Bukh DV10 Gear problem

Vores Bukh DV 10 kører som den skal, men har lidt problemer med at komme i frigear når den først kører endten frem eller tilbage (problemet er periodisk). Eneste måde at få den i frigear på er, ved at slukke motoren - rokke drivakslen lidt frem og tilbage med fingrene - hvorefter den så kan sættes i frigear.... Nogle ideer til hvad der kan være galt? Båden ligger i København så hvis der er nogle der har forstand på Bukh gear, så hører jeg gerne (og betaler gerne)

Wikingboat 21
Vores Bukh DV 10 kører som den skal, men har lidt... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så lige Sjællands Tidende fra enten 15 eller 16 juli. Der er en artikel om en ung mand på Vestsjælland, der har Danmarks (og dermed verdens)største samling af Bukh. Avisen kunne måske hjælpe med en kontakt.
Hej Wiking

Det er det gear jeg tænker på - selve gearskiftet sidder ganske rigtigt på siden og er en lidt kompliceret opsætning som regel på højre side af gearet, og på modsat side af skiftearmen skulle der side 2 justeringsskruer ca. midt på og 40 - 50 mm nede af siden - om der skulle være nogle ændringer kan jeg ikke huske og min service manual er selvfølgelig udlånt, tjekker det så hurtigt som muligt, hvis jeg får tid imorgen kan jeg lige tjekke det

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

hej
har du fået løst dit problem med dit gear jeg har selv samme problem,
så måske kan vi udvæksle erf.

mvh
kenneth
Hej Mikael

Jeg har faktisk ikke prøvet at justere på gearet endnu, da jeg ganske simpelt ikke har haft tid. Måske skulle vi på et tidspunkt tilbyde at betale MIWI's brobillet + en skilling og invitere ham først til Fakse og dernæst til København for at ordne vores gear, for der er jo så smukt på sjælland....

Kan din slet ikke gå ud af gear? eller går den "bare" trægt? Er det også en DV10 motor du har?

Jeg skiftede olien (meget vigtigt at bruge SAE 30), hvilket resulterede i, at den faktisk fungerer rimeligt nu. Det går dog hverken perfekt eller helt blødt desværre. Jeg har talt med flere som renoverer gearkasser til Bukh, som mener at en reparation til cirka 6000 kr er nødvendig. Mange andre (inkl MIWI) mener blot at det er et justerings spørgsmål. Jeg håber selvfølgelig det sidste. Jeg mener bare at for 6000 kr. kan vi da nok få en del timers mekanikertid fra MIWI

Jeg kunne til tider slet ikke få vores båd ud af gear medmindre jeg slukkede motoren og rokkede med akslen indtil den gik i frigear. Lidt besværligt når man skulle fjerne motorkasse, dørkplade og styrmandsstolen hver gang..

Wikingboat 21
Annonce
Citat fra "Wiking"

Hej wiking
ja det er en DV10 motor jeg har.
jeg har taget gearkassen ud og den er nu sendt til jylland for reperation, den er forholdsvis nem at få ud.
mit problem er præsist som du beskriver din gearkasse.
når jeg har hørt hvad der er galdt og hvad det koster skriver jeg til dig.


mvh
Kenneth mikael
Hej

Det bliver spændende at høre hvad de siger til gearkassen, så du må endelig sige til. Hvor har du sendt den hen?

Wikingboat 21
Hej

Nu lyser min ladelampe ikke svagt længere men hele tiden. Har gået alle ledninger igennem og har tjekket alt med mit voltmeter. Der er ingen løse forbindelser og ingen ødelagte kabler. Spændingen på batteriet er 12,6V og det ændrer sig ikke når motoren startes (heller ikke ved høje omdrejninger), så noget tyder på at der ikke lades overhovedet. Remmen er stram, så det er ikke den der er problemet. Hvis jeg måler + på generatoren og forbinder med stel viser den 12,6V når batteriet er tilsluttet generatoren. Afmonterer jeg batteriets + fra generatoren og måler igen, så er der ingen spænding.

Kan jeg selv tjekke generatoren med et digitalt multimeter?

Kan det være laderelæet som er gået i stykker eller er det mon generatoren. Er der kul i en vekselstrømsgenerator til en Bukh DV10? Hvis det nu viser sig at være generatoren er der så noget problem i at finde en til en bil? Købes generatoren hos Bukh, så koster den 6200!!

Ser frem til at høre fra jer

Wikingboat 21
Hej viking
Når symptonerne er som du beskriver - så er det som regel laderelæet der er stået af - du behøver ikke at købe en ny generator - det afhænger lidt af om relæet er indbygget i generatoren eller er en løs blok ved siden af generatoren - men begge typer kan renoveres (udskiftes) den løse blok skrues bare af og den nye monteres - viola - så virker den igen - den anden og nyere type er lidt vanskeligere der skal generatoren adskilles bagfra og relæet lodes af og nyt monteres - alternativt kan generatoren indleveres til rep ved en der har forstand på dette - men selvfølgelig du kan være heldig at finde en ved en hugger der passer i beslaget så er det bare at forbinde B+ B- og D+ så kører det igen - det sidste er nok det billigste og nemmeste - renovering af en generator koster omkring en 1200 - 1600kr. alt efter typen.

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej Miwi

Mange tak for svar. Jeg ved ikke hvordan et laderelæ ser ud, så jeg prøver lige at vedhæfte nogle billeder af generatorens ende hvor der sidder en sort boks. Er det et laderelæ? Eller er det ikke bare der man skifter kullene?

Skal hele den sorte boks

Har du mulighed for at jeg kan sende billederne til dig på mail, så de bliver lidt bedre?

Wikingboat 21
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis