætningerne ændres, hvis vandet findes i flydende form


Vand er altså flydende!! H2O i gasform hedder (vand)damp og i fast form hedder det is.

500 liter vanddamp ved 800 grader vil blive til ca 0,1 liter vand, når det køles af, så ja, det er meget mere kompliceret end som så, men de 800 grader viste sig jo heldigvis at være en fejl.

didi er ikke helt klar med hensyn til hvad hun mener med hvad energien kan bruges til. Principielt kan varmeenergien jo omdannes til mekanisk energi, men det kræver lidt maskineri. Men varmeenergien kan selvfælgelig bruges til at opvarme alt muligt andet med.

Mvh
Torben
Citat fra Sørensen

Vand er altså flydende!! H2O i gasform hedder (vand)damp og i fast form hedder det is.


Godt så 8)


500 liter vanddamp ved 800 grader vil blive til ca 0,1 liter vand, når det køles af, så ja, det er meget mere kompliceret end som så, men de 800 grader viste sig jo heldigvis at være en fejl.


Du har selvfølgelig ret smile Jeg oversatte de 5000 liter vand ved 800 grader til 5000 kg vand ved 800 grader, men det er en forkert antagelse.


didi er ikke helt klar med hensyn til hvad hun mener med hvad energien kan bruges til. Principielt kan varmeenergien jo omdannes til mekanisk energi, men det kræver lidt maskineri. Men varmeenergien kan selvfælgelig bruges til at opvarme alt muligt andet med.


Jeg har læst om en Sterling-motor engang (mener jeg, den hed), der "kører på" varme, men ellers er det vist nemmest at få bevægelse ud af vandets energi, hvis man udnytter rumfangsudvidelsen ved fordampning (dampmaskine), og det går jo ikke rigtigt med Didis 80 grader varme vand :wink: Men vandet må da i øvrigt snart være ved at blive koldt tongue tongue

Citat fra Didi


Tusind tak for hjælpen, men hvordan skal jeg forstå denne formel.....står der 500000gange60diveret med 30000 = 125 MegaJoule ??


Der skulle stå 500000 gange 60 som cirka er lig med 30000 Kilocalorier eller 125 MegaJoule smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis